ps2017-007-07-006-020.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-03-20 ps2017-007-07-006-020 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.20 hodin) Jinak ten návrh není , myslím si , nijak kontroverzní . Jedná se prostě o zavedení institutu evropského vyšetřovacího příkazu tak , aby když je vydán v některém z členských států evropský vyšetřovací příkaz , tak aby na to naše právo umělo reagovat a umělo ten vyšetřovací příkaz vyřídit . Myslím , že to takhle na úvod stačí . Děkuji . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám , pane ministře . Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Dominik Feri . Poslanec Dominik Feri Velmi děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi přednést zpravodajskou zprávu ke sněmovnímu tisku číslo 57 . Vládní návrh zákona , který je transpozicí směrnice Evropského parlamentu a Rady č . 2014 / 41 ze dne 13 . dubna 2014 o evropském vyšetřovacím příkazu v trestních věcech , byl Poslanecké sněmovně předložen a poslancům rozeslán 18 . ledna 2018 . Transpoziční lhůta zmíněné směrnice byla stanovena do 22 . května 2017 , tedy návrh je předkládán do prvního čtení po vypršení času , který Česká republika měla k provedení zmíněné směrnice . Dalším datem je 19 . červenec 2017 , kdy byla České republice zaslána Evropskou komisí výzva podle článku 258 Smlouvy o fungování Evropské unie , která je prvním krokem k takzvané administrativní části řízení o porušení povinnosti ze strany členského státu . Původní transpoziční předpis , který byl Sněmovně předložen v minulém funkčním období jako sněmovní tisk 925 na konci roku 2016 , nebyl Sněmovnou projednán . Garančním výborem tisku 57 byl určen ústavněprávní výbor . Návrh zákona má za cíl novelizovat celou řadu zákonů , zejména se ale týká zákona č . 104 / 2013 Sb . , o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních , ale i trestního řádu , zákona o odpovědnosti státu za škodu způsobenou při výkonu moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a zákona o některých přestupcích . Většina materie vládního návrhu se týká institutu evropského vyšetřovacího příkazu , který má být vydáván vydávajícím státem za účelem provedení konkrétních vyšetřovacích úkonů pro shromáždění důkazů ve státě vykonávajícím . Vyšetřovací příkaz by měl být vydán v případech , kdy je zjištěno , že hledané důkazy jsou nezbytné a přiměřené pro účel řízení , že je zvolený vyšetřovací úkon nezbytný a přiměřený pro shromáždění dotyčných důkazů a že je nezbytné , aby měl být prostřednictvím vydání evropského vyšetřovacího příkazu zapojený do shromáždění těchto důkazů jiný členský stát . Vydaný příkaz v sobě umožňuje provedení takových úkonů , které je jinak možné , aby provedl orgán v trestním řízení ve vykonávajícím státě . Vykonávající orgán užije případně jiného úkonu než úkonu vyžadovaného v případech , kdy vyžadovaný úkon existuje , v obdobném vnitrostátním případě by dostupný ( ? ) , například nebude - li naplněna nebezpečnost trestného činu , nebo pokud bude možné stejně tak dobře užít méně invazivního postupu . Existují - li také závažné důvody se domnívat , že provedení vyžadovaného vyšetřovacího úkonu by vedlo k porušení základního práva dotčené osoby a že vykonávající stát by tak porušil své povinnosti týkající se ochrany základních práv uznaných v Listině základních práv a svobod Evropské unie , měl by být výkon evropského vyšetřovacího příkazu odmítnut vykonávajícím státem . Standardně je tedy požadavek efektivity úkonu vyvažován principem proporcionality a nezbytnosti . V zájmu zajištění rychlé , účinné a důsledné spolupráce v trestních věcech mezi členskými státy jsou stanoveny relativně krátké lhůty , kdy návrh stanoví lhůtu na posouzení evropského vyšetřovacího příkazu vykonávajícímu justičnímu orgánu lhůtu 30 dní a v případě splnění předepsaných podmínek musí být příkaz proveden do 90 dnů . Forma úkonu přitom může mít několik různých forem . Jde o úkony od účasti zástupců orgánů při provádění úkonů , například při výslechu , převzetí osoby omezené na osobní svobodě , provedení videokonferenčního či telefonického výslechu , zajištění informací o bankovních a jiných účtech a platebních transakcích , sledování osoby nebo věci , použitím agenta nebo předstírání převodu pro odposlechy . Návrh upravuje také provedení přeshraničního odposlechu bez součinnosti s vykonávajícím státem , kdy tuzemské státy jsou o tomto postupu vyrozumívány a mohou takový postup za splnění určitých podmínek zakázat . Zákon v sobě dále obsahuje úpravu nového přestupku porušení povinnosti mlčenlivosti podle § 8 odst . 7 trestního řádu se sankcí pro fyzické osoby nebo právnické osoby ve výši až 500 tisíc korun . Přestupek spočívá ve vyzrazení informací souvisejících s trestním řízením třetími osobami , například povinnými subjekty součinnosti . Podle předkladatele toto ustanovení směřuje jednak k ochraně presumpce neviny podezřelé nebo obviněné osoby a dále k omezení unikání informací , které mohou mařit vyšetřování . Nutno podotknout , že toto ustanovení nemá k transpozici přímý vztah a je ke zvážení , zda povinnost mlčenlivosti má být vymáhána zrovna touto cestou . Novela v sobě obsahuje také terminologické úpravy v souvislosti se změnou unijní legislativy . Spíše formálním problémem je zvláštnost přečíslování § 357 a § 358 , což je standardně v rozporu s legislativními pravidly vlády . Předkladatel upozorňuje na to , že v tomto zákoně byla tato praxe již připuštěna . Důvodem je častá novelizace zákona o justiční spolupráci , která před oddělením do vlastního zákona paralyzovala částečně trestní řád . Je nicméně otázkou , proč tento legislativně technický postup má být tolerován v jednom zákoně , ne v zákonech ostatních . Lze tedy uzavřít , že zde máme návrh zákona po transpoziční lhůtě , který přispívá k lepšímu vyšetřování trestných činů . Doporučuji tedy pustit do druhého čtení a případné problematické části řešit s předkladatelem . Děkuju . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám , pane zpravodaji . Otevírám obecnou rozpravu . Ptám se , kdo se do ní hlásí . S přednostním právem pan ministr . Ministr spravedlnosti ČR Robert Pelikán Děkuji . Formálně musím v této fázi . Žádám ctihodnou Sněmovnu , zda by zkrátila lhůtu pro projednání návrhu ve výborech o 30 dnů , a tedy na 30 dnů , přičemž k tomu zpoždění , kterým to chci odůvodnit , bych chtěl ještě zdůraznit , že my jsme skutečně . . . Tehdejší vláda schválila tenhle zákon už 21 . září 2016 , tedy téměř rok před uplynutím té transpoziční lhůty . Bohužel minulá Sněmovna se k němu pořádně nedostala , takže je tu znovu . Skutečně jsme byli již formálně upozorněni na to , že ačkoli všichni vědí , že jsme ten zákon měli připravený mezi prvními , tak že ho pořád nemáme schválený . A moc prosím o zkrácení té lhůty , abychom to co nejrychleji napravili . Děkuji . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji , pane ministře . Ptám se , jestli je tu ještě někdo , kdo má zájem . Pan poslanec Benda . Prosím , máte slovo . Poslanec Marek Benda Vážený pane předsedo , vážený pane ministře , vážené dámy , vážení pánové , asi nemám až tak nic úplně proti této normě , tak jak je nám předkládána , protože nám nic jiného nezbývá . Mnohem základnější problém je , že jsme v situaci , kdy už nám nic jiného nezbývá . Toto jsou věci , které se mají na půdě Sněmovny diskutovat předtím , než jsou schváleny v evropských orgánech . Tady se má vést diskuse . Ano , dneska už je všechno podtrhané , takže se tam opravdu neprovádí téměř nic navíc . Budu mít k tomu spíše několik technických otázek , jako jestli například odposlechy budeme provádět za podmínek stanovených naším trestním řádem , resp . pro skutky stanovené v našem trestním řádu , nebo pro skutky stanovené v trestním řádu Irska , Portugalska nebo dotyčné země , což tedy tady z toho není úplně patrné , kdy ty invazivní zásahy do soukromí jsou možné na vyžádání evropského vyšetřovacího příkazu . Ale problém je , že toto jsou věci , které se mají ve Sněmovně diskutovat mnohem dříve , než jsou na evropské úrovni podepsány . A tam máme vést . . . Pak jsme už tady vždycky postaveni jen před hotovou věc . Všichni se takhle dohodli . Všichni se dohodli , že může kdokoli z kteréhokoli státu Evropské unie vyrazit do České republiky a říct : tady mi ho stíhejte , sledujte mu účty , odposlouchávejte ho a já vám k tomu předám jenom nezbytné podklady . A ano , máme tam samozřejmě některá pravidla , že například ty činy musí být oboustranně trestné . To bych řekl , že alespoň toto pravidlo je zachováno a patří do pravidel civilizované mezinárodní spolupráce . Mám ale pocit , že už tam například není úplně vyjasněno - právě ty invazivní zásahy . A ono to souvisí s bodem , který budeme projednávat zítra u daňového řádu . Jestli ty invazivní zásahy do lidského soukromí , které my tady vždycky odvažujeme na lékárnických vahách , a říkáme , ještě tohle je možné , ještě v tomhle skutku jsme ochotni připustit odposlech . A pak najednou zjistíme , že si připouštíme odposlech u nás ve velmi specifikovaných činnostech . A když si ho vymyslí někdo , a to dokonce podle 390 s technickou pomocí jiného členského státu , to znamená , že ho musíme provést fakticky my , když si ho vymyslí někdo z druhého konce Evropy na základě trestných činů , které bychom my vůbec do toho nepřipustili , tak najednou je tady možný .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities