Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-18 ps2017-012-06-012-024 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
24. Návrh poslanců Václava Klause, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 101/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 102/ - prvé čtení
Reformafinancováníbylaprotlačenapolitickousilouvminulémvolebnímobdobí.Uždnesseukazuje,cožněkteříznásříkali,alebylijsmeukřičeni,žetopřinesefinančnírozvrat,žetopřineseobrovsképroblémy,ženejsouspočtenynáklady,žetovznášíspoustuotázek.Myslím,žepanministrtatomáslovavdalšírozpravěpotvrdí.Přinesetohyperinflacinákladů.Velicesedivím,žetutomojinovelunepředkládápaníministryněfinancí.Teďočjde.Vybírámečímdálvícepeněz,poslednírok160mld.korunvás,daňovýchpoplatníků,tj.70tisícnarodinu,neboještěvíce.Rychletoroste.Skorotoaževokujeotázku,jakjsmetopředdesetiletymohlivydržet.Aleteďjdeoto,jaktentopoměrněnemalýobjempenězdostatdoškol.Regionálníhoškolstvísetedytýkáasi120mld.Natoexistujívjádrudvazákladnízpůsoby.Jeden,kterýjaksisesnažíreflektovatpotřebyškol,nazvěmehonákladový,anebosystémnormativní.Nákladovýsystémfungovalpoměrněúspěšnětřebazakomunismu,protoževyžadujevelicesilnoucentrálníautoritu.Vyžadujeautoritu,kterározhodne:tadyškolanebude,tadytakénebude,tadybudeabudetampřesně36dětínatřídu,panučitelučí22hodinatd.atd.Kdyžněkdeškolanenínasídlišti,taksepostaví.Kdyžzaseněkdeškolypřebývají,takseškrtemperazrušíanikdoaninecekne,silnácentrálníautoritatozařídí.Taktoskutečněčeskéškolstvífungovalopředlistopadem1989.Ařekněmesibezideologie,tensystémbylrelativněstabilní,centrálníautoritafungovala.Vsoučasnosticentrumnemátakovoutosíluaniomylemvůčikrajům,vůčisamosprávnýmobcím,čilijenaprostoiluzorní,abytakovýmtozpůsobemsesystémmohlchovat.Amámedruhýzákladníprincip,kterýříká,žemáme120mld.,mámeasimilionapůldětí,kdyžtovydělíme,vyjde80tisíc,ušetřímenadětispostižením,taktřeba60tisícvšempošlemedoškoly,kterounavštěvuje.Tojetensystém-vkrátkosti-normativní.Důležitávěcje,žecokolivmezitěmitodvěmasystémyjekočkopes,kterýnemůžezpovahyvěcinikdyfungovat.Novela,kterábylapřijatavminulémvolebnímobdobí,jesamozřejměvelkýkrokktomunákladovémufinancování.Takovétokaždémupodlejehopotřeb,každýpodlesvýchschopností,alebeztécentrálníautority.Čiliuždnesseozývajíhlasy,jestlibudepotřebanavíc13mld.,nebo30mld.,neuvěřitelnáčísla,kterátatonovelamůžepřinést.Idejejakoplatbanatřídu,platbanahodiny,PHmax-užtacelávěcjetaksložitá,žetomurozumípárlidívrepublice,očvlastnějde.Conastaneapročsetozhroutí?Dokudjsmefinancovaliplusminussohledemnato,kolikškolamážáků,takplnéškolymělypenízeaprázdnéškolymělypenězrelativněmálo.Krajejimtonějakrůznědorovnávaly,sanovalyje.Nyní,kdyžbudekritériumpočetodučenýchhodinanákladyapodobnévěci,taksamozřejmětakritériasplnívšichni.Předkladateléminulénovelyslibovaliplnýmškolám,žeonicnepřijdou-OK,apoloprázdnéškolytedydostanoutosamé.Topřinášíprostědvacettřicetmiliardkorun,kterévtomsystémunejsou.Systémtonemá,čiliplnýmškolámseubere.UžteďsevelicezuřivěbouříAsociaceředitelůgymnázií,kteráprotestujeprotitétonoveleapod.Realitoubudechaos.Velicerychlezažijemeto,cojsmezažívalivezdravotnictví-nočnízasedánívládyapod.,kdevsystémuchybípeníze,ahorkotěžkosetobudezachraňovatapřisypávatdosystému,abysesystémnezhroutil.Užúplněvidímtysituace,jaksetadynapříčpolitickýmspektremsejdouseveromoravštíposlanci,žetamjesituacenejhorší,abudemetadyzuřivěhlasovat,cokamkdedřívposlat.Čilimojevýzvanebomojenovelaříkápouzetoto:Odložmetentonebezpečnýexperimentodesetlet,zaveďmeskutečněreálnouodbornoudebatu,politickoudebatu,vyjasněmesi,jakýmsměremsechcemevydat,anepouštějmedoškoltentonebezpečnýexperiment.Nenítajemstvím,ževládabezohledunamojiiniciativusesamasnažila,neboministrškolství,odložitnáběhtohotoopatření.Znějakýchnejvyššíchpolitickýchkruhůtobylozastaveno,alečasnavážnouaodbornoupolitickoudebatujeskutečněpotřeba.Tohleskutečněnenílegrace.Apakližetodneskazkusítezastavit,takvinanebudenalidech,cotopředložiliaprotlačilivminulémvolebnímobdobí,tobudouvašiministři,vašeministryněfinancí,kterástímbudežítakteráproblémůmveškoláchbudečelit.Čilibertetojakopodanouruku,aodbornou.Odložmeto,veďmereálnoudebatu,aažsevětšinověshodneme,takněcovtomškolstvímůžememěnit.Vícejistěvdiskuzi,protožejespoustařečníků,takžeještěbudureagovat.Děkujizapozornost.(Potlesk několika poslanců SPD.)Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.Neždámslovopanuzpravodaji,takjetupřihláška...Není,dobře.PanpředsedaKováčikseteďnehlásíspřednostnímprávemazpravodajemproprvéčteníjepanposlanecIvoVondrák.Prosím,máteslovo.Poslanec Ivo VondrákDěkujizaslovo.Váženýpanepředsedající,dámyapánové,nenípochybotom,žepočátkem90.letnašeškolství,předevšímtoregionální,nebylovůbecšpatné.Apoletechjsmesedostalidosituace,kdybychtedypoužileufemismu,ženašeškolstvíjevnelichotivémstavu,aprotobylonutnénějakýmzpůsobempřipravitreformu,ojejížpodstatějstemožnáužtadyněcoslyšeli.Jábychtadydodalto,žesimyslím,ženormativnísystémfinancováníjeten,kterýnepomáhákvalitě.Jetozpůsob,kterýjejednoduchýzpohledurozdělování,alevůbecneodrážínákladovoučást,adokoncevedlkvelkémuproblémunerovnoměrnostifinancováníneboodměňováníučitelůvrůznýchkrajích.Myslímsi,žepřijetíreformybylonutnýmkrokem,amyslímsi,žejenejvyššíčassnašímškolstvímvtomtosmysluněcoudělat.Včemspočíváproblémkvality?Samozřejměvokamžiku,kdydostáváškolapenízepodlepočtužáků,taksamozřejměnastáváhonzastudentemavpodstatěnaplňovánítříd,kterévedektomu,žemámepoměrpočtužákůnapedagoganepříznivý,navícsamozřejměškolymajítendencipřijímatdostudiaitakovéstudentyažáky,kteřívpodstatěpotomnebudouschopnisplnitpožadavkynatakovétostudium.Atakézatřetívznikávelkýproblém,tadytomůžupotvrditjakožtoihejtman,žeexistujíobory,kterédíkytomunemůžemeotevřít,protožejsounenaplněné,apaksenámnedostávajířemeslníciaodboryprofesníčinnosti,kterévpodstatěchybínatrhupráce.Takžesimyslím,žereformajenutná.Myjsmesitohobylivědomi,ateďbudumluvitzačlověka,kterýsoučasněpředsedáiškolskékomisiAsociacekrajů,žejetřebavyjednatzpůsob,jaktureformunaplnitaimplementovat,protoženepochybněpotřebujevícepeněz,nežsepůvodněpředpokládalo.Vytvořilijsmejakousipracovnískupinu,kterásetímzabývá.Tasesetkalaispanemministremškolstvíashodlijsmesenatom,žepokudbudounareformupeníze,cožznamenápříštírokcca10-11mld.navíc,pakjedobréokamžitě,nebobychřeklžádoucíokamžitěreformuzapočít.Pokudtakovétoprostředkynebudou,paksamozřejměbyhrozilonebezpečí,atamjsmesebaviliprávěotomjednomrokupřípadnéhoprodloužení.