ps2017-012-08-006-021.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-20 ps2017-012-08-006-021 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.40 hodin) Prvním bodem je možnost , tak jak bylo původně schváleno v návrhu zákona , který neprošel Poslaneckou sněmovnou , zřídit oddělený prostor v rámci restauračního zařízení , zřídit oddělený prostor , který bude jednoznačně stavebně vymezen a omezen , nebude do něj vstup osobám mladším 18 let , nebude tam vstupovat obsluha , ale osoba , která má zájem , ať už si tam jít zakouřit , nebo si tam jenom jít sednout do toho příjemného tabákového dýmu , když by měla takovou vůli , si tam může sama vnést nápoj nebo pokrm . A takový prostor by mohly restaurace zřizovat . Samozřejmě to nebude žádná povinnost . Všechny ty řeči , které slýchám dnes v novinách , kdy mám občas pocit , že Ministerstvo zdravotnictví nemá na práci nic jiného než vést poslední tři měsíce kampaň proti návrhu skupiny poslanců , kteří se pokoušejí nějakým způsobem uvést původní návrh Ministerstva zdravotnictví do souladu se zdravým rozumem , tak všechny poznámky , které říkají : Bude to drahé pro hospodské , budou si muset . . . Nikdo nebude muset prosím vůbec nic . To je základní zásada . Je to liberalizační opatření , které ten , kdo bude chtít využít , bude moci využít , kdo ho nebude chtít využít , nevyužije ho . Absolutně jeho právo . Druhá teze , kterou návrh zákona předkládá ve změně § 8 , je , že malá zařízení , která mají licenci k podávání alkoholu a nepodávají jídlo , do rozlohy 80 metrů čtverečních by se mohla rozhodnout , jestli jsou zařízením kuřáckým , nebo nekuřáckým . Jde o to , že se snažíme naprosto striktně držet těch základních zásad , se kterými přišlo původně Ministerstvo zdravotnictví , které řeklo : Naším cílem je chránit nekuřáky před účinky tabákového kouře a zaměstnance před účinky tabákového kouře . Není naším cílem odnaučovat kuřáky nebo obtěžovat kuřáky . To byla základní teze a této teze se snažíme také držet . To znamená , jenom v těch případech , kde se nevaří , kam lidé nechodí na jídlo , ale chodí si tam opravdu sednout , se může majitel rozhodnout , jestli bude ten prostor kuřácký , nebo nebude kuřácký . Předpokládám , že nikdo s malými dětmi nechodí do hospody na pivo . Předpokládám , že pokud chodí do hospody , chodí tam právě na jídlo . Do všech takových prostor by byl zakázán vstup osobám mladším 18 let , abychom chránili děti před účinky tabákového kouře . Domníváme se , že je to samozřejmě velmi užitečné , protože dnes naopak to , co bylo původním záměrem Ministerstva zdravotnictví a co bylo také opakovaně v těch rozpravách , které tady probíhaly na plénu Poslanecké sněmovny , deklarováno , tedy že se snažíme , aby kuřáci nebyli špatným příkladem dětem , tak výsledek zákona č . 65 / 2017 Sb . , o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek je přesně opačný . Přesně opačný . Vyhnali se kuřáci na ulici bez ohledu na to , jestli je to blízko školy , daleko školy , bez ohledu na to , jestli se tam děti pohybují , nebo nepohybují . A jediné , co je , že jsme vystavili , ano , tady je bezvadné , kouří se na ulicích . To pokládáme za velmi nešťastné . Proto jsme chtěli tyto změny . Dochází k jistému zpřesnění toho , co je vnější prostor restauračního zařízení , protože doposud bylo povoleno kouření na zahrádkách a došlo k několika sporům o to , nakolik pergoly a další věci jsou nebo nejsou omezený prostor podle stávajícího zákona . A poslední změna , kterou navrhujeme , je vypuštění ustanovení , že majitel nebo provozovatel , nebo dokonce i obsluha v restauračním zařízení nesmí nalít alkoholický nápoj osobě , o které se dá důvodně předpokládat , že bude posléze vykonávat činnost , která by mohla ohrozit zdraví nebo majetek jiných osob . Pokládáme to za naprosto nesmyslné , diskriminační ustanovení , které zaprvé klade na provozovatele restauračního , ale nejenom restauračního zařízení samozřejmě , klade požadavky , které není stát oprávněn přenášet z jedné osoby na druhou . Jedná se o dospělé osoby , které se samy mají rozhodnout , jakým způsobem budou konat , jestli se uvedou do stavu mírné opilosti , značné opilosti , co pak budou dělat . Myslím , že není spravedlivé to požadovat po tom , kdo jim takový alkoholický nápoj prodává . Navíc je to samozřejmě nesmírně obtížně prokazatelné . A v dnešním čase všemožných nových technologií dokonce i ta stará zásada , kterou jsme tak jako zažívali , no tak když vidíte , že někdo přijel autem a položil si na stůl klíčky , tak mu přece nenalijete pivo , nedává vůbec žádný smysl za situace , kdy polovina lidí pak odjíždí ať už prostřednictvím někoho z rodinných příslušníků , nebo prostřednictvím nějaké přivolané služby , modrých andělů nebo něčeho podobného . Pak už je to opravdu naprosto nerozhodnutelné pro toho , kdo podává . Takže tolik jenom stručně k odůvodnění návrhu zákona . Nebudu se v tuto chvíli vyjadřovat ani k rozhodnutí vlády nedoporučit Poslanecké sněmovně , ani k dalším věcem , které zazněly v médiích , na tiskových konferencích , na desítkách dalších brífinků , které proti navrhovatelům rozpoutaly spojené síly Ministerstva zdravotnictví , části zdravotnické lobby a řekněme některých sdělovacích prostředků . To si nechám až na obecnou rozpravu . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji navrhovateli . Prosím , aby zaujal místo u stoku zpravodajů . A nyní prosím , aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Rostislav Vyzula . Prosím , pane poslanče . Poslanec Rostislav Vyzula Děkuji , pane předsedající . Dobré odpoledne , dámy a pánové . Říká se , že dobří holubi se vracejí . Nevím , ale každopádně si myslím , že navrhovatelům jde o jiného klasika a ten říká , že k dokonalému muži patří cigareta jako k velbloudovi hrb . Ale toto už neplatí . Dovolte mi tedy zpravodajskou zprávu . Byl zde přednesen návrh . Slyšeli jste v podstatě ve všech čtyřech bodech podrobně , čeho se tento návrh týká . A já bych se rád věnoval ve zpravodajské zprávě tomu , čemu navrhovatelé říkají zdravý rozum . Máme zde několik věcí , které tomu příliš neodpovídají . Předně bych chtěl říct , že . . . teď navrhovatel říkal , že údajně nedošlo ke kýženému pozitivnímu efektu stávajícího zákazu kouření tabákových výrobků . Dovolte mi , abych to postupně rozporoval . Především pokud se týká samotné důvodové zprávy , tak je tam uváděno , že dochází k propadu podnikání v řemeslech , restauracích a jídelnách nebo hospodách . Mám tady graf , který je čerstvý , uvádí ho oficiální státní agentura Český statistický úřad , který porovnává tržby ve stravování a pohostinství za rok 2016 a 2017 a jednotlivé kvartály . Víme dobře , že zákon byl přijatý 30 . května minulého roku . Takže zkusme porovnat tržby na rok 2016 a 2017 ve třetím kvartálu . Nárůst v roce 2017 o 6 mld . Když porovnáme tržby za čtvrtý kvartál 2016 a 2017 , další nárůst tržeb ve stravování a pohostinství o 4 , 5 mld . Já vím , že to samozřejmě není všechno spojeno jenom s prodejem alkoholu , protože v médiích bylo uvedeno , že došlo naopak k poklesu prodávání piva , nicméně právě naopak asi došlo ke zvýšené spotřebě a prodeji těch ostatních služeb a to jsou třeba ty pokrmy . Takže to , že by došlo k tomu propadu podnikání - evidentně nedošlo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities