ps2017-012-02-001-048.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-11 ps2017-012-02-001-048 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.10 hodin) Takže ta povinnost sice v zákoně je , nicméně stát je v tomto bezzubý . My se tam pokoušíme dát opravdu určité kontrolní mechanismy , které by toto zajistily . Je tady názor pana kolegy Běhounka , já mu ho neberu , je to samozřejmě něco , co vím , že Kraj Vysočina připomínkoval už v roce 2016 . Jenom se mi prosím nedivte jako ministrovi životního prostředí , že mám samozřejmě zájem na zlepšení kvality povrchových a podzemních vod , a to je podle mého názoru i tento návrh . Jinak jsme v souladu s názory výboru pro životní prostředí a takto je budeme podporovat i při hlasování . Děkuji vám . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám , pane ministře . Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 45 / 4 , který byl doručen dne 1 . března 2018 . Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 45 / 5 . Ptám se , zda má pan zpravodaj zájem o vystoupení před otevřením rozpravy . Není tomu tak . Otevírám rozpravu , do které v tuto chvíli eviduji jako přihlášeného pana poslance Jana Zahradníka , kterému tímto dávám slovo . Prosím . Poslanec Jan Zahradník Vážený pane předsedo , kolegyně a kolegové , teče to tak rychle jako voda , najednou se odbyla úvodní slova , pan zpravodaj to vzal velmi rychle , pan ministr dokonce začal svůj projev tím , že vzhledem k hluku v sále je ten zákon nepodstatný , usoudil , že ten hluk v sále indikuje nepodstatnost toho zákona . Není tomu tak . Ten zákon je nesmírně podstatný , nesmírně významný , zejména proto , že jeho průběh , jeho navrhování a projednávání se zdá být příznačným pro poslední dobu , posledních možná několik let práce Ministerstva životního prostředí . Tento vodní zákon je takovým typickým příkladem návrhu , který byl předložen již v minulém volebním období . Už jsme tehdy o něm jednali . I do tohoto období přišel jako taková vlastně technická novela , která má naplnit ty požadavky , které pan ministr tady ve svém proslovu zmiňoval . Pak se ale stalo , že byly předloženy pozměňovací návrhy , které významně do těch nejvýznamnějších ustanovení zákona zasahují . Ty pozměňovací návrhy jsou předloženy samozřejmě poslanci . Ono to jinak ani v průběhu našeho procesu nejde . Například třeba návrhy pana kolegy Schillera . My ale víme , že jsou to návrhy , které připravilo ministerstvo , které tím vlastně obchází správný legislativní proces . Například pan poslanec Schiller navrhuje ve svém návrhu , který je skrytý pod návrhy schválenými výborem pro životní prostředí , aby v obsazích žump nebo jímek u rodinných domů , s nimiž podle tohoto zákona bude muset být nakládáno tak , že budou odvezeny autorizovanou osobou na čističku odpadních vod a tam vyčištěny - tento návrh jsem kritizoval už v minulém období . Volal jsem po tom , aby ministerstvo předložilo analýzu dopadu tohoto návrhu povinnosti vyvážet jímky na čističky , aby provedlo analýzu toho , zdali čističky odpadních vod v obcích mají dostatečnou kapacitu . To se nestalo . Už takto problematický návrh je ještě panem kolegou Schillerem na základě návrhu Ministerstva životního prostředí doplněn o to , že tyto vody nesmějí obsahovat zvlášť nebezpečné a škodlivé látky . To vypadá velmi chytlavě , velmi lákavě , protože přece nikdo z nás by nechtěl , aby do přírody , do vodních toků , nádrží , tekly zvlášť nebezpečné a škodlivé látky . Přesto tento významný návrh , který může ovlivnit fungování soustavy čistíren , byl takto , dá se říci ne úplně standardně , já nechci použít slovo pokoutně , předložen . Prostě takovýto návrh měl být přece projednán v řádném legislativním procesu , měla k němu být vydána oponentní stanoviska , měl být projednán s těmi , kterých se bude dotýkat , to znamená se Svazem měst a obcí České republiky , se Svazem průmyslu a obchodu a dopravy , aby to skutečně odpovídalo současnému stavu , a ne takto bez předchozího řádného projednání . Tento postup není úplně ojedinělý . Můžeme zaznamenat - v minulém volebním období , asi tak před dvěma lety , byl takto do projednávaného zákona o odpadech vpraven pozměňovací návrh Ministerstva životního prostředí , který tehdy , myslím , přednášel pan poslanec Okleštěk a který vlastně způsobil , že od roku 2024 bude u nás zákaz skládkování odpadu na skládkách . Nebyly k tomu schváleny žádné doprovodné zákony , které by definovaly způsob postupné úpravy cen za skládkování atd . , a dnes , kdy se ten termín roku 2024 blíží , začíná vznikat určitý chaos a zmatek . Ukončení skládkování prostě nemá alternativu . Nejsme přece schopni prosadit jediné zařízení na energetické využití odpadu . Vždycky přijde někdo , kdo tomu zabrání - ekologové , občané sousedních obcí . Kolabuje recyklace odpadu . Čili tohle je podobný příklad , který teď tady máme před sebou . K problému dovážených odpadních vod z jímek do čističek , když navíc tyto odpadní vody nesmějí obsahovat zvlášť nebezpečné a škodlivé látky . Co to může čističkám přinést ? No , čistírny odpadních vod budou samozřejmě vedeny obavami z toho , že pokud by nějaký kontrolní orgán zjistil , že tam ty zvlášť nebezpečné a škodlivé látky skutečně čistí , tak mohou být pokutovány pokutou až do výše 500 tisíc korun , což je docela drakonická pokuta , která tu čističku může významně ekonomicky poškodit . A jak si ta čistička bude počínat ? No , bude se samozřejmě snažit vyvarovat se tohoto nebezpečí . To znamená , že možná bude odmítat přijímat dovážené odpadní vody ze septiků a jímek . Bude říkat : To nám sem nevozte , v tom by mohly být nějaké nebezpečné škodlivé látky . Bude říkat : Dobře , když nám to sem chcete dovézt , tak nám předložte rozbor , jaké nebezpečné a škodlivé látky ty odpadní vody obsahují , a my se podle toho zachováme . Buď to přijmeme , nebo nepřijmeme . Co potom bude muset dělat autorizovaný odvozce , který vystavil certifikát o tom , že občanovi vyčerpal jeho žumpu , a teď najednou to nechtějí na čističkách přijmout ? Pan ministr jistě namítne , že je zde alternativa , že tyto odpadní vody mohou být čištěny na čističkách průmyslových odpadních vod . Za prvé , ty mají jako souhrn u nás nedostatečnou kapacitu . Snad pouhých deset čistíren průmyslových odpadních vod má v tuto chvíli volnou kapacitu . Co s tím tedy budeme dělat ? A týká se to nejenom občanů , majitelů rodinných domů , ke kterým není přivedena kanalizace , protože zhruba 14 % našich domů nemá přivedenou kanalizaci , a proto musí odpadní vody shromažďovat v odpadních jímkách .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities