Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-30 ps2017-013-06-007-038 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
38. Návrh poslanců Tomáše Martínka, Jakuba Michálka, Ivana Bartoše, Jiřího Miholy, Petra Gazdíka a dalších na vydání zákona o výběru osob do řídících a kontrolních orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu a vlastnické politice státu (nominační zákon) /sněmovní tisk 129/ - prvé čtení
PodlenávrhuzákonavládavytváříaaktualizujevlastnickoupolitikuČeskérepubliky.Díkytomutorozšířenítakdocházíkekontrolevlastnicképolitikystátu.VládajetotižpovinnapředložitPoslaneckésněmovněnávrhvlastnicképolitikypravidelně,ročnívyhodnocenívlastnicképolitiky,popř.návrhyzměnvlastnicképolitiky.Tímdocházíkrozšířeníkontrolníhomechanismulegislativyvůčiexekutivěvoblastivlastnicképolitikystátu.Vlastnickápolitikajevšakpouhýmstrategickýmdokumentemstátu,kterýurčuje,jakstátnakládásesvýmmajetkem,jakřídísvojeobchodníspolečnosti.Nezbavuječlenyorgánůjejichpovinností,kteréjsoustanovenyzákony,zejménapovinnostijednatspéčířádnéhohospodáře.Vlastnickápolitikatakédojistémírynahrazujesubjektivnídůvěruvněkterouosobunominovanoudořídicíhonebokontrolníhoorgánu,protožemápomocinaznačit,jakýmsměrembyměladanáosobazastupovatzájmystátujakopodílníka.Samotnénedodrženívlastnicképolitikynemádefactožádnésankce,můževšakbýtbránavúvahupřirozhodováníoodvolánívtěchpřípadech,kdysenominantodníbezodůvodněníodchýlí.Dalšíčástíjerozšířeníokruhuosob,nakterénominačnízákondopadá.OprotinávrhuposlanceVondráčkaadalšíchzahrnujepirátskýnávrhnominačníhozákonaipřípadynominacevlády,nikolivšakPoslaneckésněmovny,dodozorčíčisprávníradyzdravotníchpojišťoven.Zamezísetakmožnýmtrafikámpřiobsazovánívýšezmíněnýchrad.Jakéjsoutedyhlavnívýhodynávrhu?Zaprvéomezenítzv.politickýchtrafik,neboitrafik,kterénemusíbýtpřímopropolitiky.Většítransparentnostdovýběrovéhořízení.Stímsouvisejícívětšíodbornostvybranýchosob.Transparentnějšífungovánísamotnýchpodniků.Zamezeníkontroverzníchpersonálníchčistekvládyazavedenímožnostizměřit,zdapodnikyplnípředemstanovenoustrategii.Závěrembychještěřekl,ževečtvrtek24.května2018proběhlkulatýstůlktomutonominačnímunávrhuzákona,kteréhoseúčastnilinejenpolitici,aleizástupciněkterýchministerstevajinýchpřipomínkovýchmíst,kteřípřipomínkovalinávrhzákonaprojednánívlády.Zaúčelemvětšíhokonsenzudanéhozákonapřipravujemekomplexnípozměňovacínávrh,kterýbychomrádipředložilispolečněsostatnímistranamivrámcidruhéhočtení.Danýnávrhbymělreflektovatvelkoučástpřipomínek.Budemetakérádi,kdyžsepřipomínkyproberouvpodrobnérozpravěvrámcidruhéhočtení,protobychrádnavrhlprodloužitlhůtunaprojednávánívevýborecho20dníarádbychvástímtoipožádalopodporutohotonávrhu,abychomhomohliprobratvedruhémčtení.Děkuji.Místopředseda PSP Jan HamáčekDěkuji.Prosímpanazpravodaje,kterýmjepanposlanecLeoLuzar.Poslanec Leo LuzarVáženýpanepředsedající,dámyapánové,děkujizaslovo.Vyslechlijsmesidocelapodrobnéúvodníslovopředkladateleknávrhunominačníhozákona.Chcitadyupozornit,žetoneníprvnínávrhpodobnéhotypu.Ajakužtadyodpředkladatelezaznělo,jsouvpřípravědalšínávrhy,kterésebudou,nebokterésemohouprolínat.Jednáseiovládnínávrh,jednáseonávrh,kterýtadypředkládápředkladatel.Apředpokladje,jaktadyzaznělo,ževedruhémčteníbudemesvědkyobsáhléhopřepracovánítohotopůvodníhonávrhupodlenávrhůapřipomínek.Ztohotopohleduvlastnědoprvníhočtenípouštímezákon,kterývedruhémčteníbude,bychompustilidodruhéhočtenízákon,kterýbudekomplexněpřepracovánabudenastolevlastnějakobyjinýnávrh.Zpohleduzpravodaje,přiznámse,nemámjaksevyjádřit,protoženevím,cobudekonečnýmzněním,kdyžsebuduvyjadřovatknávrhu,kterýjeteďpředložen,ajiždopředujeavizováno,ževlastněbudeúplnějiný.Nejsemschopenpředložitrelevantníúdajktomu,jakpostupovatdále.Děkuji.Místopředseda PSP Jan HamáčekDěkuji,panezpravodaji.Otvírámobecnourozpravu.PrvnísehlásípanposlanecMichálek,potompanposlanecKalous.Poslanec Jakub MichálekVáženýpanepředsedající,váženékolegyně,váženíkolegové,dovoltemi,abychseijávyjádřilknávrhunominačníhozákona,jehožjsemspolupředkladatelem.Primárněsetadyjednáohospodařenísmajetkemstátu.Samozřejmě,smajetkemsimůžekaždývlastníkhospodařittak,jakuznázavhodné,podlezákona,vmezíchsoukroméhopráva.Aleti,kdospravujímajetek,kterýjeveveřejnémvlastnictví,jsouvázániurčitýmidalšímipovinnostmi,kterédneskastanovízákonomajetkuČeskérepubliky,aobecnějsoutourčitápravidlařádnéhohospodáře,takabytenmajeteknebylsamozřejmězneužíván.Pokudjdeotenmajetek,okterémmluvímevsouvislostismajetkovýmiúčastmistátu,taksejednázejménaoprávavlastníka,kterývykonáváprávaakcionáře,vlastnictvíkakciím,např.nominovatzástupcedovedenítěchtospolečnostíaurčovatnebosepodíletnaurčovánívlastnickéstrategie.Tojsouzásadníkroky,kterémůžoumítdopadnapř.naoblastenergetiky,pokudsebavímeospolečnostiČEZ.Jsoutorozhodnutí,kterástátvykonávánikolivnazákladěsvénějakéveřejnémoci,alenazákladěsvéhovlastnickéhoprávavrámcisoukromoprávníoblasti.Jábychsvůjprojevrozdělildotříčástí.Vprvníčástibychmluvilotom,pročjepotřeba,abyČeskárepublikamělanominačnízákon,vedruhéčástibychmluvilomezinárodníúpravěavetřetíčástibychmluvilotom,jakseČeskárepublikadosudzhostilaúkolustanovitjednoznačnápravidlapronominaceajakébychomsiztohomělivzítpoučeníapročjedůležitépředložitnebopřijmoutvlastnínávrhzákona.Čiliktéprvníčásti.Myjsmekandidovalivevolbáchstím,žechcemeřešitproblémtzv.politickýchtrafik.Jámámtadypoměrnědlouhýseznamvšechtěchpřípadů,kterébylyrůzněhistorickyproblematické,aťužzačnemetřebapanemJaroslavemTvrdíkem,kterýposvémangažmájakoministraobranybylodměněnpostemgenerálníhořediteleČeskýchaeroliniíapoté,cojejBoeingodmítlvAeruVodochodyavČeskésprávěletišťzasetehdejšíministrdopravyKDU,anáslednějehořízenívČSAvedlospolečnostdoekonomickýchproblémůatéměřkekolapsu.Dalšípředstaviteltzv.politickýchtrafik,PetrKott,kterýseproslaviltím,žekvůliopilostizmeškalněkolikklíčovýchhlasováníanásledněbylvyloučenzODS,přešeldoklubuUS-DEUabylodměněnzasepostemveVšeobecnézdravotnípojišťovně.TomášJulínekzískalnějakoufunkcivSeveročeskýchdolech.TrojiceTluchoř-Fuksa-Šnajdr,tidostalitrafikyznámézaodchodzeSněmovny,kterévyšetřovaloVrchnístátnízastupitelstvívOlomouci.Následnětobylozastavenozdůvoduimunity.DalšípolitickýnominantdoČeskéhoaeroholdingubylpanVondra,apanŠmerdabylzaseuklizendoČesképostyaPoštovnítiskárnyceninPraha.BohuželtatopraxemásvojepokračovánívpřípadědosazovánípolitikůdodozorčíchradbeználežitýchtransparentníchvýběrovýchřízeníizatrvánívládyBohuslavaSobotky,kdyužbylzřízensicevýborpropersonálnínominace,alepouzenazákladěusnesenívlády.TakžejetadypřípadpanaStanislavaEichlera,kterýsedostaldoČeskomoravskézáručníarozvojovébanky.TomášVrba,navrženzaANO,doLesůČeskérepubliky,atopřesto,žepředtímpůsobilvespolečnostiLess&Forest,kterádlužíLesůmČeskérepubliky1,3mld.korunakteráLesyČeskérepublikyžalujeo4,2mld.korun.Tentostřetzájmůvýborpronominacenezkoumal.NásledněJakubHodinář,VojenskélesyastatkyČR,byljmenovándoDozorčíradyVLSČRpřesto,ževroce2013muselopustitSprávníraduSprávyželezničnídopravnícestypoté,coschválilprotivůliministraastronomickézvýšenímezdaodměnvpodniku.Samozřejmětoneníjenomvěc,kterásetýkástátu,aletýkáseiměstaobcí,aleotomtadynechcihovořit.Chcimluvitovlastnicképoliticestátu.Čilinejdeoproblém,kterýbychomřešilijenomtadyvČeskérepublice,jdeoproblém,kterýjeřešenmezinárodně,adokoncejepředmětemdoporučeníOECD.VrámcisměrniceOECDdoporučujetatorenomovanámezinárodníorganizacedobroupraxi,abystátyvytvořilyspecializovanýsubjekt,kterýradínebopřipravujenominace,cožmůžepřinéstobjektivituatransparentnostdonominačníhoprocesu.Státbyměltakézabezpečovatvysokoukvalifikaciakontinuálnívzděláváníčlenůrad.