ps2017-007-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-02-27 ps2017-007-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.40 hodin) Návrh zákona je značně ovlivněn požadavkem plné harmonizace směrnice , což znamená , že není - li ve směrnici výslovně uvedeno , nelze se od jejích ustanovení odchýlit . Hlavním cílem výše uvedené směrnice , který se promítá do navrhované zákonné úpravy , je sjednocení pravidel pro zájezdy a spojené cestovní služby v rámci vnitřního trhu Evropské unie , díky kterému dojde i ke zvýšení standardu ochrany spotřebitele . Bude tak posílen nejen vnitřní trh v rámci Evropské unie , ale díky srovnatelným podmínkám v jednotlivých členských státech i důvěra zákazníků v přeshraniční nákupy . Směrnice stanoví pro členské státy povinnost zajistit plnou - to znamená stoprocentní - úhradu zákonných nároků klientů cestovních kanceláří v případě jejich úpadku u zájezdů a u spojených cestovních služeb , resp . té části těchto služeb , které klient zaplatí přímo cestovní kanceláři , která je zprostředkovává . Pro naplnění tohoto úkolu se upravují činnosti , které vykonává garanční fond cestovních kanceláří . Činnost garančního fondu zajišťuje Státní fond rozvoje bydlení . Cestovní kanceláře budou platit příspěvek do tohoto fondu , který by měl pokrýt případné zákonné nároky klientů přesahující rámec limitu pojistné smlouvy . Toto řešení shledala Evropská komise slučitelné jak se směrnicí , tak i s pravidly veřejné podpory a souhlasila s ní . Dne 12 . prosince 2017 Poslanecká sněmovna na své 4 . schůzi schválila vládní návrh zákona v prvém čtení a přikázala návrh zákona projednat na jednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . Ten projednal vládní návrh zákona dne 31 . ledna 2018 a doporučil Poslanecké sněmovně návrh zákona schválit ve znění pozměňovacích návrhů . Nejzásadnější z těchto pozměňovacích návrhů je návrh na snížení maximální výše příspěvku do garančního fondu cestovních kanceláří z původní částky 0 , 25 % z tržeb za zájezdy a spojené cestovní služby na částku 0 , 1 % , se kterým jako ministerstvo souhlasíme . Druhý pozměňovací návrh se týkal legislativně technických úprav . Vládní návrh zákona je plně kompatibilní s předpisy EU a návrh nemá dopad na státní rozpočet . Náklady budou hrazeny z rozpočtových prostředků ministerstva . Věřím , že vzhledem k nezbytnosti přijetí vládního návrhu , to je zejména s ohledem na transpoziční charakter zákona a riziko sankcí ze strany soudního dvora EU , Poslanecká sněmovna schválí vládní návrh zákona ve druhém čtení . Zároveň mi dovolte touto cestou vyjádřit obrovské poděkování všem poslaneckým klubům , které opravdu projevily velkou vstřícnost při projednávání zákona , a tak jsme to se všemi mohli projednat . Dovoluji si tedy ještě jednou požádat o schválení a předložení do třetího čtení tak , aby legislativní proces přijetí zákona mohl být dokončen co nejdříve . Děkuji za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji , paní ministryně . Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu . Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 12 / 1 . Prosím , aby se slova ujal zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pan poslanec Adam Kalous a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . Prosím , máte slovo , pane zpravodaji . Poslanec Adam Kalous Vážený pane předsedající , vážená vládo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi tedy přednést zpravodajskou zprávu k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon číslo 159 / 1999 Sb . , o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony . Vládní návrh zákona byl dne 12 . prosince 2017 schválen Poslaneckou sněmovnou na její 4 . schůzi v prvém čtení . Následně byl projednán se zástupci poslaneckých klubů ČSSD , STAN , Pirátů a korespondenčně také s TOP 09 . Poté byl návrh zákona dne 31 . ledna 2018 projednán výborem pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výborem garančním , a to včetně pozměňovacího návrhu , který jsem předložil . Pozměňovací návrh se týkal snížení příspěvku cestovních kanceláří do garančního fondu z 0 , 25 % na 0 , 1 % ze základu . Tato výše příspěvku se jeví jako dostatečná , a to s ohledem na ostatní opatření k zajištění dostatečné výše záruky pro případ úpadku obsažená v zákoně . Navrhovaná výše příspěvku , tedy maximálně na jednu desetinu procenta ze základu , bude dostačující k naplnění účelu , pro který je fond zřizován . Peněžní prostředky budou z fondu vypláceny pouze v případě , že nebude postačovat limit pojistného plnění a bankovní záruka k vyplacení zákonných finančních nároků klientů . Snížení maximální výše příspěvku navíc odpovídá stávající situaci na trhu a bude v konečném důsledku znamenat i nižší náklady pro cestovní kanceláře . Usnesení , které schválil výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj , zní : Po úvodním slově ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové a po zpravodajské zprávě poslance Adama Kalouse a po rozpravě výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 12 / 0 projednat a schválit ve znění přijatých pozměňovacích návrhů . Na závěr navrhuji zkrácení lhůty pro projednání ve výboru mezi druhým a třetím čtením , a to z 14 na 7 dnů . Děkuji . Předseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji , pane zpravodaji . K tomuto bodu otevírám obecnou rozpravu , do které se jako první přihlásil s přednostním právem pan místopředseda Okamura , kterého ale v tuto chvíli nevidím . Vidím ! Máte slovo , pane místopředsedo . Místopředseda PSP Tomio Okamura Vážené dámy a pánové , dovolte mi vyjádřit se k navrhované novele zákona 159 o cestovním ruchu . My samozřejmě vnímáme zavedení dozajišťovacího garančního fondu jako překážku v podnikání cestovních kanceláří vynucenou pojišťovnami , které by bez dozajišťovacího garančního fondu či garance státu hradit případné nadlimitní škody přestaly daný pojistný produkt nabízet , a dostali jsme se bohužel do situace , že cestovní kanceláře by nemohly provozovat svou činnost . Z tohoto pohledu , abych nebyl tady nařčen jako minule , že prý jsem nehlásil střet zájmů , tak já střet zájmů nemám v osobním podnikání , protože já nemám cestovní kancelář . Já jsem pouze jednatelem v cestovní agentuře . Takže to bych chtěl jenom upřesnit pro ty , kteří se nevyznají odborně v tom tématu a říkali , že mám jakýsi střet zájmů . Já sám v tom vůbec nepodnikám , ani pojištění pro úpadku čím pádem jako cestovní agentura mít nemusíme . Takže to bych jenom chtěl upřesnit . Případně , jestli je považován za střet zájmů to , že jsem ve vedení Asociace českých cestovních kanceláří a agentur , tak to tady poctivě hlásím . Ale osobní podnikání vůbec v tomto pohledu nemám v této oblasti . To jenom na dokreslení , abych reagoval na debatu z minula . Je to tedy problém , že se cestovní kanceláře dostaly pod tlak pojišťoven , a to přesto , že stávající znění zákona ukládá jednoznačnou povinnost cestovním kancelářím mít sjednaný pojistný limit v dostatečné výši . Tudíž k tzv . podpojištění by mohlo dojít jen v případě podvodného jednání a porušení zákona , přičemž i to podvodné jednání je už za stávajících podmínek velmi ztíženo , jelikož pojišťovny dostávají dle stávajících pravidel každý měsíc výkaz činnosti cestovních kanceláří a mohou činnost a vývoj tržeb jednoduše sami vyhodnocovat . Na základě stávající situace tedy nezbývá než souhlasit s výsledkem jednání garančního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj , který na své schůzi dne 31 . ledna tuto novelu zákona projednal a jednomyslně přijal pozměňovací návrh pro druhé čtení , kdy je tedy pravda , bylo plněno to , co jsme si řekli s paní ministryní , že se domluvíme a předložíme tedy po dohodě kompromisní pozměňovací návrh . K tomu došlo , takže v tomto ohledu musím pochopitelně poděkovat paní ministryni za hnutí ANO , že se postavila k tomu problému dle dohody a čelem , a to si myslím , že je dobře , že se tady dokážeme dohodnout i skrz politické spektrum . Ten pozměňovací návrh na základě jednání zohledňuje dlouhodobý požadavek Asociace cestovních kanceláří a agentur na snížení ročního příspěvku do garančního fondu z navrhovaných 0 , 25 % na nejvýše 0 , 1 % z ročních tržeb za zájezdy . Sazba ve výši 0 , 1 % je kompromisní variantou na základě dohody mezi ministerstvem a profesními organizacemi .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities