ps2017-013-02-019-005.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-05-23 ps2017-013-02-019-005 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.30 hodin) Druhá skupina pozměňovacích návrhů - jedná se o body 1 a 4 a související body 7 a 8 - však znamená věcné změny v návrhu zákona a jejich akceptací by nedošlo u dotčených ustanovení k nápravě chyb . Zde si dovolím podrobnější vysvětlení , a to jednak s přihlédnutím ke složitosti problematiky a jednak proto , aby bylo i do budoucna jednoznačné , jak správně postupovat . Pozměňovací návrhy Senátu vycházejí z toho , že se má při formulaci novely vycházet z posledního platného znění bez ohledu na účinnost jednotlivých schválených změn a bez ohledu na účinnost navrhovaných změn . Z toho vychází například pozměňovací návrh pod bodem 1 . Pokud dochází v důsledku změn přijatých v roce 2017 k posunu značení odstavců s účinností od 1 . ledna 2019 , tj . v § 14 zákona o pojistném se v důsledku vložení nového odstavce s účinností 1 . ledna 2019 dosavadní odstavec 7 nově označuje jako odstavec 8 , má se již podle pozměňovacího návrhu při změně dosavadního odstavce 7 s navrhovanou účinností ještě v průběhu roku 2018 vycházet z toho , že se jedná již o odstavec 8 , a změna se má promítat do odstavce 8 , i když účinně se jedná o odstavec 7 . Právě k tomu došlo v roce 2017 , neboť jednotlivé novely nebyly z hlediska své účinnosti provázány , a právě toto se v předloženém návrhu zákona napravuje . Tedy úprava obsažená v návrhu zákona s účinností ještě v roce 2018 směřuje správně do znění odstavce 7 . Při akceptaci pozměňovacích návrhů by však nedošlo k nápravě , neboť by se účinná znění míjela . Na potvrzení správnosti vládního návrhu zákona a odmítnutí pozměňovacích návrhů lze ještě uvést , že by nebylo zřejmé , jak by se postupovalo například v případě , kdyby k přeznačení odstavců došlo k důsledku vypuštění určitého odstavce . Například se od 1 . ledna 2020 odstavec 2 zrušuje a dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 2 . Otázkou je , jak by se postupovalo , kdyby bylo potřeba například od 1 . ledna 2019 změnit dosavadní odstavec 2 , který však v posledním platném znění již neexistuje . Zde by se musela zásada o aplikaci posledního znění buď porušit , anebo dospět k absurdnímu závěru , že ustanovení již nelze změnit , neboť platně již neexistuje . Dalším problémem by bylo , že při postupu podle pozměňovacích návrhů by bylo k určitému okamžiku jedno znění ustanovení pro legislativu , tj . podle posledního platného znění by se jednalo o odstavec 8 , a změna by byla zapracovávána do odstavce 7 , označovaného ovšem jako odstavec 8 , a jiné znění pro aplikaci správními orgány , soudy a fyzickými a právnickými osobami , neboť v aplikační praxi se musí vycházet ze znění účinného , tedy závazného , tedy nikoliv platného , které závazné ještě není . Aplikační praxe však vždy vychází z toho , že až do nabytí účinnosti změny se jedná v uvedeném případě stále o odstavec 7 . Lze ještě dodat , že akceptace názoru , že již vyhlášením ve Sbírce zákonů nastávají legislativně technické změny , jako například přečíslování odstavců , i když účinnost zákona nastává později , popírá samotný princip účinnosti jako závaznosti a aplikovatelnosti , neboť v dílčí věci , například označení odstavců , by účinnost v rozporu se zněním ustanovení o nabytí účinnosti zákona nastala v předstihu , to jest již ode dne vyhlášení ve Sbírce zákonů . K problematice platnosti a účinnosti by se dala jistě vést obšírná teoretická debata , ale myslím si , že již z toho , co bylo uvedeno , vyplývá jasně , že znění schválené Poslaneckou sněmovnou je správné . Námitky proti znění zákona nebyly vznášeny ani na resortní úrovni v rámci připomínkového řízení , ani v rámci projednávání na úrovni vlády , včetně pracovních komisí Legislativní rady vlády . Akceptace pozměňovacích návrhů by přinesla do legislativní i aplikační praxe nejistotu , zejména pokud jde o výsledné znění právních předpisů . Navrhuji proto schválit návrh zákona ve znění , které schválila Poslanecká sněmovna a které bylo postoupeno Senátu . Stanovisko k pozměňovacím návrhům je tedy nesouhlasné . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Petr Fiala Děkuji paní ministryni . Zpravodajkou garančního výboru , což byl výbor pro sociální politiku , byla paní poslankyně Lucie Šafránková . Ptám se jí , zda se chce vyjádřit k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu . Ano , chce . Prosím , paní zpravodajko , máte slovo . Poslankyně Lucie Šafránková Děkuji za slovo , pane předsedající . Paní ministryně už toho mnoho zmínila , já bych chtěla udělat jenom krátké shrnutí , že vládní návrh zákona má opravný charakter , neobsahuje žádné věcné úpravy , napravuje chyby legislativně technického charakteru , které vznikly v roce 2017 především v důsledku souběžného projednávání řady novel zákonů v sociální oblasti . Pokud se jedná o pozměňovací návrhy Senátu , některé nepřinášejí žádnou věcnou změnu a jedná se jen o jinak legislativně technicky vyjádřené novelizační body . Další pozměňovací návrhy - jedná se o pozměňovací návrhy pod body 1 a 4 a o související body - přinášejí věcný posun , avšak tyto návrhy neznamenají vylepšení návrhu zákona nebo opravu případných nedopatření znění schváleného Poslaneckou sněmovnou . Tyto pozměňovací návrhy by naopak přinesly do legislativní i aplikační praxe zmatek a nejistotu , zejména pokud jde o výsledné znění právních předpisů . Tyto pozměňovací návrhy totiž vycházejí z jiného znění z dotčených ustanovení a zamýšlené nápravy by tak nebylo dosaženo . Vládní návrh správně vychází ze znění , některé je účinné ke dni účinnosti navrhovaných oprav v roce 2018 , nikoliv ze znění , které bude účinné až později , od 1 . ledna 2019 . Navrhuji proto schválit návrh zákona ve znění , ve kterém byl postoupen Senátu . Děkuji . Místopředseda PSP Petr Fiala Děkuji paní zpravodajce garančního výboru a otevírám rozpravu . V rozpravě jako první vystoupí paní senátorka Milada Emmerová . Paní senátorko , prosím , máte slovo . Senátorka Milada Emmerová Děkuji . Vážený pane místopředsedo , vážení přítomní , byla jsem pověřena senátním výborem zdravotně - sociálním , abych přednesla 107 . usnesení ze 14 . schůze , která se konala dne 25 . dubna 2018 k citovanému zákonu . Doporučuje Senátu Parlamentu České republiky vrátit návrh zákona Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy , které jsou přílohou tohoto usnesení , a máte je nepochybně k dispozici . Komentovala je zde i paní ministryně podrobně . Já jenom k tomu přednesu ještě dovětek , který shrnuje celou problematiku . Legislativně technická úprava k citovanému návrhu zákona byla do Senátu zaslána k projednání z Poslanecké sněmovny , kde byla schválena v prvním čtení dne 14 . února 2018 , to znamená bez projednávání zdejších výborů . Týká se celkem sedmi zákonů z kategorie sociálních , předložených v minulosti Ministerstvem práce a sociálních věcí , některé z nich mnohokrát novelizované . Během projednávání v našem senátním výboru zdravotně - sociálním došlo díky právníkům Senátu k nalezení některých nedostatků , došlo tam k různým diskusím a kontroverzím s právníky z Ministerstva práce a sociálních věcí a byly předloženy legislativně technické návrhy změn , které mají většinou formální význam , avšak některé představují i dotažení věcných stránek zákonných ustanovení . Toto bylo schváleno , a vrací se tedy zpět k projednání sem do Poslanecké sněmovny . Tyto úpravy by snad měly zabránit chaosu v tak citlivé oblasti , jako je soubor zákonů sociálních . Dle našeho soudu a zejména dle mého individuálního soudu by bylo třeba zesílit spolupráci mezi vládním předkladatelem , a tím nemyslím současnou paní ministryni , toto je vše de facto minulost , a obou legislativních odborů Poslanecké sněmovny a Senátu Parlamentu České republiky , aby poslanci i senátoři mohli projednávat bezchybné návrhy zákonů či novel předložených zákonů . K tomu je totiž potřeba dokonalého právnického vzdělání , které většina poslanců a senátorů nemůže mít . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities