ps2017-026-01-002-002.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-22 ps2017-026-01-002-002 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.00 hodin) Co přinášejí pozměňovací návrhy přijaté Senátem . Ony bezesporu byly vedeny dobrou myšlenkou , ale ne vše se ale podařilo úplně vyjádřit z hlediska normativního textu . Otázka číslo jedna : přináší senátní pozměňovací návrhy odbřemenění pro soudy ? No , podle mého názor ne . Protože na konci procesu oddlužení tak jako tak bude muset soud rozhodovat o tom , jestli podmínky oddlužení byly splněny . To znamená , čistě matematicky , počet soudních rozhodnutí , která budou vydána , se nemění . Takže obava z toho , že sněmovní verze by zahltila soudy a naopak senátní verze je odbřemení , je lichá . Naopak , naopak lze předpokládat ještě větší nápad k soudům a potom samozřejmě naopak ta senátní verze může znamenat větší zatížení soudů . Druhý předpoklad : zvýšení právní jistoty pro dlužníky . Senát schválil pozměňovací návrh , v důsledku kterého odpadá , odpadá povinnost soudu zkoumat na konci oddlužení to , zda dlužník vynaložil veškeré úsilí k tomu , aby své dluhy splatil , s odůvodněním , že to má ten soud zkoumat v průběhu celých pěti let . Ano , to je sice pravda . Správně by to ten soud měl zkoumat a také to bezesporu dělat bude v průběhu celých pěti let . Nicméně může nastat mimořádná okolnost , že se teprve na konci ukáže , že někdo zatajoval svoje příjmy , že pracoval načerno . Má být takový člověk oddlužen , nebo má být oddlužení zrušeno a to řízení zastaveno ? Odpovězte si na to každý sám . Dále , ta senátní verze navrhuje doplnit do zákona definici takzvaného nepoctivého záměru . To znamená záměru , kdy někdo vstupuje do oddlužení s nějakými nekalými úmysly , což v zásadě bylo tedy to , co a priori sledovala dosavadní judikatura . Nicméně definice , kterou opět v dobré víře Senát do toho návrhu zákona doplnil , je taková , že představuje poměrně značné riziko uzavření toho systému oddlužení pro celou řadu dlužníků , protože ten nepoctivý záměr je tam definován tak široce , že může postihnout skutečně většinu dlužníků , kteří budou o to oddlužení usilovat . Oč jde . Jde o to , že v nepoctivém záměru bude jednat každý , kdo se v minulosti , kdykoliv v minulosti , před samotným schválením oddlužení dopustil jednání , které může vykazovat znaky poškozování věřitele . A upřímně řečeno , pokud se někdo dostane do dluhové pasti , tak předtím , než přistoupí k tomu oddlužení , tak se vždycky snaží hledat cesty , jak z této pasti vybřednout . A ty cesty často mohou být vedeny úvahami na úkor věřitelů . To znamená , to , co mělo posílit právní jistotu , podle mého názoru ve skutečnosti přináší poměrně velkou , velkou právní nejistotu . Ze všech těchto důvodů po poměrně důkladné analýze toho návrhu se Ministerstvo spravedlnosti jako předkladatel přiklonilo k tomu , že jako vhodnější se jeví sněmovní verze . Možná ještě jednu věc zmíním , když jsem říkal , že ta sněmovní verze je výhodná pro věřitele . Vtip je v tom , že podle senátní verze totiž věřitelé nemusejí dostat ani korunu . Dlužník sice bude povinen po dobu běžícího oddlužení financovat náklady insolvenčního řízení , když to řeknu hodně zjednodušeně , vydržovat si insolvenčního správce , ale věřitel z toho neuvidí vůbec nic . A pak se tady vytváří vlastně systém pro systém , který je výhodný jenom pro jednu stranu toho závazku mezi dlužníkem a věřitelem . A přitom ti věřitelé to nejsou jenom ti zlí poskytovatelé úvěrů . To mohou být pronajímatelé bytu , to budou velmi často obce , půjde o dluhy za odpady , budou to dopravní podniky . Mohou to být dokonce i ti , kterým byla způsobena škoda tím dlužníkem , která má být nahrazena . Jsem přesvědčen , že ten původní návrh , který předpokládá , že dlužník musí být schopen splatit svým věřitelům částku , která odpovídá zhruba tisícikoruně měsíčně , je přiměřený tomu , jaký benefit , jaký benefit na konci toho oddlužení dostane . Bude jeho životní situace zcela ekonomicky restartována , začne s čistým štítem bez dluhů a bude jenom na něm , jestli na něj to předchozí řízení působilo dostatečně výchovně . A podle mého názoru může působit výchovně jedině tehdy , když si uvědomí , že dluhy se musí splácet , a když z toho tedy něco budou mít i sami věřitelé . Ze všech těchto důvodů prosím , abyste podpořili sněmovní verzi toho návrhu . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministrovi spravedlnosti Janu Kněžínkovi a požádám o slovo paní senátorku Hubáčkovou , aby sdělila názor Senátu . Prosím , paní senátorko , máte slovo . Senátorka Anna Hubáčková Dobré odpoledne . Pane předsedající , pane ministře , vážené poslankyně , vážení poslanci , obdrželi jste ode mě informativní zprávu k tomuto zákonu , k insolvenčnímu zákonu , ve které jsem vás seznámila s průběhem projednávání . Senát skutečně schválil pozměňovací návrhy , které přicházím obhájit , a to poměrně - ze 74 přítomných senátorů 63 hlasy - takže poměrně významně s velkou podporou napříč senátními kluby , a byl veden především snahou otevřít insolvenční řízení co nejširšímu počtu dlužníků , kterých je v České republice skoro 900 tisíc , nebo dokonce i víc . K tomu má přispět odstranění třicetiprocentní hranice pro posouzení závěrečného ukončení oddlužovacího procesu po pěti letech , protože může se stát určitou brzdou a pro některé lidi i určitým demotivačním prvkem do toho insolvenčního řízení vstoupit . Další problémem , který viděli senátoři , a diskutovalo se v rámci Senátu , je povinná platba nejenom insolvenčnímu správci , ale ve stejné výši i věřitelům . To také považovali senátoři za nepřijatelné - v diskusi jsme k tomu vedli takové vyjadřování nebo takový postoj , že i toto je položka , která může některým zabránit do insolvenčního řízení vstoupit . Protože v podstatě životní minimum je další hranicí a jim zbude na život velmi málo , spíš na živoření než na život . Je tam samozřejmě doložen paragraf o poctivém záměru , úmyslu . Je samozřejmě důležité ho umět správně vyložit . Nicméně měl by směřovat naopak k jakési větší jistotě věřitelů . Takže já myslím , že vám dám prostor a nebudu okrádat o váš čas a požádám o odsouhlasení senátní verze . Děkuji vám . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní senátorce Anně Hubáčkové . Nyní budeme pokračovat a ptám se , jestli se chce vyjádřit k pozměňovacím návrhům Senátu zpravodaj garančního výboru ústavněprávního Jan Chvojka . Ano chce . A kolega Bauer , jestli se chce vyjádřit jako zpravodaj ? Ne , použije vystoupení . Pane zpravodaji , prosím , máte slovo . Poslanec Jan Chvojka Tak hezké odpoledne , dámy a pánové . Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Já bych se chtěl také , snad už relativně krátce , vyjádřit k novele insolvenčního zákona , kterou nyní , nebo za pár minut či desítek minut , podle toho , kolik lidí se přihlásí do diskuse , budeme hlasovat . Budeme se rozhodovat mezi dvěma verzemi . Ta jedna je samozřejmě sněmovní , ta druhá senátní .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities