ps2017-013-04-008-033.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-25 ps2017-013-04-008-033 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.20 hodin) Místopředseda PSP Tomio Okamura Já tedy požádám , aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů místopředseda Sněmovny a předseda KSČM Vojtěch Filip . Prosím , máte slovo . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . Vážený pane předsedající , členové vlády , paní a pánové , já budu velmi úsporný . Je předložen návrh zákona o referendu , je to ústavní zákon , který předpokládá , že se referendum bude vyhlašovat v podstatě jako zákon s tím , že ho vyhlašuje prezident republiky . Podmínky těch základních parametrů jsou v podstatě tím vyjednávacím minimem pro KSČM s tím , že je evidentní , že pokud máme dosáhnout 120 hlasů poslanců a získat náklonnost tří pětin senátorů , je ta otázka velmi zásadní a budeme muset dojít k nějakému konsenzu . My jsme sice také uváděli 100 000 podpisů , protože se to vyvíjí z určité logiky , trochu jiné , než je logika , která je předložena v návrhu sociální demokracie , tam to má být 10 % všech voličů jako velká společenská poptávka , my tu společenskou poptávku vnímáme jinak , a to je poptávka těch politických stran , které kandidují a oslovují voliče , a těch bylo v těchto volbách v roce 2017 pět , které vstoupily do Poslanecké sněmovny . Nebudu počítat ty , které neuspěly , ale ty , které uspěly . Znamená to tedy , že voliči těchto politických stran mají zájem o referendum , mají o něm každý jinou představu , a je tedy na nás , jakým způsobem tu představu do zákona vtělíme . Náš návrh předpokládá , že referendum se bude konat o všech věcech , na kterých by se shodla ta skupina občanů , kteří by to chtěli vyvolat . Skupinu občanů , a to tady už bylo řečeno , mohou nahradit poslanci a senátoři . Bavili jsme se tady u volebního zákona o počtu potřebném ke zvolení jednoho poslance a samozřejmě u počtu senátorů bychom se asi dopočítali i menšího , mnohem menšího čísla , které je potřeba na zvolení jednoho senátora , protože ve druhém kole ta účast není nikdy tak velká , ale přesto my to tam dáváme . My máme i jako iniciátora referenda vládu České republiky , z jednoho prostého důvodu . Může se stát v průběhu volebního období , což je velmi vážná věc , že žádná z politických stran , která tvoří vládu , nebo žádná z politických stran , která vůbec vstoupila do Sněmovny , bude muset řešit problém , který nastává uvnitř toho volebního období . Ten mandát , který vzchází z voleb , vzchází také z volebních programů . A jestliže žádná politická strana , která je ve vládě nebo v Poslanecké sněmovně , neměla ten problém řešen ve svém volebním programu a má rozhodnout , tak samozřejmě vystupuje v rámci svého rozhodování mimo legitimitu těch volebních programů . Připomínám , že otázka legality a legitimity by byla na dlouhý seminář , ale pokud nechce riskovat vláda nebo politické strany v Poslanecké sněmovně , že jsou mimo legitimitu , tak samozřejmě mohou oslovit občany vyhlášením referenda . To je právo těch , kteří mají i v zastupitelské demokracii - a já si myslím , že i otázkou legitimity bychom se měli zabývat , protože jsou otázky , které v průběhu doby mohou opravdu nastat , a žádná z politických stran je ve svém programu neměla . Proto je to rozšíření , které většinou ostatní politické strany nemají . Je to ovšem forma , kterou znají jiné ústavní systémy , dokonce s ním počítaly i některé návrhy zákona o referendu , které byly předloženy v minulosti této Poslanecké sněmovně , dokonce i ten úspěšný návrh , který došel tenkrát do Senátu , který myslím prošel , byla na něm shoda , všech 120 hlasů jsme sehnali , ale potom zkolaboval právě v Senátu , kdy na něm byla shoda KSČM , sociální demokracie , KDU - ČSL a postačovalo to k tomu , abychom to tenkrát prosadili v Poslanecké sněmovně , protože někteří poslanci , kteří sice byli mimo ty tři politické strany , pro něj dali svůj hlas . A to je asi zásadní rozdíl proti těm ostatním návrhům . Pokud jde ale o tu formu , my jsme připraveni na onen kompromis , který by byl vyslán do Senátu tak , aby bylo možné se jím zabývat , aby se stal součástí českého právního řádu , protože to považujeme v zastupitelské demokracii - podotýkám v zastupitelské demokracii - za jednu ze součástí , která má být součástí našeho právního řádu , a Ústava to předpokládá , s tím , že samozřejmě jsme připraveni na to , že některé otázky v tom zákoně , který se vyhlašuje tímto způsobem jako zákon , nemohou být v tom obecném referendu vyhlášeny , protože budou muset být vyhlášeny ústavním zákonem . Nikoliv tedy podle tohoto zákona o referendu , ale přímo speciálním ústavním zákonem o referendu , tak jak bylo speciálním ústavním zákonem vyhlášeno referendum o vstupu do Evropské unie . Diskutovat o tom , že není možné tuto otázku vůbec předložit v referendu , je podle mého soudu nesmyslné . Za prvé už jsme jednou ústavní zákon o vstupu do Evropské unie ústavním zákonem vyhlásili , a pokud bychom chtěli stejnou otázku , byť v jiném gardu , to znamená o setrvání nebo opuštění Unie , vyhlásit , tak by nebylo možné podle zákona jednoduše vyhlášeného prezidentským vyhlášením toto udělat . Bylo by to potřeba učinit ve stejné rovině , to znamená ve stejné výši závaznosti , a musel by k tomu být speciální ústavní zákon . To říkám všem těm , kteří tady horují a bojí se novinářů , že vlastně by se tady předkládal zákon , kterým by se jednoduše vystoupilo z Evropské unie . Tak to není . Na druhou stranu Česká republika je ve více než 200 mezinárodních organizacích a do žádné kromě Evropské unie jsme nevstupovali na základě referenda a bylo by nesmyslné , abychom svazovali setrvání v mezinárodních organizacích , promiňte mi , např . pro mořské dno - a omlouvám se všem těm , kteří tuto organizaci považují za velmi významnou - , abychom o setrvání v této organizaci hlasovali , o setrvání nebo o vystoupení nebo o jiném působení v této organizaci , ústavním zákonem . Tam to nevidím . Čili ta obecná možnost obecným referendem vyhlásit řešení nebo neřešení mezinárodněprávní otázky považuji za potřebné . Všimněte si toho , že někteří tady argumentovali i v tomto týdnu tím , že mezinárodní právní závazek je velmi podstatný pro to , jestli chceme , nebo nechceme nějaký zákon zrušit nebo přijmout . A já tady uvedu typický příklad , který se v této Sněmovně v různých volebních obdobích diskutoval . Byla tady diskuse např . na návrh hlavního města Prahy o tom , že budeme mít v podstatě legalizovanou prostituci . No ale to bychom museli vypovědět mezinárodní smlouvu o potírání prostituce . Myslím , že je z roku 1953 , ale neberte mě za slovo , musel bych se vrátit k těm dokumentům , může to být také v jiném roce padesátých let , ale myslím , že se úplně nemýlím . A když to sem bylo předloženo , ať to bylo hlavní město Praha , nebo to byla skupina poslanců , nebo to byl jiný předkladatel , tak jsme vždycky narazili na to , jestli jsme schopni tuto mezinárodní smlouvu my vypovědět a jak se na nás budou ostatní státy OSN dívat . Čili to , abychom některé mezinárodněprávní závazky řešili nebo neřešili , přece musí být součástí našeho zákona o obecném referendu a my budeme posuzovat , jestli to má být obecné referendum vyhlášené tím prezidentským systémem , tedy jako zákon , anebo jestli to má být skutečný ústavní zákon , který to řeší . A to jsou ty rozdíly , které já vnímám proti návrhu SPD , vnímám návrh sociální demokracie . Jsem přesvědčen , že všechny tři tisky mají po jednání dospět do stadia , kdy buď budou dále přerušeny , anebo budou propuštěny prvním čtením , abychom mohli v té pracovní skupině pracovat na tom , že bude komplexní pozměňovací návrh , a buď předložen jako vládní návrh zákona , to je jedna varianta , kdy vláda si to vezme za své a řekne " my to prosadíme ve Sněmovně , máme na to více než 120 hlasů " a bude muset samozřejmě vláda jednat se všemi politickými stranami , nejméně s těmi pěti , které to měly ve svých volebních programech , a pak se teprve rozhodne o zamítnutí toho nebo onoho návrhu . Protože do té doby může být nosičem toho návrhu vlastně kterýkoliv z těch tří , protože půjde o komplexní změnu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities