ps2017-024-01-005-006.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-12-04 ps2017-024-01-005-006 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.30 hodin) A jinak tam je celá řada samozřejmě povinností pro toho lékárníka , kdy on musí dodržovat nahrávání kódu , práci s tímto materiálem . Proto se domnívám , že bychom měli skutečně tam být seriózní k nim , protože nemáme důvod se domnívat , že by naše lékárenská služba jakkoli chtěla dělat nějaké neplechy . Nikdy je nedělala , a proto se domnívám , že bychom měli zůstat na té minimální hodnotě a nikoliv na hodnotě maximální . A navíc se domnívám , že by bylo výhodné , že ty výše pokut , které jsou opravdu v milionech za delikty pro provozovatele lékáren , by musely být opravdu vědomá chyba . Nikoliv tedy to , že někdo v rámci implementace směrnice prostě provede nějakou banální věc , protože se domnívám , že by to nebylo opravdu vůči nim seriózní . U nás se opravdu historicky žádné padělky nevyskytují , neměli jsme s tím problémy , i když , jak říkám , chápu , že implementace směrnice je nutná , o tom se nepochybuje . Domnívám se také , že by bylo výhodné , kdybychom odložili tyto sankce do konce roku 2019 , aby opravdu byl čas implementovat směrnici , zavést všechny mechanismy , a pak teprve bychom mohli přistoupit k těm řekněme tvrdým vymáhajícím kritériím . Jinak tento pozměňující návrh je sněmovní dokument 1875 a já se k němu přihlásím v podrobné rozpravě . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Věře Adámkové za její vystoupení . Eviduji její přihlášku do podrobné rozpravy . A nyní pan poslanec David Kasal . Prosím , máte slovo . Poslanec David Kasal Vážený pane místopředsedo , děkuji za slovo . Vážené kolegyně a kolegové , dovolte , abych vás seznámil ve svém vystoupení s návrhem , který zazněl už v předhovoru pana ministra , kdy já budu ten s dalšími sedmi poslanci napříč politickým spektrem , který bude předkládat pozměňující návrh , který se týká očkovacích látek . Myslím si , že by bylo dobře vás seznámit s určitými podrobnostmi , protože za mě , jestliže něco velmi dobře funguje a má to vyšší standard , než navrhuje standard Evropské unie , a jedná se o ochranu zdraví našich lidí , tak já jsem byl zvolen lidmi České republiky do Parlamentu České republiky a měl bych hájit jejich zájmy . Dovolte , abych vám řekl ty nejzákladnější body , které se toho týkají . Česká republika v současné době disponuje nejvyspělejším a z hlediska zdravotních rizik nejbezpečnějším systémem distribuce očkovacích látek v Evropě , který plně odpovídá potřebám jak termolabilní soustavy vakcín , povahy vakcín , tak plně reflektuje nejvyšší nároky na úroveň zdravotnictví 21 . století . Jasným důkazem pro toto tvrzení může být i skutečnost , že jako jeden z mála obdobných systémů je podporován všemi jeho klíčovými účastníky , tedy zdravotními pojišťovnami , odbornými společnostmi , výrobci , distributory očkovacích látek . Změnou navrhovanou předmětnou novelou zákona o léčivech dochází ke zcela nelogickému rozdělení distribučního schématu vakcín bez odpovídajícího odborného odůvodnění . Vynětím léčivých přípravků užívaných k nepovinnému nehrazenému očkování z množiny vakcín , které je možné distribuovat přímo lékaři , poskytovateli zdravotních služeb , je bez jakéhokoliv relevantního důvodu vytvořena zcela nelogická (co?) , která s sebou přináší celou řadu úskalí . Jedná se zejména o následující jednoznačně identifikované problémy : Za prvé , naprostá rezignace na dodržování chladového řetězce , tedy odpovídajícího způsobu uchování vakcín v případě , kdy jsou tyto vydány lékárnou a následně pacientem doneseny jeho ošetřujícímu lékaři za účelem aplikace . Úplně jednoduchý příklad : Pokud si vyberete vakcínu , víte , jaké bylo letos teplo , tak ono když se nese v kabelce anebo pokud se nechá za oknem auta , tak ji tam velmi lehce povaříte a po dvou hodinách , pokud se ten dotyčný dostane k lékaři , tak chápu , že lékař má velký problém takovou vakcínu aplikovat , protože v zásadě už bude neúčinná a to si lékař nemůže dovolit . Za další , režim výdeje léčivých přípravků do zdravotnického zařízení na žádanku v současné době nepodléhá regulaci dodržování a dokladování skladovacích a transportních podmínek u termolabilních léčiv tak , jak je tomu standardem u distribuce v rámci pravidel správné distribuční praxe . Dalším rizikem je nedodržování skladovacích podmínek a je zcela zásadní z pohledu následujícího prokazování lege artis postupu v případě vzniku některého z nežádoucích účinků . Z tohoto hlediska lze očekávat nesouhlas nést zákonnou odpovědnost za aplikaci vakcíny ze strany lékařů a lze jen velmi problematicky očekávat akceptaci rizika na vznik nežádoucích účinků ze strany výrobců . Je třeba zde pamatovat , že dojde - li k pochybení při uchování vakcíny v době od jejího výdeje do předání lékaři a v důsledku toho k jejímu poškození či znehodnocení , bude z ní z hlediska občanského zákoníku vadný výrobek . Za újmu způsobenou v důsledku použití vadného předmětu při poskytování zdravotních služeb odpovídá podle § 2936 občanského zákoníku příslušný poskytovatel zdravotních služeb , a to i v případě , kdy vznik vady nijak nezavinil . Při dodání vakcíny distributorem je riziko poškození vakcín v důsledku nesprávného uchování minimalizováno právě pravidly správné distribuční praxe , jejich dodržování je ze strany Státního ústavu pro kontrolu léčiv průběžně kontrolováno . Dále . Pacient bude nově nucen v mnoha případech vyzvednout recept u lékaře , následně sehnat a zakoupit vakcínu v lékárně a opětovně cestovat do ordinace lékaře a nechat si vakcínu aplikovat . Pacienti tak budou zcela zbytečně zatěžováni touto administrativou a sháněním vakcíny v lékárnách jen proto , že chtějí uchránit své zdraví nad rámec povinného očkování . Další riziko . Lékaři , kteří nebudou ochotni odesílat pacienty do lékáren s receptem , budou odkázáni na dostupnost očkovacích látek v síti veřejných lékáren a současně na ochotu provozovatelů těchto lékáren poskytnout regionálně službu zajištění samotné dodávky až do ordinace . Z hlediska výrobců je pak patrné i riziko spočívající v nízké možnosti pořízení dodávek očkovacích látek do České republiky , a to zejména v možnosti nulové kontroly zásob a spotřeby při distribuci prostřednictvím sítě veřejných lékáren . Dalším rizikem je to , že rovněž pak dojde ke zvýšení administrativní zátěže u ošetřujících lékařů , neboť každý poskytovatel bude nově s ohledem na dostupnost očkovacích látek nucen volit kombinaci níže uvedených způsobů zajištění očkovacích látek . Buďto nasmlouvat lékárnu ochotnou zajistit dodávky očkovacích látek do ordinace v režimu výdeje na žádanku , nebo vyzvednout vakcínu osobně v lékárně , anebo volit cestu vyzvednutí vakcíny v lékárně pacientem na základě receptu . Rovněž je zde třeba poukázat na skutečnost , že existuje řada očkovacích látek , které budou k dispozici ve dvou z pohledu logicky a logisticky zcela rozdílných režimech . Tedy jedna stejná vakcína bude dodávána distributorem jak přímo lékaři , bude - li v daném případě hrazena , tak jen do lékárny v případě , že nebude hrazena . Rozlišení obou možných režimů je z pohledu lékaře zbytečně administrativně náročné , je to plánování , nákup a evidence daných prostředků , a nepřinese žádný benefit pacientovi . Z výše uvedených důvodů je vhodné ponechat nadále v platnosti současnou právní úpravu , která v praxi nepřináší žádné praktické problémy a představuje zcela přijatelnou administrativní zátěž . A na závěr . Z hlediska navrhované změny související s přijetím nařízení Komise v přenesené pravomoci EU 2016 / 161 z 2 . října 2015 , kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001 / 83 / ES , stanovením podrobných pravidel pro ochranné prvky uvedené na obalu humánních léčivých přípravků pak není vůbec nutné a z logiky věci vhodné dělit povinnost k ověřování ochranných prvků mezi lékárnou a distributorem . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities