ps2017-019-09-008-010.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-02 ps2017-019-09-008-010 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.00 hodin) Poslankyně Kateřina Valachová Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , vážená vládo . Novela zákona o státní službě byla podrobena kritice v rámci prvního čtení . Padly zde návrhy na zamítnutí i vrácení . Následně byl návrh zákona propuštěn do projednání výbory . Garančním výborem byl určen ústavněprávní výbor , dalším výborem určeným k projednání byl určen výbor pro veřejnou správu . Co se týká ústavněprávního výboru , ten schválil na svém zasedání několik pozměňovacích návrhů , avšak nepřijal celkové usnesení k doporučení či nedoporučení novely zákona o státní službě plénu ke schválení . Za chvíli tyto pozměňovací návrhy podrobněji představím . Výbor pro veřejnou správu také projednal tento návrh zákona . Předpokládám , že to bude více přiblíženo předsedou tohoto výboru . Nicméně co se týče výboru pro veřejnou správu , tento doporučil návrh zákona ke schválení . Nyní tedy k ústavněprávnímu výboru . Ústavněprávní výbor schválil a doporučil plénu Poslanecké sněmovny tři pozměňovací návrhy . Prvním pozměňovacím návrhem byl pozměňovací návrh paní poslankyně Ožanové . Tento pozměňovací návrh , zjednodušeně řečeno , umožňuje využít personální kapacity stávajících státních úřadů lépe než doposud . Je tedy podle mého soudu v souladu s principy státní služby , kterými je mimo jiné princip profesionalizace státní služby . Tento pozměňovací návrh bude umožňovat , samozřejmě v případě finálního schválení , to , aby například Ministerstvo financí mohlo lépe využít personální kapacity Finanční správy nebo aby Ministerstvo práce a sociálních věcí lépe mohlo využít personální kapacity úřadu práce či České správy sociálního zabezpečení . Zvyšuje propustnost mezi těmito institucemi a umožňuje lépe využít personální kapacity a rozšíření vstupu těchto personálních kapacit do výběrových řízení u ústředních orgánů státní správy , v tomto případě ministerstev . Ačkoliv používám tyto příklady , je jasné , že se to samozřejmě týká všech podřízených úřadů jednotlivých typů ministerstev . Co je důležité říci - protože bezpochyby opozice je bdělá , tak bych to případně na plénu jistě diskutovala - je to , že tento pozměňovací návrh také umožňuje zmírnit , kvalifikační předpoklady v některých případech , kdy napříště bychom mohli využít i ty pracovníky , kteří podle stávajícího znění zákona o státní službě nemají požadované formální vzdělání , nicméně desítky let v rámci státní služby působí a jsou samozřejmě pravidelně hodnoceni a dosahují dobrých výsledků . Motivací tohoto pozměňovacího návrhu je nejenom profesionalizace státní služby a vyšší prostupnost mezi jednotlivými institucemi , ale asi nelze zastírat , že je to i krok k lepšímu využití sil v situaci , kdy se také stát a státní orgány potýkají s nedostatkem kvalifikovaných a kvalitních pracovníků . Kvalita státní služby potom bude napříště samozřejmě zajištěna tak jako doposud pravidelným služebním hodnocením a také vzděláváním zaměstnanců ve státní službě . Další pozměňovací návrh , který ústavněprávní výbor projednal a doporučil , to znamená , byla pro něho získána většina , je pozměňovací návrh pana poslance Bartoška . Tento pozměňovací návrh reaguje na kritiku , která zazněla v rámci prvního čtení na plénu Poslanecké sněmovny směrem k tehdy formulovanému vládnímu návrhu zákona o státní službě , a prodlužuje dobu , za kterou by bylo možné znovu služebně hodnotit státního zaměstnance , a to na delší dobu , než je stávající vládní návrh . Pokud si vzpomínáte , tak právě tento fakt byl kritizován stran odborových organizací státních zaměstnanců i stran organizací zabývajících se transparentností . Tento pozměňovací návrh tedy také byl ústavněprávním výborem projednán , schválen a doporučen ke schválení . Třetím pozměňovacím návrhem , který byl projednán ústavněprávním výborem , byl návrh pana poslance Chvojky , kterým navrhl určité změny zákona o zahraniční službě , které vycházejí ze stávající praxe zahraniční státní služby , zohledňují její specifika a jsou žádoucí z hlediska dalšího zajištění zahraniční státní služby i samozřejmě zvyšování kvality zahraniční státní služby . Jedná se tedy z tohoto pohledu o pozměňovací návrh , který spíše zohledňuje specifika zahraniční státní služby proti státní službě obecné , a zároveň je to úprava týkající se praktických věcí této služby . A asi si vzpomínáte , že to není první změna , která v minulých letech směrem k zahraniční státní službě prošla . Takže také tento pozměňovací návrh ústavněprávní výbor doporučil . Je třeba asi také říci , že pozměňovací návrhy , které jsem popsala , měly podporu Ministerstva vnitra z pohledu doporučení . Byla to souhlasná doporučení v případě poslankyně Ožanové a poslance Chvojky . V případě poslance Bartoška se jednalo o neutrální stanovisko stran Ministerstva vnitra . Další pozměňovací návrhy , které ústavněprávní výbor přijal , nebudu blíže popisovat . Nebyly jím doporučeny a schváleny . Jak už jsem zmínila , ústavněprávní výbor , ačkoliv tyto tři pozměňovací návrhy projednal , doporučil , byla tam většina ústavněprávního výboru pro schválení , tak nepřijal celkové usnesení směrem k plénu . Proto tyto tři pozměňovací návrhy byly z procesní opatrnosti danými poslanci načteny do elektronického systému Poslanecké sněmovny . Nicméně pokládám za důležité říci a znovu zdůraznit , že ústavněprávní výbor většinově tyto pozměňovací návrhy podpořil . V tuto chvíli je to za mne , tedy jako ze strany zpravodajky , vše . Zároveň si dovoluji , vážený pane předsedající , avizovat svoje vystoupení ke změnám zákona o státní službě k onomu pozměňovacímu návrhu , který avizoval ministr vnitra a jehož přijetím je podmíněn souhlas a doporučení Ministerstva vnitra s novelou zákona o státní službě jako takové , a dovoluji se přihlásit s přednostním právem za sociálně demokratický klub jako místopředsedkyně klubu . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Já vám děkuji . Ano , to vystoupení bylo avizováno . Nyní prosím zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj poslance Martina Kupku , aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případný pozměňovací návrh odůvodnil . Ale obávám se , že pan poslanec Kupka tu není , takže budeme muset změnit zpravodaje . Prosím pana předsedu Bartoše , jestli má někoho na mysli nebo jestli to přednese sám . (Přichází poslanec Bartoš.) Já tady to usnesení kdyžtak mám . Poslanec Ivan Bartoš Já tedy zaskočím za pana poslance Kupku , který je zpravodajem . Jenom krátce . Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj projednal tento sněmovní tisk a doporučil ho ke schválení . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji . A nyní tedy prosím s přednostním právem paní poslankyni Valachovou za klub ČSSD . A otevírám rozpravu , aby to bylo jasné . Prosím , paní poslankyně . Poslankyně Kateřina Valachová Takže ještě jednou . Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , kolegové , vážená vládo , dovolte , abych vám představila pozměňovací návrh k novele zákona o státní službě , ke kterému jsme , podotýkám , dospěli po dlouhém vyjednávání a konzultacích , a jsme tedy v tomto pozměňovacím návrhu a ve změně zákona o státní službě z hlediska vládního návrhu ve shodě sociálně demokratický klub a také klub hnutí ANO .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities