ps2017-020-04-003-114.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-26 ps2017-020-04-003-114 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.10 hodin) Smyslem zákona o státní službě bylo odpolitizovat státní správu , zajistit , aby mohla fungovat efektivně , aby fungovala nezávisle na výměnách vlád , nezávisle na tom , o čem bude jednat Poslanecká sněmovna , ale zároveň zajistit veřejnou státní správu takovou , aby byla schopna , a to byl jeden z našich důležitých požadavků , uplatňovat vůli vlády . A jsme přesvědčeni o tom , že si zákon o státní službě zaslouží jinou podobu , protože to , k čemu jsme dospěli , by na první pohled byla nezávislá státní správa , ale bohužel zafixovaná a zakonzervovaná do té podoby , že není konkurenceschopná , že se uzavřely brány státních úřadů schopným lidem z komerční branže , jejich vstup do státní správy , do státní služby je prostě mnohem komplikovanější . V tomhle směru voláme po tom , aby se upravil zákon tak , aby byl pružnější , aby bylo možné se rozloučit s těmi , kteří nepracují dobře , a přijmout ty třeba i z komerční sféry , kteří by státní správě přinesli důležité nové podněty a příslušně efektivní výkon . A upozorňovali jsme na to , že máme v ČR konkrétní podobu jiného zákona , zákona o úřednících samosprávných územních celků , který by mohl posloužit jako vodítko a jako lepší vzor pro to , jak organizovat i státní službu . Nicméně všechny tyto připomínky a podněty tehdy byly oslyšeny a teď máme v ruce návrh na novou úpravu , vládní úpravu , která ale ve skutečnosti představuje vychýlení kyvadla přesně do opačné úvrati . Tím prvním zákonem jsme se dostali k podobě , která zejména vyhověla všem , kteří volali po absolutní nezávislosti , zafixování , zakonzervování státní služby . Ukázalo se , že to nefunguje , ukázalo se , že na ministerstvech mají reálné problémy s tím , jak se rozloučit s některými , kteří špatně pracují , že mají vážné problémy s tím , jak vůbec uplatňovat vůli vlády . V tomto směru praxe bohužel dala za pravdu našim připomínkám . A aby se s tím vláda vyrovnala , tak místo systémového opatření , kvalitního zákona , kvalitní úpravy přichází opravdu s vychýlením kyvadla na druhou stranu , kdy se může stát , že všechna první kola výběrových řízení budou vlastně jenom naoko , protože se bude čekat , až se otevře kolo druhé , do kterého je možné potom přizvat i všechny ostatní účastníky , zájemce například z oné privátní sféry . Co nejlépe dokumentuje , co nejlépe dokresluje to , že jde o vychýlení kyvadla přesně do opačné úvrati , je možnost , aby státní tajemníky na návrh příslušného ministra odvolávala vláda . To je přece zásadní popření té prvotní základní motivace pro vznik zákona o státní službě , pokud neměl jenom tehdy posloužit k tomu , aby se mohl premiérem stát člověk se záznamem v tajných službách a zároveň aby naplnila ČR požadavek EU . Přeci tady šlo o to opravdu vytvořit podmínky pro efektivně fungující státní službu . Vychýlení kyvadla do opačné úvrati to znovu nezajistí . Proto chci povědět a chci znovu poprosit , zda by bylo možné tuto normu neschválit a dospět k úpravě , která by byla systémová , která by byla správnější , nepředstavovala to , co bohužel u nás umíme příliš , že umíme buďto jeden , nebo druhý extrém , ale často neumíme jít správnější střední cestou . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji a s přednostním právem mám přihlášeného předsedu poslaneckého klubu Pirátů Ivana Bartoše a následně s přednostním právem , teď se přihlásil , předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura . Pane poslanče , máte slovo . Poslanec Ivan Bartoš Vážené dámy , vážení pánové , vážený pane předsedající , já vystoupím v této věci pouze krátce . My jsme cestu zákona o státní službě sledovali ještě v době , kdy Piráti ještě nebyli v Poslanecké sněmovně . Viděli jsme i ta úskalí , která v některých momentech vlastně zakonzervování stavu státní správy tento zákon přinesl , a nepopíráme ten fakt , že tento zákon po vyhodnocení a po praktických zkušenostech vyžaduje novelizaci . Jsme ovšem přesvědčeni , že tato novelizace , která přišla a vlastně byla diskutována už na přelomu roku poté , co ministerstvo a vláda sbíraly informace z jednotlivých pracovišť , není připravena dobře . K tomuto návrhu zákona byly výhrady z Evropské komise . A my jsme se bavili s Ministerstvem pro místní rozvoj , jakým způsobem byly tyto výhrady vypořádány , a v řadě pozměňovacích návrhů jsme shledali , že jsou adresovány ty největší problémy . Skutečně to umožnění během velmi krátké doby zopakovat hodnocení a vlastně bez možnosti nápravy se tak toho nepohodlného úředníka zbavit . Tyto věci v pozměňovacích návrzích jednotlivých poslanců jsou a jako takové mají podporu pirátské strany , protože řeší asi ty čtyři nebo pět nejkritičtějších výhrad . Bohužel na poslední chvíli , vlastně není to příliš dávno , do tohoto návrhu výrazně zasáhly i pozměňovací návrhy , které negují , a to tady zaznělo - prostřednictvím pana předsedajícího děkuji panu Kupkovi - od pana Kupky , samotnou podstatu tohoto zákona a tou má být depolitizace státní správy . A je to skutečně umožnění nahrazování těch náměstků pouze na popud ministra nebo vlády . Toto je značně problematické a já odmítám důvod , který nám byl několikrát zde ve Sněmovně sdělen , ten praktický příklad , že někde je nějaký náměstek , který dělá problémy , samozřejmě , a bohužel jsme to v negativních aspektech viděli při takzvaných , a říkám schválně takzvaných , nechci to slovo používat , čistkách , kdy prostě pomocí dvou nějakých výtek a důtek dostanete člověka do momentu , kdy před třetí důtkou , ač tyto třeba nebyly oprávněné , sám raději odchází . Takže pokud se vláda nebo premiér nebo někdo chtěl zbavit nějakého člověka , ty metody bohužel , které se tváří navenek naprosto v pořádku , protože to kárné řízení se dá skutečně nastartovat , ale dá se i zneužít k tomu , tak ta metoda tady je . Jestli je používána správně , nebo není , skutečně pokud někdo neplní své úkoly , pokud někdo opakovaně neplní zadané úkoly nebo má nějaké problémy s prací , s docházkou , s tím , aby se vyskytoval na důležitých jednáních , dá se to řešit touto cestou , ne tím , že skutečně uvolníme ruce vládě a ministrům , aby se těchto lidí zbavovali . Takže to je ten problém . Je to myslím návrh , který je načten od paní ministryně Dostálové v tuto chvíli , a kdyby prošel tento návrh , tak ta novela zákona v podstatě vytvoří precedens nebo tu bezzubost , skutečně to , co je v rozporu s původním smyslem zákona , a to je depolitizace státní správy . Pokud tento návrh projde , pirátská strana rozhodně tuto novelu zákona o státní službě nepodpoří a já jsem z tohoto důvodu načetl v předchozím čtení návrh na zamítnutí novely tohoto zákona . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji . Nyní tedy do obecné rozpravy pan poslanec Marek Benda . . . Pardon , s přednostním právem ještě pan poslanec Stanjura a připraví se pan poslanec Benda . Prosím , omlouvám se . Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo . My podpoříme návrh na zamítnutí . Já bych měl pro pana předsedu Bartoše smutnou zprávu . Já jsem si jist , že bohužel tento pozměňovací návrh projde , tím pádem vláda si bude měnit státní tajemníky , jak chce , a bude tomu říkat , že provedla depolitizaci státní správy ve smyslu : státní tajemník , když bude mít správnou politickou příslušnost , tak to vykonává dobře , a když nebude mít správnou politickou příslušnost nebo správné politické názory , tak to vykonává špatně . Paní zpravodajka se nás pokusila zmást , protože nevěřím tomu , že by to nevěděla jako zkušená právnička , a navrhuje ve třetím čtení změnit účinnost . To není možné ! Já vám přesně odcituji paragraf . Vy jste si podle mě spletla projednávání zákona podle § 90 odst . 2 a třetí čtení návrhu zákona . Paragraf 95 odst . 2 : Ve třetím čtení se koná rozprava , ve které lze navrhnout pouze opravu legislativně technických chyb . Změna účinnosti určitě není chyba . Gramatických chyb . Změna účinnosti určitě není gramatická chyba . Chyb písemných nebo tiskových . Ani v tomto případě se nejedná o ten návrh , který přednesla paní zpravodajka . - Které logicky vyplývají z přednesených pozměňovacích návrhů případně , a takový návrh by měl logiku , pokud chce někdo změnit účinnost , zapomněl na to ve druhém čtení , může požádat Sněmovnu o opakování druhého čtení , tam se ten návrh dá samozřejmě načíst , a pokud pak bude ve třetím čtení schválen , tak je to legitimní . Jinak je to návrh , o kterém se nedá hlasovat , protože by to bylo protizákonné .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities