ps2017-012-01-002-005.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-10 ps2017-012-01-002-005 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.20 hodin) Poslanec Petr Sadovský Dobrý den , vážený pane předsedající , vážené kolegyně , kolegové . Všechno podstatné , co k tomuto návrhu mělo být řečeno , bylo řečeno z úst poslankyně paní Věry Kovářové a myslím , že není potřeba k tomu víceméně nic doplňovat . Dovolte , abych vás informoval o usnesení ústavněprávního výboru , který navržený zákon projednal a doporučil jej schválit ve znění komplexního pozměňovacího návrhu , s nímž jste se podrobně seznámili ve sněmovním tisku 33 / 2 . Jenom pro úplnost uvádím stručné zdůvodnění tohoto komplexního pozměňovacího návrhu . V podstatě se jedná o technické propojení Ministerstva spravedlnosti s katastrem nemovitostí , které již v okamžiku přijímání a evidence (oznámení) učiněných veřejnými funkcionáři umožní využívat data z katastrů . Dále jsou víceméně zpřesněny a upraveny podmínky a okruh veřejných funkcionářů při nahlížení do registrů . Za mě všechno , děkuji . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám . Prosím zpravodajku výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj , paní poslankyni Barboru Kořanovou , aby nás informovala o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila . Prosím , paní poslankyně . Poslankyně Barbora Kořanová Vážený pane předsedo , vážení členové vlády , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych vás seznámila se stanoviskem výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj , který návrh tohoto zákona projednal na své 6 . schůzi a doporučil jej schválit s přijatými pozměňovacími návrhy . Bylo přijato usnesení č . 22 , s nímž jste se mohli seznámit prostřednictvím sněmovního tisku 33 / 3 . Jen v rychlosti , v návaznosti na mého předřečníka . Je navrhováno , aby oznámení uvedená v § 7 zákona byla i v případě osob uvedených v § 2 odst . 1 zpřístupněna veřejnosti za stejných podmínek jako v případě osob uvedených v § 2 odst . 2 , tedy pouze na základě individualizované žádosti a nikoliv prostřednictvím volného přístupu do veřejné datové sítě . Děkuji za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám . Otevírám obecnou rozpravu , do které v tuto chvíli eviduji dvě přihlášky . Poprosím pana poslance Marka Výborného , aby vystoupil v obecné rozpravě . Prosím , máte slovo . Poslanec Marek Výborný Vážený pane předsedo , vážení členové vlády , milé kolegyně , vážení kolegové , já bych si dovolil trochu popsat genezi vzniku komplexního pozměňovacího návrhu , jak vám byl představen panem zpravodajem a paní předkladatelkou , protože on nemá vlastně nic společného s tím původním nosičem . Víte - a bylo to tady diskutováno na půdě Poslanecké sněmovny - že tady probíhaly diskuse napříč poslaneckými kluby v otázce novely zákona o střetu zájmů . Následně se celé věci ujala pracovní skupina pana předsedy Sněmovny Vondráčka , kde jsme na několika jednáních tuto věc také diskutovali , a to i se zástupci Ministerstva spravedlnosti , které je správcem registru oznámení , a logicky z těch důvodů technických potom je důležité , aby se jednání a diskusí účastnilo . Na základě jednání zástupců všech poslaneckých klubů na této pracovní skupině jsme došli ke kompromisnímu řešení , které jsem následně zpracoval a podal na jednání ústavněprávního výboru . Tento návrh byl přijat jako komplexní pozměňovací návrh a v tuto chvíli je tedy tím sněmovním tiskem . Protože ve znění paragrafů , jak je komplexní pozměňovací návrh formulován , věřím , se můžeme všichni velmi lehce ztratit , tak jsem si dovolil připravit jednoduchou tabulku , která není o paragrafech , ale je o jasném formulování toho , co je součástí tohoto komplexního pozměňovacího návrhu . Já vám ji s dovolením přepošlu teď po druhém čtení , všem poslancům , abyste se na to mohli podívat a seznámit se s tím velmi jednoduše . Vznikají tady u veřejných funkcionářů tři kategorie , když nechám stranou úředníky - to je ta čtvrtá , ale tu opravdu neřešíme . Jednou kategorií jsou vrcholní političtí funkcionáři , poslanci , senátoři , až po úroveň hejtmanů , členů rad krajů a také po úroveň Rady hlavního města Prahy . Potom je druhá kategorie , to jsou starostové a veřejní funkcionáři , kteří jsou ve svých funkcích uvolněni , to znamená , vykonávají to jako zaměstnání . Potom je třetí kategorie , řekněme ta nejmírnější , a to jsou neuvolnění starostové , místostarostové a radní měst a obcí , s výjimkou statutárních měst , včetně městských částí a obvodů . Logika komplexního pozměňovacího návrhu je taková , že podávat údaje do registru budou nadále všichni veřejní funkcionáři bez ohledu na to , jestli to je starosta obce , která má sto obyvatel , nebo ministr , premiér , senátor , poslanec , nicméně část těch údajů bude zneveřejněna , to znamená , bude k dispozici pouze orgánům činným v trestním řízení nebo kontrolním orgánům , dozorovým orgánům apod . Veřejnost se k nim bez čehokoliv nedostane . To je rozděleno právě mezi ty tři kategorie . To znamená , u té nejvyšší , u vrcholných politických funkcionářů , se nic nezmění , to znamená , že veškeré údaje , včetně příjmů , závazků , oznámení o činnosti , o majetku movitém i nemovitém , budou nadále veřejně přístupné . Naopak v té nejmírnější kategorii , u veřejných funkcionářů , kteří jsou ve svých funkcích neuvolnění , tak tam budou de facto veřejně přístupné pouze ty údaje , které už dnes stejně veřejné jsou , protože do katastru nemovitostí se každý může podívat , čili je nesmysl zneveřejňovat údaje , které už dnes jsou veřejné . Týká se to katastru nemovitostí , týká se to oznámení o činnostech . To je také zásadní , aby každý hlásil , že je členem dozorčí rady nějaké společnosti v případě , že se hlásí o veřejnou zakázku apod . Nicméně ty citlivé údaje , to znamená movitý majetek , to znamená oznámení o příjmech včetně darů , nesplacených závazcích , u těchto v této nejmírnější kategorii , tak ty by byly neveřejné , to znamená , veřejnost by se k nim automaticky nedostala tak , jak je to i dnes . A v té prostřední kategorii , to znamená u členů zastupitelstev obcí a měst , kteří jsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni , tak tam bude jakýsi kompromis . To znamená , údaje , které budou neveřejné , to bude movitý majetek , nesplacené závazky , a všechno ostatní bude veřejné , a to bez žádosti . To je smysl a logika tohoto komplexního pozměňovacího návrhu , který byl nějakým kompromisem . Protože jsem zvyklý držet dohody , které jsou , tak říkám , že my jako poslanci KDU - ČSL tento návrh podpoříme . Pokud tady budou vznikat nějaké další návrhy , tak samozřejmě my i toto řešení , které tady vzniklo na půdě Poslanecké sněmovny , vnímáme jako jakýsi průnik a kompromis , a nakonec i z jednání pracovní skupiny jasně vzešlo to , že diskuse by nadále pokračovala v rámci řešení zákona o střetu zájmů . Pokud vzniknou nějaké další návrhy , tak my jsme připraveni o nich diskutovat . Budou - li rozumné a půjdou ve prospěch komunální sféry a komunálních politiků , tak jsme připraveni je podpořit , ale to bude záležitost až jednání na garančních výborech a potom třetího čtení . Děkuji za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám , pane poslanče . Jako další se do diskuse přihlásil pan poslanec Karel Rais . Prosím , pane poslanče . Poslanec Karel Rais Děkuji . Přeji dobrý den všem . Proti tomu , co jsme slyšeli , mám relativně drobnost , která se týká v podstatě zápisu veřejných funkcionářů z vysokých veřejných škol , potom funkcionářů z Technologické agentury , z TAČR , z GAČR a z akademií . Podle současného stavu znění zákona o střetu zájmů je zápis veřejných funkcionářů z veřejných škol a z dalších institucí obtížně realizovatelný , s velkou administrativní zátěží a zvůlí jak na straně veřejných funkcionářů a MŠMT , tak na straně vysokých veřejných škol , které nejsou na základě současného znění zákona ani dotčeným subjektem ve vztahu veřejný funkcionář a podpůrný orgán . Navrhuji v podstatě to , aby evidenční registr těchto veřejných funkcionářů , kteří spadají pod režim zákona o střetu zájmů a týkají se vysokých škol a těch dalších institucí , aby novým podpůrným orgánem byla sama veřejná škola , event . ty konkrétní instituce , o kterých jsem mluvil . Akceptací tohoto pozměňovacího návrhu dojde ke vzniku nového podpůrného orgánu , kterým budou veřejné vysoké školy ve vztahu k veřejným funkcionářům , a pracovníci Akademie věd , Grantové agentury a Technologické agentury budou spadat pod kompetence tohoto nového podpůrného orgánu . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities