|

ps2017-020-10-012-026.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-11-14 ps2017-020-10-012-026 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

26. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony na úseku vnitřní správy /sněmovní tisk 301/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2018-11-14
Meetingps2017/020
Agenda Itemps2017/020/026
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/020schuz/s020377.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

Dovolím si též upozornit na další opatření ke snížení administrativní zátěže, neboť se navrhuje zavedení možnosti zřizovat a spravovat datové schránky výlučně elektronicky, například s využitím elektronického občanského průkazu, tedy bez nutnosti návštěvy příslušného úřadu. (Vysoká hladina hluku v sále.)Dále jsou v dokumentu zahrnuty zejména úpravy, které směřují k zpřesnění podmínek provádění ověřování kopií a podpisů, přičemž dochází i k souvisejícím změnám u autorizované konverze dokumentů. V rámci zákona o základních registrech je za účelem odbřemenění ústředních správních - Místopředseda PSP Petr FialaJeště jednou se vám omlouvám, pane ministře, ale ta situace ve sněmovně je taková, že zde nemůžeme pokračovat v jednání. Dámy a pánové, prosím o klid. Pokračujte, pane ministře, máte znovu slovo. Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Jan Hamáček se velmi omlouvám. Chápu, že je to velmi technická věc, ale přece jenom musím ten dokument uvést. To znamená - ještě jednou: V rámci zákona o základních registrech je za účelem odbřemenění ústředních správních úřadů zaváděna možnost svěřit správě základních registrů některé činnosti při vydávání výpisů údajů, záznamů údajů a údajů ze základních registrů. V zákoně o správních poplatcích je zejména v návaznosti na terminologii nového občanského zákoníku aktualizován okruh osob osvobozených od některých správních poplatků, například poplatků za ověření kopií či podpisů. Nabytí účinnosti zákona je navrhováno na 16. února 2019, což odpovídá i datu nabytí účinnosti zmíněného evropského nařízení, a s ohledem na potřebu zrychleného projednání této úpravy žádá vláda Poslaneckou sněmovnu, aby návrh zákona schválila již v prvém čtení. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Milan Pour. Prosím, pane zpravodaji. Poslanec Milan PourVážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych přednesl zpravodajskou zprávu k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákony na úseku vnitřní správy. Jedná se o sněmovní tisk 301, jehož navrhovatelem je vláda České republiky. Tady přede mnou ministr vnitra podrobně popsal tento návrh zákona. bych se ještě dotkl některých konkrétních zákonů. Takže předkládaný návrh zákona je adaptačním zákonem, jak tady zaznělo, který přizpůsobuje právní řád České republiky nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropy (?) - rok 2016 pod číslem 1191 ze dne 6. července 2016, o podpoře volného pohybu občanů, zjednodušení požadavků na předkládání některých veřejných listin v Evropské unii a o změně nařízení Evropské unie č. 1024/2012. Návrhem zákona se mění vlastně pět zákonů. Dotknu se těchto jednotlivých zákonů. Za prvé, první zákon - je to nezbytná adaptace, která je obsažena ve změně zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně souvisejících zákonů, zákona č. 186/2013 Sb., státní občanství České republiky, a o změně některých zákonů. Nařízení stanoví novou povinnost spočívající v připojování formuláře k vydanému matričnímu dokladu. Jedná se například o rodný, oddací nebo úmrtní list, doklad o registrovaném partnerství, vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství, vysvědčení o právní způsobilosti ke vstupu do registrovaného partnerství a ověřenému výstupu z registru obyvatel, a to na žádost. V reakci na to také novela zákona o matrikách nově upravuje problematiku vydávání formulářů k matričním dokladům a k vysvědčení, upuštění od požadavku ověřování a úředního překladu do českého jazyka u cizích veřejných listin, které jsou předkládány podle zákona o matrikách, byly-li tyto vydány podle nařízení. Dále se upřesňuje stávající postup při nahlášení do matričních knih, sbírek listin a druhopisů matričních knih vedených do 31. prosince 1958 a vyhledávání údajů v nich. Návrh obsahuje také legislativně technické úpravy. Dále novela zákona o státním občanství České republiky navrhuje zavedení možnosti upuštění od požadavku vyššího ověření a úředního překladu do českého jazyka u cizích veřejných listin, které jsou předkládány k žádosti o udělení státního občanství České republiky, byly-li tyto vydány podle nařízení. Novelou zákona o základních registrech se navrhuje na základě žádosti přikládat formulář k ověřenému výstupu z informačního systému veřejné správy, který je vydán z registru obyvatel a který obsahuje údaj o adrese a místě pobytu. Dále je to novela zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, kde reaguje na novelu matričního zákona. Dále se navrhují změny ve vymezení okruhu subjektů v neziskovém sektoru osvobozených od některých správních poplatků. Navrhuje se zvýšit správní poplatek na nahlédnutí na konkrétní zápis a do podkladů k němu na 50 , v současné době je to pouhých 20 . V případě vyhledávání v matričních knihách nebo sbírkách listin vedených do 31. prosince 1958, což je pátrání, se navrhuje stanovit správní poplatek ve výši 200 za každou i započatou hodinu. Potom je to - za třetí - novela zákona č. 21/2006 Sb., o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a ověřování pravosti podpisu, a o změně některých zákonů, zákon o ověřování, kde se nově upravují a upřesňují některá ustanovení týkající se zejména vidimace listin opatřených tzv. viditelnými zajišťovacími prvky, legalizace podpisu na cizojazyčných listinách, kde by odpadla povinnost zajišťování úředního překladu listin pro účely legalizace. Tato se jeví jako neefektivní a neúměrně zatěžující žadatele. Dále je to například prokazování totožnosti žadatele o legalizaci, případně svědků, jde-li o legalizaci za účasti dvou svědků, kdy se navrhuje upřesnit, respektive rozšířit výčet dokladů, kterými může žadatel prokázat svoji totožnost. Další. Je to zákon 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, který upravuje problematiku datových schránek a autorizovanou konverzi dokumentů. Cílem této novely je vytvoření možnosti zřízení datové schránky a správy přístupu do bez nutnosti osobní návštěvy úřadu, správního orgánu či orgánů provádějících legalizaci podpisu, a to zejména pomocí občanského průkazu se strojově čitelnými údaji a kontaktním elektronickým čipem, kterým do deseti let bude disponovat většina občanů České republiky. Dále je to úprava pravidel týkajících se autorizované konverze dokumentů tak, aby neumožňovala obcházet zákaz vidimace. Jedná se zejména o zavedení zákazu konverze některých dokumentů. A za poslední, je to vlastně pátá novela zákona, lépe řečeno, je to novela zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, která předkládá možnost Ministerstva vnitra a Českého statistického úřadu přenést některé své působnosti na Správu základních registrů, která je provozovatelem základních registrů. Rozhodnutí o využití této možnosti se ponechává na rozhodnutí Ministerstva vnitra a Českého statistického úřadu z důvodu větší operativnosti rozhodování v těchto otázkách. Chci jenom zdůraznit, že tato úprava se netýká registru RÚIAN, což je Registr územní identifikace adres a nemovitostí. Takže na závěr jenom takové shrnutí. Předkladatel žádá, aby Poslanecká sněmovna vyslovila s návrhem zákona souhlas již v prvním čtení dle ustanovení § 90 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, což odůvodňuje zájmem na tom, aby překládaný zákon nabyl účinnosti v den nabytí účinnosti nařízení, což je vlastně za tři měsíce, přesně je to ke dni 16. února 2019. Jenom chci na závěr ještě říci, že garančním výborem byl navržen výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu. Do obecné rozpravy se hlásí pan poslanec Kupka. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Martin KupkaDěkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, milí kolegové, si jenom dovoluji jménem poslaneckých klubů TOP 09, KDU-ČSL a ODS vetovat projednání podle § 90. Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji. Takový návrh je srozumitelný a odpovídá jednacímu řádu, takže nebudeme postupovat podle § 90 odst. 2, ale budeme postupovat standardním způsobem. Jsme v obecné rozpravě. Mám tady s faktickou poznámkou přihlášeného pana zpravodaje, ale předpokládám, že to je omyl. (Souhlas.)Takže ne. Hlásí se někdo do obecné rozpravy? Pan předseda Stanjura s přednostním právem. On dobře , že máme sotva minutu.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities