ps2017-012-02-008-015.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-11 ps2017-012-02-008-015 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.00 hodin) Snížení výdajových paušálů byl nesystémový krok , kterému nepředcházela ekonomická analýza , připomínkové řízení a odborná diskuse , zejména odborná diskuse se zástupci podnikatelů . A mně nepřijde fér stanovisko vlády , která nám vyčítá , že náš návrh neobsahuje podrobnou ekonomickou analýzu , a přitom obhajuje zároveň snížení těch limitů , které takovou ekonomickou analýzu postrádalo . Toto snížení bylo dalším opatřením komplikujícím a omezujícím drobné podnikání , a to vše ve jménu zlepšení příjmu státního rozpočtu ve výši - a teď pozorně poslouchejte - necelé desetiny procenta příjmu státního rozpočtu . Je to příklad toho , kdy se malým a aktivním házejí zbytečně klacky pod nohy místo toho , aby se aktivní lidé podporovali . Nejdůležitějším výrobním prostředkem pro tyto lidi je jejich čas . Čas , který vynakládají nejen na činnost jako takovou , ale také na to , aby sami sobě sehnali práci . A nyní jim stát řekl , že část tohoto výrobního prostředku , svého času , musí vynaložit pro stát na vedení administrativy spojené s placením daní . Vláda ve svém stanovisku říká , že OSVČ stejně musí od jednoho milionu korun vést daňovou evidenci dokladů k DPH , takže je to jedno . Ale ono to jedno není . To není relevantní argument . U velkého množství OSVČ mohou převažovat výdaje u neplátců DPH , které pro účely DPH evidovat nemusí . Vláda však předpokládá , že musí evidovat tím pádem každý papírek , každou účtenku . Takže k nárůstu administrativy a její časové náročnosti tím snížením jednoznačně dochází . Vláda ve svém stanovisku říká , že paušály poskytují výhodu podnikatelům s nižší materiálovou náročností , anebo chcete - li , tedy s vyšší přidanou hodnotou . Ale neměli bychom však takové lidi v jejich úsilí podporovat ? Neměli bychom podporovat podnikatele s vyšší přidanou hodnotou ? Třeba IT specialisty , lékaře apod . ? Samotná hodnota těchto osob je obsažena v samotné definici OSVČ . Jsou samostatní , jsou výděleční , jsou činní , tzn . jsou aktivní . Jsou to lidé , kteří zaměstnávají sami sebe , mnohdy i někoho dalšího . Nevyčerpávají náš sociální systém , naopak ho naplňují a zejména svému okolí poskytují své služby . A takových bychom si , stát a my tady v této slovutné Sněmovně , měli vážit . Pro živnostníky a drobné podnikatele jsou výdajové paušály to nejjednodušší . Nemusí papírovat a nemusí vést daňovou evidenci nákladů . Ušetřený čas mohou využít efektivněji na rozvoj svého podnikání . A pro stát si myslím je to také výhodné , protože vždycky vybere své zdravotní a sociální pojištění a pozitivní daň a má své jisté . Výdajové paušály totiž nenutí do daňových optimalizací . Výdajové paušály tu jsou od toho , aby živnostníkům zjednodušily život a snížily množství byrokracie . Místo papírování může živnostník využít svůj čas a energii daleko účelněji na rozvoj svého podnikání a na služby pro své okolí , tzn . nemusí být po nocích účetní . Co se týká rozpočtových dopadů , už jsem to tady zmínil , očekáváme , že budou opravdu minimální . Snížení příjmu státního rozpočtu o necelou miliardu , vláda to odhaduje na 1 miliardu 200 milionů , takže tedy se vzácně shodujeme . Každopádně se jedná o částku do jedné desetiny procenta příjmu státního rozpočtu . Pokud náš návrh projde , státní rozpočet to téměř nepocítí , ale desítky tisíc lidí budou mít jednodušší život . A o to by nám tady všem mělo jít především . Množství byrokracie odrazuje mnoho zejména mladých lidí od vstupu do podnikání a tento návrh to může změnit . Stát by tady neměl být od toho , aby každého živnostníka sedřel z kůže , ale naopak , aby vytvářel dobré podmínky pro aktivní občany . Naše rozhodnutí bude o tom , jestli chceme pokračovat ve vytváření novodobého státního daňového nevolnictví , nebo budeme postupovat rozumně a necháme lidi v klidu se nadechnout a v klidu pracovat . Pokud chceme zlepšit podnikatelské prostředí , chci vás všechny napříč politickým spektrem požádat , abyste náš návrh podpořili a umožnili jeho postup do druhého čtení . Teď se obracím speciálně na vás , milí kolegové a kolegyně z hnutí ANO . Mnohokrát jsme zde slyšeli od vašich představitelů , že podpoříte návrhy bez ohledu na politickou příslušnost předkladatelů , pokud ten návrh bude mít smysl . Chtěl bych tady zdůraznit , že to není pouze náš návrh . Tento návrh vychází z postojů a má podporu Hospodářské komory , Asociace malých a středních podnikatelů , Unie daňových poplatníků a dalších . Proto vás chci požádat o určitou velkorysost , abyste poslali tento návrh do druhého čtení . Ukažme všichni společně , že v této slovutné Sněmovně napříč politickým spektrem , ukažme to , že živnostníci jsou pro nás zajímaví a že si jejich práce vážíme . Děkuji za pozornost . (Slabý potlesk.) Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji panu navrhovateli , panu poslanci Vojtěchu Munzarovi . Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jan Pošvář . Pane poslanče , prosím , máte slovo . Poslanec Jan Pošvář Děkuji za slovo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , cílem této novely je navrácení limitů pro uplatnění výdajových paušálů na úroveň před poslední změnou . Vláda tento návrh projednala a zaujala stanovisko nesouhlasné . To je za mě vše . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji panu zpravodaji za vystoupení . Nyní otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášku , a je to pan poslanec Milan Hnilička . Takže pane poslanče , prosím , máte slovo . Poslanec Milan Hnilička Děkuji , dobré odpoledne , vážené kolegyně a vážení kolegové . Za náš poslanecký klub navrhuji zavrhnutí této novely zákona . Místopředseda PSP Tomio Okamura Pardon , já jsem vás špatně slyšel . Je to návrh na zamítnutí ? Poslanec Milan Hnilička Zamítnutí propuštění do prvního , do druhého . . . Místopředseda PSP Tomio Okamura Já právě mám nějaký špatný odposlech . Prosím vás , můžete ještě jednou to nějak sdělit ? (Reakce z pléna: Zařvi do mikrofonu.) Poslanec Milan Hnilička Já řvu . Slyšíte mě ? Navrhuji zamítnutí prvního čtení novely tohoto zákona . Místopředseda PSP Tomio Okamura Ano , zamítnutí v prvním čtení . Chápu . Takže já se ptám . . . . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Pan poslanec Foldyna . Poslanec Jaroslav Foldyna Děkuji za slovo , pane předsedající . Chtěl bych za klub sociální demokracie říci , že budeme hlasovat proti zamítnutí , protože v minulosti jsme OSVČ tady v této Sněmovně ohraničili spoustou zákonů . Myslím si , že v této chvíli bychom jim měli pomoci , nebo myslí si to celý náš klub . Měli bychom vytvořit optimální podmínky a měli bychom se zaměřit na velké korporace , na velké daňové korporace , které tady vydělávají největší peníze , nikoli OSVČ . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji . Nemám další přihlášku do . . . Ano , pan poslanec Stanjura . Prosím , máte slovo . Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo . To bylo velmi úsporné navržení zamítnutí , vlastně bezdůvodné . Je to legitimní , a tak mi dovolte , než přistoupíme k hlasování , abyste to neměli tak jednoduché , abych se vás pokusil přesvědčit , abyste pro OSVČ něco udělali . Neustále slyším argumenty těch , kteří jsou proti snížení daní , případně proti zvýšení výdajových paušálů , že na to nejsou peníze . To je nejčastější argument . Když se podíváte do zamítavého stanoviska vlády např . k našemu návrhu na zrušení daně z nabytí nemovitosti , přišel by státní rozpočet o 11 , 5 miliardy nebo 12 miliard . Nejsou peníze , nejsou peníze , nemůžeme si to dovolit . Pak přijde vláda s opatřením , které ve veřejné dopravě má stát 6 miliard korun ročně . A na dotaz , kde na to vezmete , když pořád nejsou peníze , přijde premiér , podívá se do resortu , který sám řídil tři a půl roku , a má pro nás skvělou zprávu : Já jsem našel 170 miliard . No to je výborné ! Máme 170 miliard díky tomu , že Andrej Babiš vypátral na ministerstvu , které sám předtím řídil . Paní ministryně tam byla náměstkyně , nevím , jestli pomáhala v hledání těch miliard , ale já to beru vážně . Máme 170 miliard , takže 6 miliard dáme na veřejnou dopravu pro soukromé dopravce a pro národního dopravce České dráhy , prostým odečtem nám zůstává 164 miliard korun . A když budu optimista , že tady vydržíme celé volební období , tak nám vychází 41 miliard korun českých na jeden rok , které Andrej Babiš minulý týden nalezl .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities