ps2017-016-01-013-012.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-06-26 ps2017-016-01-013-012 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.20 hodin) Pokud tedy by nebyla přijata žádná náhradní právní úprava , znamenalo by to , že drtivá většina dotčených zdravotnických prostředků by byla vydávána jen se spoluúčastí pojištěnce ve výši 25 % z ceny zdravotnického prostředku . To by samozřejmě znamenalo zejména pro pojištěnce velmi značné zhoršení dosavadního stavu . Také by samozřejmě došlo k chaosu při zařazování nových produktů do úhrad , protože by nebylo jasné , jaká jsou pravidla . Stávající zdravotnické prostředky by byly významně zdraženy v důsledku odpadnutí relevance cenových limitů . Celkový odhad dopadu do systému veřejného zdravotního pojištění je až 2 mld . korun . V současné době pojišťovny hradí zdravotnické prostředky na poukaz asi v částce 6 mld . To je tedy , pokud bychom nic neudělali a pouze bychom tedy nechali , aby ta současná právní úprava byla zrušena s tím , že Ústavní soud v tom nálezu jasně řekl , že do konce roku musí zákonodárce přijmout nová pravidla , jinak od 1 . 1 . 2019 zkrátka ta pravidla už v tom zákoně nebudou . Návrh , který jsme vytvořili na Ministerstvu zdravotnictví , je výsledkem mnoha konzultací s odbornou i laickou veřejností . Těch příprav se účastnila celá řada stakeholderů , ať už je to Státní ústav pro kontrolu léčiv , Česká lékařská komora , Lékárnická komora , Stomatologická komora , stejně tak zástupci pacientů , zejména Pacientská rada , Národní rada osob se zdravotním postižením , Unie zaměstnavatelských svazů a další . Myslím si , že ten návrh prošel velmi zevrubnou odbornou diskusí , ať již tedy s odborníky z oblasti medicínské , tak i zástupci pacientů . Takže je velmi podrobně vydiskutován . Dospělo se v rámci těchto diskusí ke konsenzu , pokud jde o kategorizaci jednotlivých skupin zdravotnických prostředků tak , aby byla ta výsledná podoba pro systém veřejného zdravotního pojištění finančně únosná a zároveň dokázala pokrýt co nejvíce potřeb pojištěnců . Návrh tedy obsahuje nejen nový a aktualizovaný seznam zdravotnických prostředků , v němž jsou jednotlivé . . . nebo pro jednotlivé úhradové skupiny stanoveny úhradové limity a další podmínky úhrady , ale také další nástroje , s jejichž pomocí bude možné reagovat na aktuální situaci na trhu zdravotnických prostředků . Kromě zákona bude navíc každý měsíc Státní ústav pro kontrolu léčiv zveřejňovat seznam hrazených zdravotnických prostředků předepisovaných na poukaz . Pojištěnec se tedy vždy transparentně dozví , jakou výši úhrady jsou pro jednotlivé . . . v jaké výši úhrady jsou pro jednotlivé varianty zdravotnických prostředků tyto úhrady nastaveny , což je velmi výrazný posun oproti současnému stavu , kdy v zásadě právě proto Ústavní soud zrušil tu právní úpravu jako zcela netransparentní . Celý systém je připraven tak , aby byl pokud možno také co nejméně administrativně náročný . Vstup zdravotnického prostředku do systému úhrad se bude dít pouhým ohlášením ohlašovatele , tedy výrobce v zásadě toho zdravotnického prostředku , do příslušné úhradové skupiny , tak jak je nastaven ten kategorizační strom , tedy bez vedení správního řízení . Je třeba si uvědomit , že těch zdravotnických prostředků jsou desítky tisíc , někde kolem možná padesáti tisíc , a je tedy nereálné , aby se o každém jednotlivém zdravotnickém prostředku vedlo správní řízení . Vedlo by to v zásadě ke kolapsu té instituce , která by toto správní řízení vedla . Takže jsme nešli touto cestou , ale skutečně jdeme cestou jeho ohlášení a správní řízení by se vedlo pouze v případě , pokud by zařazení zdravotnického prostředku bylo zpochybněno , což bude zřejmé , protože jak jsem říkal , každý měsíc bude zveřejňován ten seznam vlastně zdravotnických prostředků . Takže pokud by tam došlo k nějakému zpochybnění , tak pak se povede správní řízení na Státním ústavu pro kontrolu léčiv . Na rozdíl od dosavadního právního vztahu , kdy právní řád nestanovil nic o tom , jak má zdravotní pojišťovna provádět průzkum trhu , ačkoliv se z toho odvíjí právě výše úhrady za konkrétní zdravotnický prostředek , tak návrh v souladu se čl . 31 Listiny základních práv a svobod , který definuje v zásadě nárok pojištěnce na péči z veřejného zdravotního pojištění , jasně vymezuje ten náš návrh , za jakých podmínek má pojištěnec nárok na dotčené zdravotnické prostředky hrazené z veřejného zdravotního pojištění . V konečném důsledku bude navrhovanou právní úpravou umožněna plná úhrada většího spektra zdravotnických prostředků , než je tomu doposud . To je velmi důležitá informace zejména pro pacienty , protože tak jak je ten návrh připraven , tak skutečně mnohem širší spektrum zdravotnických prostředků bude hrazeno než doposud . A předpokládáme , že i celková spoluúčast pacienta poklesne o v řádu stovek milionů korun oproti současnému stavu . Návrh je předložen s žádostí , aby Poslanecká sněmovna schválila již v prvém čtení . Ta předložená právní úprava musí totiž vzhledem ke zmíněnému nálezu Ústavního soudu nabýt účinnosti k 1 . lednu 2019 . To je nepřekročitelný termín . Příprava této novely , kterou jsme v zásadě začali připravovat až po mém nástupu na Ministerstvo zdravotnictví , si z důvodu právě projednání všech položek kategorizačního stromu se všemi stakeholdery , o kterých jsem hovořil , s nimiž jsme se snažili nalézt shodu na znění toho návrhu , což nebylo úplně jednoduché , vyžádala více času , abychom dali všem adresátům této právní normy dostatek času připravit se na její dopady . Považuji za férové vynasnažit se , aby zákon vyšel ve Sbírce zákonů co nejdříve . Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , předložený návrh tedy je reakcí na nález Ústavního soudu . Bez tohoto návrhu by byla od roku 2019 drtivá většina poukazových zdravotnických prostředků vydávána pouze se spoluúčastí pojištěnce ve výši 25 % z ceny zdravotnického prostředku . Tak abychom tomu zabránili , abychom nastavili jasná transparentní pravidla , která budou v souladu s nálezem Ústavního soudu , tedy v souladu s dodržením Listiny základních práv a svobod , s ústavním nárokem pojištěnce , prosím tedy o podporu daného návrhu . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji , panu ministru zdravotnictví za uvedení tohoto návrhu . A požádám o slovo zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Kamala Farhana . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . Poslanec Kamal Farhan Vážený pane předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , vážení členové vlády , dovoluji si vám přednést zpravodajskou zprávu k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů . Dovolte mi , abych tedy přednesl zpravodajskou zprávu k návrhu novely zákona o veřejném zdravotním pojištění . Předmětná novela není prvním pokusem o nápravu žalostného stavu úhradové regulace zdravotnických prostředků . Skutečnost , že současný systém je nepředvídatelný , netransparentní , je známá přibližně více jak deset let . Před takto dlouhou dobou byly jasně pojmenovány základní problémy . Poté se na Ministerstvu zdravotnictví uskutečnilo několik iniciativ směřujících k nezbytné nápravě . Nejdále se v legislativním procesu dostal tzv . sněmovní tisk 88 , který doputoval do Poslanecké sněmovny hned dvakrát , avšak v prvním případě nemohl být schválen v důsledku rozpuštění Poslanecké sněmovny , v druhém případě došlo k jeho zpětvzetí ze strany ministerstva . V roce 2015 byla zpracována zcela odlišná koncepce kopírující úhradovou regulaci léčivých přípravků . S ohledem na zjevnost , neproveditelnost a absenci nezbytných vstupů nedoputoval tento návrh dál než do vnitřního připomínkového řízení .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities