ps2017-020-10-014-077.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-11-14 ps2017-020-10-014-077 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.20 hodin) Názor vlády je tedy jen jeden z možných právních názorů a nejen podle mě je tento názor nesprávný . Mohu uvést zejména nedávno publikované stanovisko předsedy senátu Nejvyššího soudu pana JUDr . Jiřího Spáčila , který potvrzuje , že není možné zaměňovat nepoctivou držbu a nepoctivý úmysl držitele , jak to právě zaměňuje vláda ve svém stanovisku . Na právní názor vlády tedy nelze v tomto případě spoléhat , když je přinejmenším sporný a není pro soud žádným způsobem závazný . V konkrétních sporech bude samozřejmě vždy rozhodovat soud včetně Nejvyššího soudu , a nikoliv vláda . Můj návrh přitom pouze rozšiřuje původní záměr vlády , která § 3066 do občanského zákoníku sama zařadila . Je tedy s podivem , že současná vláda s možnou legalizací sporných privatizačních převodů již nemá problém , a teď dokonce tvrdí , že to ani nikdy problém nebyl . Jak už jsem tady řekl v úvodu , toto stanovisko vlády je ve zjevném rozporu s důvodovou zprávou k platnému občanskému zákoníku . Problém , který měl být ustanovením § 3066 řešen , bohužel stále vyřešen není , protože některé privatizační kauzy ještě nebyly uzavřeny . Opakuji tedy , že pokud ke dni 1 . 1 . 2019 dojde k mimořádnému vydržení nezákonně privatizovaného majetku , další řešení těchto kauz už bude pouhým akademickým cvičením bez jakéhokoli reálného efektu . Dnešním hlasováním je proto nutné dát příslušným orgánům čas potřebný k rozhodnutí , a tím i nastolení právní jistoty o skutečných vlastnících dotčeného majetku . Naopak pokud dnes návrh neschválíme , získáme jistotu v tom , že po konci tohoto roku již dopady pochybných privatizací nebudou nikdy napraveny , i kdyby soudy nakonec rozhodly , že byl při nich porušen zákon a privatizační smlouvy jsou neplatné . Vážení kolegové , vážené kolegyně , předem děkuji za vaši podporu tohoto důležitého návrhu . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak děkuji navrhovateli . A já nyní přečtu dvě omluvy . Paní ministryně financí Alena Schillerová se omlouvá na odpolední jednání dnes z pracovních důvodů a pan poslanec Karel Schwarzenberg se omlouvá mezi 16.30 a 19 hodin z pracovních důvodů . A nyní prosím , aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Marek Benda . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Marek Benda Vážený pane místopředsedo , vážené paní ministryně , vážení páni ministři , vážený pane navrhovateli , vážené dámy , vážení pánové , obsah návrhu vám , předpokládám , zpřehlednil pan poslanec Černohorský jako navrhovatel . Já bych měl ve své roli zpravodaje spíše pouze upozornit na stanovisko vlády , které je ve věci tohoto návrhu zákona nesouhlasné . Vláda doporučila vyslovit nesouhlas a já se pokusím odcitovat důvody , pro které vláda tento nesouhlas doporučuje vyslovit , a pak se případně přihlásím v obecné rozpravě , proč se domnívám , že vláda v tomto případě má pravdu . Ale nyní stanovisko vlády . 1 . Vláda nepovažuje za vhodné měnit předmětnou právní úpravu navrženým způsobem , přičemž rozsah a způsob odůvodnění navrhovaných změn v důvodové zprávě nepovažuje za dostatečné , zejména za situace , kdy návrh novely hovoří o pochybných majetkových vztazích , aniž by je však blíže specifikoval . 2 . Vláda upozorňuje , že institut mimořádného vydržení není způsobilý k ochraně podezřelých převodů z přelomu 20 . a 21 . století , jak návrh nesprávně předpokládá . Pojistkou proti možnému zneužití je požadavek na poctivost držby , resp . absenci nepoctivého úmyslu . Její nedostatek může být přitom prokázán i kdykoli po uplynutí doby stanovené přechodným ustanovením , není tedy třeba jej prodlužovat . Návrh vychází z nesprávného předpokladu , že je třeba vytvořit dodatečný časový prostor pro objasnění pochybných majetkových stavů . Doba potřebná k mimořádnému vydržení modifikovaná možností částečného započtení doby před 1 . lednem 2014 , v případě nemovitých věcí nejvýše od 1 . ledna 1999 , tedy 15 let , však nemá charakter promlčecí či prekluzivní lhůty , popřípadě lhůty , která by jinak znemožňovala či znesnadňovala nedostatek podmínek pro mimořádné vydržení namítnout či projednat . Doba pěti let podle přechodného ustanovení fakticky vede pouze k tomu , že jsou na dřívější případy splňující podle nové úpravy podmínky mimořádného vydržení kladena přísnější měřítka . 3 . Vláda nesouhlasí s tvrzením předkladatele , že by institut mimořádného vydržení dopadal na mnoho privatizačních věcí . U většiny takových případů není problém s dohledáním právního titulu , ale podmínky mimořádného vydržení nelze splnit právě z důvodu , že je prokázán nepoctivý úmysl . Mimořádné vydržení slouží držiteli v případech , kdy nelze dohledat právní titul , nikoliv v případech , kdy chybí poctivá držba . Vláda je proto toho názoru , že navrhovaná právní úprava by nevedla k cíli , pro který předkladatel daný návrh předkládá . Návrh by naopak ve svém důsledku podstatným způsobem odsunul nastolení právní jistoty v legitimních případech , na něž právní úprava mimořádného vydržení míří . Takovými případy jsou především dříve neřešitelné praktické situace , jakými jsou kupříkladu padesát či více let trvající případy držby , popř . i odvozené od právních předchůdců , vlastnického práva k chybně vyměřenému nebo označenému pozemku . 4 . Z legislativně technického hlediska vláda upozorňuje , že podle čl . 55 odst . 5 legislativních pravidel vlády se přechodná ustanovení zpravidla nenovelizují , protože upravují právní vztahy , které započaly před nabytím účinnosti nové právní úpravy , a tak změna jejich úpravy významně narušuje právní jistotu adresátů právní normy a principy legitimního očekávání a předvídatelnosti práva . Výhrady má vláda i k nedostatečnému zpracování důvodové zprávy , v níž postrádá podrobnější analýzu či relevantní argumentaci , která by podpořila nezbytnost prodloužení lhůty pro mimořádné vydržení nemovitých věcí . Tolik stanovisko vlády a tolik stanovisko mé jako zpravodaje . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities