ps2017-020-09-003-056.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-11-13 ps2017-020-09-003-056 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.40 hodin) Poslankyně Markéta Pekarová Adamová Děkuji vám , pane předsedající . Volební právo je chápáno jako individuální . Každý má možnost se rozhodnout , zda se voleb zúčastní . Stát je garantem a nástrojem ochrany výkonu tohoto práva . Předpokladem funkčního volebního zákona splňujícího zadání stanovených principů by tedy měla být konstrukce , která umožňuje skutečně se voleb účastnit a nevytváří procesní ani jiné bariéry pro jeho uplatnění , třeba bariéry územní . Pro české občany , kteří se v době voleb nacházejí nebo dlouhodobě žijí v zahraničí , však existují procesní , ale také třeba finanční bariéry , které jim jejich výkon volebního práva značně komplikují nebo zcela znemožňují . Ačkoliv je nyní ze zákona hlasování v zahraničí umožněno při volbách do Poslanecké sněmovny a při volbě prezidenta republiky , a to ve volebních místnostech , které jsou zpravidla zřizovány na zastupitelských úřadech , je možnost hlasovat v zahraničí pouze na zastupitelských úřadech kritizována , a to zejména s ohledem na značné vzdálenosti pro voliče při cestě na zastupitelský úřad , a to zejména v těch rozlehlejších státech , jako jsou např . Spojené státy americké , Kanada , Rusko atd . , ale samozřejmě i v těch menších , kam se mnohdy musí volič dopravit ještě navíc dvakrát , a to při podání žádosti o zápis do zvláštního seznamu a pak při samotném hlasování . Proto navrhujeme zavést možnost korespondenční volby , která by tyto bariéry odstranila . Možnost volit korespondenčně je tradiční např . právě ve Spojených státech amerických , Kanadě nebo Austrálii . V těchto zemích je shodou okolností silné zastoupení našich spoluobčanů . O to méně je pro mne přijatelný stav českého volebního práva , který pro ně bez možnosti korespondenční volby vytváří faktické technické překážky účasti ve volbách . Dám příklad . Cesta mnohdy v těchto zemích může mít stovky i tisíce kilometrů , znamená to tedy třeba koupi letenky a ještě k tomu , jak jsem zmínila , nadvakrát , protože je nutné se tedy dostavit na zastupitelský úřad nejdříve k zápisu při podání žádosti a pak při samotném hlasování . A při takových volbách , jako jsou třeba prezidentské , samozřejmě jsou dvoukolové , to ještě znamená dvojnásobek cest . O tom , že nejde o netradiční institut , svědčí skutečnost , že v Evropské unii umožňuje svým občanům volit korespondenčně hned 24 zemí , jako např . Německo , Velká Británie , Itálie , Španělsko nebo Rakousko , stejnou možnost mají také občané Estonska , Litvy , Slovinska či Slovenska . Ve světě v řadě zemí , které jsem zmínila , funguje tato forma hlasování bezpečně už po desítky let . Korespondenční volbu navrhujeme zavést ve volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky , do voleb prezidentských a do voleb do Evropského parlamentu , zde však s tou výjimkou , že volby do Evropského parlamentu nebudou probíhat na zastupitelských úřadech . Hlavním záměrem předkladatelů je umožnit zjednodušení hlasování nejen pro české občany žijící v zahraničí , ale i pro ty , kteří tam studují , pracují , např . i v různých institucích , zastupují tak Českou republiku , a přitom pak nemají možnost je zúčastnit voleb . Navrhovaná úprava počítá s tím , že by zůstala zachována i možnost vydávání voličských průkazů pro hlasování v místech mimo volební okrsky , kde je volič veden ve zvláštním volebním seznamu . Stejně tak zůstává zachována i možnost osobního hlasování ve volebních místnostech v České republice a na příslušných zastupitelských úřadech . Došlo by tak k rozšíření možnosti výkonu volebního práva . Navrhovaná právní úprava nezavádí možnost korespondenčního hlasování při volbách do Senátu . V této souvislosti by bylo třeba řešit problematiku příslušnosti voliče do senátního volebního obvodu , který by znamenal větší administrativní zátěž v rámci určování volebního okrsku , další omezení by se pak týkala občanů , kteří nemají pobyt na území České republiky . Kvůli časovému omezení by nemohla být umožněna volba do druhého kola senátních voleb . Nemožnost korespondenčního hlasování v tomto případě je dána lhůtami , které jsou podle stávající volební úpravy ohraničeny 90 dny pro celý volební proces . Zavedení korespondenčního hlasování např . ve druhém kole voleb do Senátu by předpokládalo prodloužení volebního procesu tak , aby mezi prvním a druhým kolem voleb bylo možné zabezpečit rozeslání hlasovacích lístků voličům . Stejně tak v případě zkrácení lhůt při doplňovacích a opakovaných volbách a opakovaném hlasování by nebylo technicky možno korespondenční hlasování organizačně technicky zabezpečit . Zajištění korespondenčního hlasování ve druhém kole prezidentské volby je provedeno v návrhu tak , že budou doručeny volební lístky voliči , tedy celé sady , dvakrát , pro obě kola prezidentské volby . Korespondenční hlasování bude podmíněno žádostí voliče o tento způsob hlasování , kterou musí adresovat zastupitelskému úřadu , kde je veden v seznamu voličů . Žádat o tento způsob hlasování může osobně či písemným podáním opatřeným úředně ověřeným podpisem voliče , dále prostřednictvím elektronického podpisu či v elektronické podobě zaslané prostřednictvím datové schránky . Zastupitelský úřad voliči vydá osobně nebo do vlastních rukou zašle hlasovací lístky a volič pak vybraný , popřípadě upravený hlasovací lístek zašle na adresu zastupitelského úřadu , která bude již předem předepsána na doručovací obálce . Při zaslání hlasovacího lístků zpět bude na úvaze voliče , zda zašle doručovací obálku doporučeně , nebo běžným způsobem . Doporučené doručování v zahraničí by mohlo činit v některých zemích , které tento zvláštní způsob doručování neznají , problémy . Předání doručených obálek zvláštní okrskové volební komisi zajišťuje již sám zastupitelský úřad .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities