ps2017-024-04-005-010.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-12-07 ps2017-024-04-005-010 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(13.10 hodin) Přečtu tady tedy usnesení výboru , které bylo projednáno výborem životního prostředí na 13 . schůzi , a to 6 . 11 . 2018 . Výbor přijal usnesení číslo 173 / 1 , já ho teď přečtu . Výbor pro životní prostředí doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby návrh schválila v navrženém znění . Pověřuje předsedkyni výboru , aby toto usnesení předložila předsedovi Poslanecké sněmovny . Za třetí zmocňuje zpravodaje výboru , aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání toho návrhu zákona ve schůzi výboru pro životní prostředí . Za čtvrté zmocňuje zpravodaje výboru , aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy . Takže toto je za mě všechno . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Já také děkuji a nyní otvírám obecnou rozpravu , do které se mi přihlásili poslanci Jan Zahradník a Dana Balcarová . Takže prosím pana poslance Zahradníka , aby se ujal slova . Poslanec Jan Zahradník Vážený pane místopředsedo , dámy a pánové . Děkuji za slovo . Také myslím , že můžeme být rádi , že se konečně dostalo na tento zákon , který vždycky utkvíval takhle pod tou čarou , že nyní druhé čtení může proběhnout . Já především musím říci , že snaha předcházet ekologické újmě a snažit se o její nápravu má samozřejmě smysl . Je jasné , že kdo ničí životní prostředí , tak by toho měl neprodleně zanechat , kdo se k takové činnosti chystá , tak by mu v tom mělo být účinně zabráněno , a konečně když už někdo takovou nějakou ekologickou újmu způsobil , tak by měl na vlastní náklady připravit a zajistit její nápravu . Čili samotný ten substrát , samotná ta podstata věci je jasná . Paní zpravodajka již zmínila to , že zákon tady máme , zákon existuje , a to již od roku 2008 . Je to zákon číslo 167 / 2008 Sb . , který řeší ten proces předcházení ekologické újmě a směřování k její nápravě tak , že hlavní úlohu v tom hrají státní orgány jednající z moci úřední a ty podněty mohou podávat dotčené osoby , což jsou lidé , kteří přímo nějak s tou újmou , ať už stávající , nebo potenciální , souvisejí . Takže tohle by bylo v pořádku . O nápravu všech možných újem , ke kterým může docházet , se má starat stát . Ať už je to újma na ekologických právech , nebo újma na právech občanských , je tady stát , aby se o nápravu takovýchto prohřešků staral . Všechno by tedy bylo v pořádku . Ještě musím říci , že možná ta - ani pan ministr myslím , ani paní zpravodajka nezmínili to , že vlastně není tomu tak , že ten zákon nebyl použit proto , že by tady žádné takovéto újmy nenastávaly . Ony samozřejmě nastávají , ale k jejich nápravě a k jejich předcházení stačí aplikovat takzvané složkové zákony , což jsou zákony , které se týkají jednotlivých oblastí , ať už je to zákon vodní , zákon o ochraně ovzduší , o ochraně přírody a krajiny nebo zákon o odpadech . Takže ty to zatím všechno zvládaly . Všechno by tady bylo v pořádku . Komise však vydala v roce 2017 odůvodněné stanovisko , podle kterého Česká republika nesprávně aplikuje ty články 12 a 13 směrnice Rady a Evropského parlamentu , a hrozí nám , že pokud bychom tomu nevyhověli , tak na nás bude podána žaloba , a tedy budeme zatíženi poměrně dramatickými sankcemi ; jednorázovou sankcí dvou milionů eur a pak tedy deseti tisíci eury každý den do doby zjednání nápravy . Čili poměrně tvrdý , tvrdý tlak je na nás vyvíjen . Tak se můžeme tedy podívat , co vlastně od nás ta Evropská komise vyžaduje . V článku 12 , který se nazývá Žádost o opatření , je stanoveno , jaké fyzické nebo právnické osoby mohou podávat ty žádosti . Musí být jednak dotčené škodami na životním prostředí , nebo mohou být pravděpodobně dotčenými osobami , nebo to mohou být osoby mající dostatečný zájem na rozhodování o životním prostředí v souvislosti se škodami na životním prostředí , anebo za třetí prohlašující , že došlo k porušení práva , je - li to požadováno správním právem procesním toho kterého členského státu jako podmínka . Pak je tady poměrně nadějná věta v té směrnici , která říká , že členské státy stanoví , co představuje dostatečný zájem a co představuje ono porušení práva . Takže by do této chvíle mohlo být jaksi necháno na nás , co my tímto pojmem budeme rozumět a kterým skupinám obyvatel dáme právo takto jednat a tyto žádosti podávat . Ale Komise jde dále a definitoricky stanovuje , které to mohou být fyzické nebo právnické osoby , a přímo definitoricky stanovuje , že to můžou být jakékoliv nevládní organizace usilující o ochranu životního prostředí a splňující všechny požadavky vnitrostátního práva , u nichž se považuje jejich zájem za dostatečný pro účely onoho pododstavce B z předchozího textu . Čili tady je jasně řečeno , že musíme prostě do toho nějakým způsobem zapojit nevládní neziskové organizace v oblasti životního prostředí na základě tedy tlaku Evropské komise a její směrnice . No a co to tedy znamená . To znamená , že se nevládní neziskové organizace v oblasti životního prostředí stávají jakýmisi veřejnými žalobci , jakýmisi jakobínskými prokurátory majícími právo pak ze zákona , pokud tento náš návrh projde , majícími právo prostě ve smyslu podávání stížností na případnou ekologickou újmu konat . Tady vzniká otázka , proč tu žádost o uložení preventivních opatření nemohou podávat nějaké jiné organizace , třeba rybáři , myslivci , já nevím , fotbalisté třeba , šachisté nebo betlémáři , když jsme v době adventu , pokud zjistí , že ekologická újma hrozí . Proč to musí být jenom a jenom ty ekologické organizace . Jako by měly ony jakýsi od pánaboha daný mandát na to vědět , co je a co není pro naši přírodu správné . A že tedy se k tomu patřičně chystají , no to je jasné , že jo . Tady je příručka (ukazuje) , kterou vydala organizace Frank Bold , dříve Ekologický právní servis , mimochodem také sponzor nebo zřizovatel nechvalně známé organizace Rekonstrukce státu , která tady už ve Sněmovně mnohokrát byla zmiňovaná a která jaksi už za platnosti starého zákona dávala návod , jak si počínat , aby podle něj bylo možno podání podávat . No tak ten náš zákon zavádí , a už to tady bylo řečeno tedy , že těmi osobami budou nevládní organizace . Nejenom to tedy , ony mohou žádat celkem vzato velmi volně příslušné orgány činné v životním prostředí , konkrétně tedy Česká inspekce životního prostředí to má na starosti , aby jim dávaly písemné informace o každém zahájeném řízení a uložení preventivních opatření , i když to řízení nevzniklo na základě jejich podnětu . A za druhé dávají těmto organizacím nevládním právo býti účastníky řízení , a to i tehdy , když jejich návrh nebyl shledán jako opodstatněný . Tak to jsou věci , které samozřejmě podle mého názoru jsou špatně , a dokonce si myslím , že jsou špatně navíc z hlediska té směrnice . Podle mého názoru jdeme opětovně příliš vstříc té Evropské komisi a plníme více , nežli ona od nás skutečně požaduje .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities