ps2017-020-10-016-052.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-11-14 ps2017-020-10-016-052 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.10 hodin) Rodina vznikající na podkladě manželského svazku má zvýšené předpoklady pro zdraví a plnohodnotný vývoj . Manželství muže a ženy má typicky potenciál naplnit všechny hlavní funkce rodiny , a zvláště pak přivést na svět další generaci a vychovat ji v nenahraditelné a vzájemně nezastupitelné mateřské i otcovské lásce i vzoru , a to v prostředí poskytujícím alespoň nějaké záruky stability a dlouhodobosti . Jakákoli jiná podoba rodinného soužití toho v takové míře schopna být nemůže . Manželství proto od státu , který se přihlašuje k ochraně rodiny , nutně rovněž náleží prvořadá a výjimečná ochrana . Právní institut manželství má nenahraditelnou úlohu i z hlediska efektivního výkonu státní politiky , zejména té , jež směřuje k podpoře rodin . Je legitimním požadavkem státu , aby prostředky , které vynakládá do sociálního zabezpečení a podpory rodin , směřovaly v prvé řadě do prostředí , v němž existují právní záruky jeho stability , neboť v něm mohou tyto prostředky nejlépe a nejúčelněji plnit svůj smysl . Takové záruky poskytuje právě zejména rodina založená na manželském svazku . Úkolem státu nejvyššího významu je rovněž přičiňovat se o příznivý demografický vývoj . Situace v tomto směru není v České republice úplně optimální . Český statistický úřad pro rok 2016 uvádí číslo 1 , 63 jako průměrný počet dětí připadajících na jednu ženu . K tomu Český statistický úřad konstatuje - cituji : Ani tato úroveň plodnosti však v dlouhodobém pohledu nezajišťuje prostou reprodukci populace . K té by byla potřeba plodnost minimálně ve výši 2 , 1 dítěte na jednu ženu . V České republice tomu tak bylo naposledy v roce 1980 . - Toto považuji za velmi alarmující konstatování a může mít dlouhodobý dopad na celou českou společnost . Nástroje státního působení v této otázce mohou být ze své podstaty pouze nepřímé . Je jimi právě důsledná prorodinná politika založená na podpoře vzniku pokud možno úplných a stabilních rodin , v nichž je základním stavebním kamenem zpravidla manželství . V rovině fakticity nemohou z řady různých objektivních i subjektivních důvodů , závislých i nezávislých na vůli zúčastněných osob , nikdy všechny rodiny dospět k podobě , která je chápána jako její ideál . Rodina založená na manželství muže a ženy je skutečně ideálem zcela jedinečným a musíme počítat s tím , že ne vždy právě z těch objektivních , subjektivních důvodů bude tohoto ideálu dosaženo . To platí i pro manželství , jehož velký potenciál mnohdy nemůže být z řady příčin naplněn . Tato skutečnost však nemůže znamenat , že má stát rezignovat na svou úlohu stanovovat normy chování . V tomto případě totiž obsahem a smyslem navrhované normy není jakékoliv sankcionování toho , kdo její cíle nenaplňuje , nýbrž naopak , my jdeme pozitivní cestou , chceme podpořit dobrou praxi a být nápomocní . Cílem , ambicí je vytvořit mantinely , ukázat směr , kterým se naše společnost ubírá . Listina základních práv a svobod je z povahy právní deklarativního charakteru , čili jakékoliv změny nepřinášejí úpravy , které by fakticky byly k sankcionování nebo něčemu podobnému , ale nastavují obecný směr naší společnosti . Prožívá - li rodina v dnešní době , Českou republiku nevyjímaje , určitou krizi a proces eroze - a o tom svědčí např . skutečnost , že v populaci celkově přibývá osob rodinného stavu svobodný a svobodná a naopak ubývá osob ženatých a vdaných ; opět to vychází z čísel Českého statistického úřadu : osoby žijící v manželství jsou sice stále nejpočetnější , nicméně jejich podíl v obyvatelstvu se již snížil pod jednu polovinu a dále klesá - není přesto úlohou státu na její podporu rezignovat , nýbrž naopak ji tím více a intenzivněji podporovat , a to včetně stanovení vzorců , vzorů a vytyčení principů , jejichž naplňování je pro fungování rodiny žádoucí . K tomuto cíli směřuje i tato novela . Chtěl bych zde také jednoznačně odmítnout výtky toho , že v případě . . . nebo že za krizi rodiny , o které tady teď v tuto chvíli hovořím , by mohl někdo jiný než my samotní , kteří žijeme v heterosexuálních manželství . Skutečně za krizi rodiny v žádném případě nemůže homosexuální komunita . To je skutečně naprostý nesmysl . Za krizi rodiny si můžeme my sami . A fakticky je to hozená rukavice nám , kteří v tradičním manželství muže a ženy v rodinách žijeme . Ochrana manželství muže a ženy v rámci ústavního pořádku , jehož je Listina základních práv a svobod součástí , je tak zejména pokynem pro zákonodárce , stejně jako pro soudy a jiné orgány veřejné moci , aby svou činností co nejlépe přispívali k podpoře a nerušenému fungování právního institutu manželství . Manželství jako svazek muže a ženy je jistě hodnotou konzervativní , ale není to institut přežilý . V roce 2017 uzavřelo manželství bezmála 53 tisíc párů v České republice . Jako takový má tento institut povahu privilegia . Jeho účelem není ošetřit vztahy dvou milujících se osob . Česká republika není státem bezhodnotovým , ochrana manželství v Listině základních práv a svobod tak může vyjadřovat i uznání manželství jakožto výjimečné a nenarušitelné hodnoty odpovídající svým významem a mírou ochrany základních právům a svobodám . Dámy a pánové , tolik k odůvodnění jinak velmi stručné úpravy Listiny základních práv a svobod . Náš návrh logicky vychází z debaty , která se vede nejenom na půdě Poslanecké sněmovny , a to i v rámci ať už veřejných slyšení před petičním výborem , nebo v rámci různých seminářů a konferencí , ale také v reakci na debatu ve veřejném prostoru . My se domníváme , že tu debatu nevedeme o právech menšin , ale vedeme ji primárně o hodnotách . A hodnotová politika je něco , co zde ve Sněmovně nepřichází často na pořad . Domnívám se , že i právě proto je důležité , kolik je přihlášeno vás poslanců do rozpravy , protože k otázkám hodnot , na kterých stojí naše společnost , naše civilizace , je třeba se vyjádřit a nad nimi také uvažovat . Věřím , že rozprava nad jedním i druhým tiskem k tomu povede . Dámy a pánové , děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Dobrý večer , dámy a pánové . Já vám také děkuji . Nyní prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Věra Procházková . A poprosil bych levou část sálu o větší klid . Poslankyně Věra Procházková Dobrý večer ještě všem znova . Já bych nejdříve přečetla vyjádření vlády k tomuto tisku a poté svoji zpravodajskou zprávu . Navrhovaná změna je zjevně reakcí na aktuální snahy otevřít institut manželství osobám stejného pohlaví . I z obsahu důvodové zprávy plyne , že smyslem navrhované změny Listiny základních práv a svobod mimo jiné je , že zákonem uznané manželství musí spočívat ve svazku jednoho muže a jedné ženy . Vláda naopak svým usnesením ze dne 22 . června 2018 č . 414 vyjádřila souhlas s návrhem zákona , jehož cílem je otevřít institut manželství osobám stejného pohlaví , viz sněmovní tisk č . 201 . Vláda se domnívá , že k jakékoli změně Listiny je třeba přistupovat zdrženlivě . Katalog práv a svobod zakotvený v Listině by neměl být používán k blokování práv určitých skupin . Vláda též uvádí , že podle jejího názoru výše uvedeného cíle , tedy že zákonem uznané manželství musí spočívat pouze ve svazku jednoho muže a jedné ženy , ani nebude zakotvením obecné proklamace do Listiny dosaženo . Vláda uvádí , že z formálního hlediska by nemělo jít o změnu usnesení předsednictva České národní rady , ale mělo by se jednat o změnu samotné Listiny . Návrh vykazuje i další legislativně technické nedostatky , a proto vláda vyslovila s touto novelou zákona nesouhlas . Novela zákona č . 2 z roku 1993 z řad poslanců KDU - ČSL a dalších je v podstatě reakcí tedy na tuto předchozí normu č . 201 o umožnění manželství homosexuální komunitě . To ve zkratce .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities