ps2017-019-10-004-007.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-03 ps2017-019-10-004-007 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.20 hodin) Druhý pozměňovací návrh se týká legislativně technického vyladění a z věcného hlediska úpravy , aby nebylo pochyb o tom , že pokud Sněmovna schválí placení nemocenské ve výši 60 % od prvního dne , tak příslušníci bezpečnostních sborů i nadále , jak je to již nyní , již nyní budou mít 100 % plnění . Tady si dovolím , byť je to vážná věc , jde o zdraví , odlehčit návrh zákona , protože vidíte , že pokud naši policisté , hasiči a vojáci mají od prvního dne placenou nemocenskou ve 100 % , neznamená to , že by se snížila obranyschopnost naší země , bezpečnost na ulicích nebo by hořely domy bez toho , že by hasiči zasahovali . Zrovna na těchto třech zaměstnaneckých skupinách jde vidět , že je to funkční model , dokonce ještě řekněme vstřícnější k zaměstnancům a slouží dobře . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji zástupkyni navrhovatelů paní poslankyni Kateřině Valachové . Slova se ujme nejdříve pan zpravodaj garančního výboru Marek Novák . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . Poslanec Marek Novák Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , návrh na vydání zákona , kterým se mění zákon číslo 262 / 2006 Sb . , zákoník práce , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony , sněmovní tisk číslo 109 , byl projednán v prvním čtení dne 29 . 5 . 2018 , kdy byl podán návrh na zamítnutí . Tento však nebyl Poslaneckou sněmovnou schválen . Dále byl tento návrh projednán dne 30 . května 2018 a usnesením Poslanecké sněmovny číslo 248 přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu a dále hospodářskému výboru jako výboru dalšímu . Hospodářský výbor návrh projednal a já předpokládám , že zpravodaj tohoto výboru nám zde přednese usnesení k tomuto návrhu . Výboru pro sociální politiku při projednávání tohoto bodu nebyly předloženy žádné pozměňující návrhy , tudíž ani žádné neprojednal . Dovolte mi tedy , abych vás seznámil s 60 . usnesením výboru pro sociální politiku z jeho 14 . schůze dne 6 . září 2018 k návrhu poslanců Jana Hamáčka , Jana Birke , Kateřiny Valachové a Petra Dolínka na vydání zákona , kterým se mění zákon číslo 262 / 2006 Sb . , zákoník práce , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony , sněmovní tisk číslo 109 . Po odůvodnění zástupkyně skupiny předkladatelů poslankyně Kateřiny Valachové , zpravodajské zprávě poslance Marka Nováka a po rozpravě výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby vyslovila souhlas s návrhem poslanců Jana Hamáčka , Jana Birke , Kateřiny Valachové a Petra Dolínka na vydání zákona , kterým se mění zákon číslo 262 / 2006 Sb . , zákoník práce , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony , sněmovní tisk číslo 109 . Za druhé zmocňuje zpravodaje výboru , aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji výboru pro sociální politiku Marku Novákovi a nyní požádám zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Jana Bauera , aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . Pane zpravodaji , máte slovo . Poslanec Jan Bauer Pane místopředsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , já se budu striktně držet jednacího řádu , takže své politické stanovisko si nechám na obecnou rozpravu , do které jsem se řádně přihlásil . Proto mi dovolte jenom zkráceně informaci , jakým způsobem ta diskuse probírala na jednání hospodářského výboru , který zasedl 5 . září . Stejně tak jako na plénu Poslanecké sněmovny , tak i na jednání hospodářského výboru proběhla relativně bouřlivá a velmi zajímavá diskuse , jejímž výsledkem je ne to , co říkala paní předkladatelka , že doporučujeme nebo nedoporučujeme . Hospodářský výbor , a teď předbíhám to usnesení , doporučil zamítnout . Takto přímo zní to samotné usnesení hospodářského výboru . Nicméně já si ho tady dovolím přečíst , abych dostál jednacímu řádu Poslanecké sněmovny . Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny po vyslechnutí výkladu zástupců předkladatelů a zpravodajské zprávě mé maličkosti za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky sněmovní tisk číslo 109 zamítnout , to za prvé . Za druhé pověřuje zpravodaje výboru , aby na schůzi Poslanecké sněmovny přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru . A konečně za třetí pověřuje předsedu výboru , aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky , což bylo vykonáno . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu , do které se jako první přihlásil poslanec Karel Rais . Připraví se pan poslanec Jan Bauer . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Karel Rais Dobrý den . Já se nebudu bavit délkou nemocenské , nýbrž společně s kolegyní Válkovou jsme připravili pozměňovací návrh , který se týká v podstatě problematiky rozhodování a evidence pracovní doby akademických pracovníků . Ti , co tady byli v minulém období , si pamatují , že jsme upozorňovali na to , že není možné , aby byla pevná pracovní doba v podstatě definována pro akademické a vědecké pracovníky , a myslíme si , že je potřeba znovu toto otvírat . Současné znění zákoníku práce a obecná úprava rozvrhování a evidence pracovní doby a pracovních směn dostatečně nereflektuje specifika vysokoškolského prostředí , která jsou spojená s prací akademických pracovníků . Povinnosti akademických pracovníků vyplývají z jejich zapojení jak do pedagogické , tak do tvůrčí činnosti a časový rozvrh práce je samozřejmě odvislý od rozvrhu vyučujících v jednotlivých semestrech , které jsou střídány zkouškovými obdobími . Mohl bych popisovat stávající situaci detailněji , ale myslím si , že všichni to relativně známe dobře , takže bych se soustředil na ten předložený pozměňovací návrh , který přináší pozitivní změnu v podobě zjednodušení povinnosti rozvrhovat a evidovat pracovní dobu a pracovní směny . Nově tuto povinnost vztahuje jen na dobu přímé pedagogické činnosti akademického pracovníka , rozuměj na dobu výuky , a dále na případy , kdy by přítomnost na pracovišti nařídil zaměstnavatel , tím rozumíme dobu konání přijímacích zkoušek , zkoušení , konzultační hodiny , dny otevřených dveří a tak dál . Povinnost rozvrhovat a evidovat se tedy vztáhne toliko na dobu , kdy zaměstnanec pobývá na pracovišti zaměstnavatele , respektive na jiném dohodnutém místě , třeba tam , kde probíhá praktická výuka . U ostatních činností ponechává pozměňovací návrh akademickému pracovníku volnost si tyto rozvrhovat jak co do místa , tak do času konání . Zejména se jedná o vědeckou , výzkumnou , inovační , uměleckou a další tvůrčí činnost , kterou akademičtí pracovníci také dle náplně práce uvedené v § 70 zákona o vysokých školách vykonávají . Opakovaně na školách slyšíme samozřejmě tvrzení : vysoká škola není fabrika a věda , výzkum se podle píchaček zkrátka dělat nedá . Čili návrh , který zužuje povinnost rozvrhování a evidence na přímou pedagogickou činnost , není v oblasti školství ničím novým a překvapujícím . Již téměř dva roky je účinná obdobná úprava pro pedagogické pracovníky v regionálním školství , kde tuto problematiku upravuje § 22 a zákona číslo 563 / 2004 Sb . , o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů . Bohužel se při této úpravě nedosáhlo jednotné úpravy pro celý segment školství , to jest i pro vysoké školy , a proto se snažíme tady toto opomenutí prostě napravit . Z hlediska legislativně technického řešení pozměňovací návrh respektuje stávající zvyklost , a to že sektorové výjimky z obecné úpravy zákoníku práce jsou činěny prostřednictvím speciálních zákonů , v našem případě zákona o vysokých školách , který oblast vysokého školství komplexně upravuje . Obdobně se tak u regionálního školství stalo prostřednictvím změny zákona o pedagogických pracovnících , jak jsem uváděl . Nejedná se tedy o přílepek , který by byl ústavně nekonformní . Na závěr bych podtrhl to , že návrh je podporován širokou akademickou veřejností a Radou vysokých škol , která je společně s Českou konferencí rektorů v zákonu o reprezentaci vysokých škol dle zákona o vysokých školách . Děkuji vám za pozornost .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities