ps2017-016-02-013-024.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-06-27 ps2017-016-02-013-024 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.30 hodin) Proto navrhujeme , aby byl příplatek za výkon práce třídního učitele navýšen , a to poměrně razantně a skokově , protože třídní učitelé si to zaslouží , a to na 2 500 až 3 500 korun měsíčně , tak jako tomu je u specializovaných činností . Přepočteno na hodinu práce to je 125 až 175 korun . Ano , opět to nedosahuje ani té hodinové platové výše platu učitelů . Zavedení a zvýšení příplatku za výkon práce třídního učitele také Poslanecká sněmovna již v minulosti odhlasovala ve třetím čtení ve stejné novele zákona o pedagogických pracovnících . Na základě návrhu senátora Václava Homolky došlo k navýšení tohoto příplatku na 3 000 korun měsíčně , ale Poslanecká sněmovna tuto Senátem vrácenou předlohu neschválila . Opět považujeme za rozumnější , než jít cestou zákona o pedagogických pracovnících , toto zakomponovat , protože se jedná o součást platu , do zákoníku práce . Dámy a pánové , rád bych taky ocitoval dokument , který jsme obdrželi všichni poslanci dnes do mailové pošty , je to programové prohlášení dnes jmenované vlády v čele s premiérem Andrejem Babišem . V kapitole Vzdělávání , věda a výzkum se uvádí , cituji , kdo jste to ještě nečetli , toto : Resort školství je pro nás prioritou , protože bez kvalitního školství nemá národ budoucnost . Investice do našich dětí jsou investicí do naší budoucnosti . Kvalitní školství chápeme jako školství otevřené , dostupné a profesionální . Prosadíme - a teď je to důležité - prosadíme více peněz do školství tak , aby se platy učitelů a nepedagogů na konci volebního období v roce 2021 dostaly minimálně na 150 % jejich výše pro rok 2017 . Zlepšíme podporu učitelů tak , aby se mohli plně soustředit na výuku . Vážené kolegyně , vážení kolegové , náš návrh nemíří nikam jinam než ocenit práci , která dnes je hluboce podhodnocena , pokud jde o finanční odměny . Víme , že to je zásah do státního rozpočtu . Nicméně v kontextu toho , čeho jsme svědky , kdy premiér Andrej Babiš slibuje na různé investiční i neinvestiční akce , tak věřím , že nalézt cca 2 , 1 miliardy - protože tak jak nám bylo vyčteno ve stanovisku Ministerstva financí , že nepracujeme s reálnými čísly , tak samozřejmě statistiky existují . Ministerstvo školství je má . Pro vaši informaci , dnes máme v České republice 65 289 třídních učitelů . Vycházím ze statistické ročenky , která je k dispozici na webu Ministerstva školství . Pokud budeme pracovat s nějakým mediánem , středovou hodnotou , tak se skutečně dostáváme na tu částku cca 2 miliardy korun . Věřím , že toto je jistě v zájmu nás všech . Když se podívám na programy , s kterými jsme kandidovali do Poslanecké sněmovny , odleva od KSČM až po pravicové strany TOP 09 , ODS a další , všichni jsme tam měli jako jednu z priorit vzdělávání . Já věřím , dámy a pánové , že tady máme první možnost , jak slova z volebních programů přetavit v reálnou podporu . Věřím , že návrh , který má neutrální , tedy řekněme vlastně kladné stanovisko vlády , podpoříte . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji navrhovateli . Než vyzvu zpravodajku , tak tady mám nějaké omluvy . Omlouvá se nám z jednání od 17 hodin do konce z rodinných důvodů pan poslanec Vyzula a omlouvá se nám paní poslankyně Jana Levová z pracovních důvodů do konce jednání . Nyní prosím paní zpravodajku pro prvé čtení , jíž je paní poslankyně Miloslava Rutová , aby se ujala slova . Poslankyně Miloslava Rutová Krásný podvečer , dámy a pánové , pane předsedající a ctěná vládo . Nejprve , než přečtu svou zpravodajskou zprávu ke sněmovnímu tisku 159 , bych chtěla předeslat , že jsem celý život pracovala ve školství . A nikdo by mě nemohl podezírat z toho , že kantorům chci upřít nějaké peníze . Naopak jsem velice ráda , protože programové prohlášení vlády jsem si přečetla a je to vlastně i prioritou našeho hnutí , vzdělanost naší nové generace . Ale tady k tomu sněmovnímu tisku 159 bych si dovolila přečíst svoje vyjádření . Navrhovatelé předkládají změnu v příplatcích pedagogických pracovníků . Navýšení příplatků za výkon specializovaných činností pedagogickému pracovníku , který vedle přímé pedagogické činnosti vykonává také specializované činnosti , k jejichž výkonu jsou nezbytné další kvalifikační předpoklady , se poskytuje příplatek ve výši 2 500 až 3 500 měsíčně . Slyšeli jsme , že zavedení příplatků za výkon práce třídního učitele a určení jeho rozsahu učiteli za výkon práce třídního učitele , vedoucího oddělení na konzervatoři nebo základní umělecké škole nebo vedoucího studijní skupiny na vyšší odborné škole přísluší příplatek ve výši 2 500 až 3 500 měsíčně . Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy jsme tady slyšeli . Výše příplatků za výkon specializovaných činností že je určena v § 133 zákoníku práce ve výši 1 000 až 2 000 korun měsíčně . Výše tohoto příplatku se od jeho zavedení v roce 2004 dlouhá léta nenavyšovala , přestože tarifní část platů i průměrné platy pedagogů výrazně rostly . Výkon specializovaných činností si vyžádá průměrně 20 hodin práce měsíčně navíc oproti práci pedagogů , kteří specializovanou činnost nevykonávají . To jsou ty specializované činnosti . Pak tu máme ještě příplatek za výkon práce třídního učitele . V současnosti není součástí zákoníku práce . Třídní učitelé pobírají zvláštní příplatek , jehož výši určuje nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě . Jeho současná výše je 400 až 1 300 korun měsíčně . Výkon práce třídního učitele si vyžádá průměrně 20 hodin práce měsíčně navíc oproti práci učitele , který není třídním učitelem . Proto se navrhuje , aby byl příplatek za výkon práce třídního učitele navýšen na 2 500 až 3 500 korun měsíčně . Tohle všechno je hrozně krásné . Ale když si vezmeme , jak nám tady pan navrhovatel řekl , že si to vyžádá nejméně 2 miliardy ze státního rozpočtu , tak mě to tedy velice zarazilo . Doporučuji tedy nesouhlasit s tímto a zamítnout to , protože víte , že vlastně v programovém prohlášení vlády je , že během čtyř let zvýší mzdy učitelům na 150 % . A já si myslím , že tedy v tomto zvýšení se odrazí i tyto příplatky specializovaných činností . Protože navrhovaná novela § 133 zákoníku práce obchází platný systém a jednoznačně směřuje k navýšení platů pedagogických pracovníků , aniž by byl návrh kariérně podložen a bylo provedeno srovnání s dalšími příplatky poskytovanými zaměstnancům ve veřejných službách a správě , pokud jde o podmínky a výši . Změny , které má návrh zákona přinést , jsou nekoncepční . V praxi mohou přinést jak aplikační problémy , tak nutnost dalších novelizací , se kterými návrh nepočítá . Systém hodnocení a oceňování prací ve veřejných službách a správě je vymezen hledisky pro odměňování , která vyplývají z § 109 odst . 4 zákoníku práce . Tato hlediska a podmínky jejich posuzování , které jsou uvedeny v § 110 zákoníku práce , vytváří jednotný systém hodnocení a oceňování prací včetně ocenění případných ztěžujících vlivů vyplývajících ze zvláštních režimů práce , vnějších vlivů prostředí , ve kterém jsou práce konány , například z charakteru některých konkrétních prací . Poskytování specializačního příplatku pedagogickým pracovníkům představuje trvalý zásah do jednotného systému odměňování zaměstnanců ve veřejných službách a správě , protože už žádné z dalších profesí není potřeba dalších kvalifikačních předpokladů paragraf zvlášť oceněna ( ? ) . V této souvislosti je podstatné , že pedagogičtí pracovníci nevykonávají specializované činnosti nad rámec přímé pedagogické činnosti , ale naopak jim je s ohledem na výkon specializovaných činností míra přímé pedagogické činnosti snížena . Předložený návrh směřuje k obcházení koncepce odměňování v zákoníku práce , je v rozporu s § 109 odst . 4 a s § 110 odst . 3 až 5 a s § 129 zákoníku práce a jeho přijetí by znamenalo nebezpečný precedens pro navyšování platů dalších skupin zaměstnanců v rozporu s kritérii stanovými zákonnou úpravou .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities