ps2017-012-02-006-010.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-11 ps2017-012-02-006-010 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.20 hodin) Poslanec Radek Rozvoral Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážení členové vlády , naše hnutí SPD předkládá úpravu zákona č . 219 / 2000 Sb . , o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích , která je vedena snahou definovat jednoznačně povinnost zainteresovaných subjektů pečovat řádně o majetek státu , to znamená vystupovat v roli řádného hospodáře . Stávající zákony nezakotvují dostatečně konkrétně a jednoznačně povinnost pečovat řádně o majetek pro úřední osoby podle § 127 nového trestního zákoníku , čímž se myslí jak funkcionář , obvykle volený politik , tak také úředník jako nestranný odborník . V tom je odlišnost od členů orgánů soukromoprávních právnických osob , od spolků až po akciové společnosti . Právník a vysokoškolský pedagog prof . Bejček ve své definici péče řádného hospodáře zdůrazňuje patřičnou odbornost a loajalitu k zájmům společnosti . Loajalitu považuje za součást péče řádného hospodáře a klade důraz na to , aby byl prospěch společnosti vždy nadřazen prospěchu vlastnímu . Uznávaná vědecká osobnost v oboru obchodní právo prof . Černá k tomu dodává , že pro řádný výkon funkce člena představenstva se vyžaduje taková míra a kvalita péče o záležitosti společnosti , kterou vynaloží pečlivý a řádně jednající hospodář . Konkrétní obsah povinnosti vykonávat funkci s péčí řádného hospodáře je věcí výkladu a zahrnuje svědomitost a obezřetnost při plnění funkce , odborné řízení společnosti , které v sobě nese i schopnost rozpoznat potřebu odborného posouzení projednávané záležitosti jiným specialistou , protože každý člen představenstva nemusí být odborníkem ve všech oblastech činnosti společnosti . Důležité pojmové atributy péče řádného hospodáře jsou například vymezeny v zákoně o obchodních korporacích a patří mezi ně pečlivost , potřebné znalosti , podnikatelské rozhodování , dobrá víra , rozumný předpoklad , informované jednání , jednání v obhajitelném zájmu obchodní korporace a nezbytná loajalita . Dalšími atributy jsou povinnosti hospodaření a odpovědnost při hospodaření s majetkem státu . Majetek státu musí být využíván účelně a hospodárně , k plnění funkcí státu a k výkonu stanovených činností . Organizační složka si počíná tak , aby svým jednání majetek nepoškozovala a neodůvodněně nesnižovala jeho rozsah a hodnotu anebo výnos z tohoto majetku . Stanovení odpovědnosti za škody při hospodaření s majetkem státu je další důležitou složkou dobré správy a ochrany majetku a mělo by být samozřejmostí . Odpovědnost můžeme rozdělit do dvou kategorií . Za prvé , odpovědnost za porušení povinností při hospodaření s majetkem státu . Zde se jedná jednak o odpovědnost fyzických osob a jednak o odpovědnost organizačních složek státu a státních organizací . Za druhé , odpovědnost za škodu , konkrétně odpovědnost za škodu vzniklou státu a odpovědnost za škodu vzniklou zaměstnancům a třetím osobám . Řádný hospodář činí právní úkony týkající se spravování státního majetku odpovědně a svědomitě a stejným způsobem pečuje o státní majetek , jako kdyby šlo o majetek jeho vlastní , ale s rezignací na své osobní zájmy , pokud by se mohly křížit se zájmy zastupujícího objektu . Tímto návrhem zákona chceme jasně a jednoznačně definovat odpovědnost odpovědných , aby tito řádně pečovali o majetek státu , a tím vystupovali v roli řádného hospodáře . Takže vás za naše hnutí SPD prosím o propuštění tohoto návrhu zákona do druhého čtení . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji panu navrhovateli . Nyní prosím , aby slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jan Řehounek . Poslanec Jan Řehounek Vážený pane předsedající , členové vlády , dámy a pánové , na mně je , abych tady okomentoval předložený návrh , sněmovní tisk 69 , novelu zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích . Stávající zákony podle předkladatelů nezakotvují dostatečně konkrétně a jednoznačně povinnost pečovat řádně o majetek pro úřední osoby podle § 127 nového trestního zákoníku , čímž se myslí jak funkcionář , obvykle volený politik , tak úředník . V tom je odlišnost od členů orgánů soukromoprávních právnických osob , od spolků až po akciové společnosti , kterým tuto povinnost ukládá občanský zákoník . V tomto tisku tedy navrhovatelé navrhují do základních povinností při hospodaření s majetkem státu zakotvit , že majetek musí organizační složka , vedoucí organizační složky nebo vedoucí zaměstnanec , ale i osoby jimi pověřené v rozsahu jim svěřené pravomoci zvláštním právním předpisem nebo interním aktem řízení spravovat vždy s péčí řádného hospodáře . Předkladatelé také argumentují řadou závěrů NKÚ , ve kterých konstatoval nehospodárné a neúčelné nakládání s majetkem a peněžními prostředky státu . V minulém volebním období byly podobné návrhy předkládány a byly odmítnuty jako nadbytečné a nesystémové . Platná právní úprava hospodaření s majetkem státu úpravu péče o uvedený majetek obsahuje . V § 47 zákona o majetku České republiky je stanoven požadavek odborné péče , která je dle mého názoru na kvalitativně vyšší úrovni než předkladateli prosazovaná péče řádného hospodáře , avšak další zákony v oblasti nakládání se státním majetkem , jako je zákon o rozpočtových pravidlech a především zákon o finanční kontrole , ukládají státním orgánům nakládat se státním majetkem hospodárně , účelně a efektivně . Upravena je také odpovědnost fyzických osob , na které se tyto požadavky vztahují , neboť podle § 47 odst . 2 zákona o majetku České republiky tyto osoby odpovídají za porušení stanovených povinností a za škodu , která tím státu vznikla v rozsahu trestněprávních , pracovněprávních a občanskoprávních předpisů . Ze subjektivního pohledu lze těžko posuzovat , který výraz má větší právní sílu a větší právní vymahatelnost . Obrat péče řádného hospodáře obsahují výše zmíněné zákony , a proto návrh předkladatelů můžeme vnímat jako takový , který povede ke sladění pojmosloví v souvisejících právních předpisech . Navrhovaná úprava dle mého nemůže sama o sobě vést k vyřešení problému , na který předkladatelé poukazují . Z tohoto důvodu by bylo dobré se dané problematice ještě dále a detailněji věnovat , a proto doporučuji posunout daný tisk do druhého čtení . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji . Já tímto otevírám obecnou rozpravu . Jelikož bych rád vystoupil , tak poprosím pana místopředsedu Pikala o krátké vystřídání . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Opět dobré odpoledne . Prosím tedy s přednostním právem pana místopředsedu Tomia Okamuru . Místopředseda PSP Tomio Okamura Vážené dámy a pánové , dovolte mi krátce představit náš návrh zákona o majetku České republiky . Jedná se v podstatě o to , že cílem tohoto návrhu je , abychom osobám , které spravují majetek či finanční prostředky České republiky nebo veřejné peníze , veřejný majetek , uložili také povinnost spravovat je s takzvanou péčí řádného hospodáře . Je to termín , který je samozřejmě všeobecně známý , nicméně stávající zákony právě v sektoru té správy státního majetku a veřejných prostředků nezakotvují dostatečně konkrétně a jednoznačně povinnost pečovat řádně o majetek pro úřední osoby , čímž myslíme právě různé funkcionáře apod . Je sice pravdou , že na první pohled je tato problematika již legislativně upravena , nicméně bohužel a zcela prokazatelně málo viditelným a z mnoha ohledů nejednoznačným způsobem , který dává mnoho prostoru ke spekulacím a zejména reálné neefektivitě při vymáhání náhrady škody při nehospodárném nakládání se svěřeným majetkem nebo finančními prostředky státu , o dovozování odpovědnosti za nepatřičný a namnoze nezákonný postup ani nemluvě . Z daného důvodu se domníváme , že předkládaný návrh není duplicitní , což také uvedu vzápětí na konkrétních příkladech , ale naopak upřesňuje velice vhodně a jasně konkretizuje současnou stávající zákonnou úpravu . Nutnost přijmout upřesnění stávající zákonné úpravy tak , aby skutečně ten , kdo má pečovat o veřejné prostředky , mluvím samozřejmě o exekutivě , a o majetek tak , aby skutečně tato povinnost byla upřesněna , ukazuje celá řada kauz z minulosti . A tyto kauzy stále probíhají a otevírají se nové a nové , řeší je Nejvyšší kontrolní úřad , Policie České republiky , a u takových kauz nebyla zcela zřejmá na základě stávající legislativy , nebyla možnost zcela jasně určit odpovědnost jednotlivých odpovědných osob , ale i organizací a účastníků těchto vztahů .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities