|

ps2017-006-07-001-022.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-01-26 ps2017-006-07-001-022 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

22. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 5/ - třetí čtení

Date2018-01-26
Meetingps2017/006
Agenda Itemps2017/006/022
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/006schuz/s006205.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

Pokud jde o pozměňovací návrh, který je uveden pod písmenem A, tak to je můj pozměňovací návrh, který jsem navrhl jakožto poslanec. Tento návrh si osvojil i výbor pro zdravotnictví a doporučil jej ke schválení. Návrh zavádí po dobu roku 2018 tzv. bezsankční období pro lékaře, kteří by předepisovali léky v rozporu s § 80 odst. 1 zákona o léčivech, tedy předepisovali by léky na ten klasický listinný recept v případech, kdy jsou povinni předepisovat elektronicky. Tímto návrhem by taktéž byla zastavena veškerá sankční řízení, pokud by byla zahájena, i když musím znova opakovat, že žádná zatím zahájena nebyla. Je to spíše nějaká pojistka pro lékaře. Tento návrh považuji s ohledem na situaci kolem elektronické preskripce za potřebný a nezbytný, neboť fakticky vytváří další časové období pro to, abychom celý systém elektronické preskripce mohli v tomto roce zkompletovat a vylepšit. Tím zkompletováním myslím zejména vytvoření nové navazující aplikace tzv. lékového záznamu pacienta za účelem sdílení dat o preskripci léků napříč poskytovateli zdravotní péče. Prosím vás tedy tímto o podporu tomuto pozměňovacímu návrhu. Další pozměňovací návrh je uveden pod písmenem B, podal ho pan poslanec Jaroslav Dvořák a jeho prostřednictvím se snaží celkově zrušit povinnou elektronickou preskripci, která nastala od 1. 1. 2018, tedy navrátit ten právní stav před 31. 12. 2017. osobně a Ministerstvo zdravotnictví považujeme tento návrh za krok zpět. Pokud se podíváme na ten systém, jak funguje od 1. 1. 2018, tak vidíme, že přes všechnu kritiku, která se odehrávala v posledních měsících, ten systém funguje. Lékaři elektronicky předepisují podle těch dostupných údajů, které máme, skutečně každý den přes 200 000 elektronických receptů je předepsáno. Systém je funkční. Samozřejmě jsou tam jisté porodní bolesti, na kterých pracujeme, ale myslím si, že skutečně zde nedošlo k jakémukoli kolapsu v oblasti předepisování léků, neřkuli ke kolapsu zdravotnictví, jak bylo některými varováno. Myslím si, že aby ten systém elektronických receptů skutečně měl svůj smysl, tak potřebujeme, aby ten elektronický recept byl povinný, a to zejména právě z důvodu zavedení nové modality, toho lékového záznamu, do kterého budou zapisovány veškeré léky předepsané pacientovi lékaři v rámci českého zdravotnictví, resp. všemi poskytovateli. Pokud právě by ten elektronický recept nebyl povinný, tak tento systém ztratí význam. Myslím, že to je největší benefit, na kterém teď pracujeme, a bude dokončen do konce tohoto roku, tak aby mohl být spuštěn v příštím roce. Myslím, že to je skutečně ten největší benefit elektronického receptu, který zajistí bezpečnou a kvalitní preskripci léků pro pacienty tím, že předejde nežádoucím interakcím léků, nežádoucím duplicitám. potenciál i ušetřit prostředky z veřejného zdravotního pojištění tak, aby dva lékaři nepředepisovali třeba stejný lék konkrétnímu pacientovi, abychom skutečně eliminovali tyto duplicity a zejména tedy abychom ochránili pacienta před špatnou preskripcí léků. Takže si myslím, že bychom měli zachovat povinnost elektronické preskripce, a proto chci požádat, abyste tento pozměňovací návrh pana poslance Dvořáka nepodpořili. Posledním pozměňovacím návrhem, uvedeným pod písmenem C, byla iniciativa pana poslance Patrika Nachera. Ten se snaží upravit stávající úpravu zákona o reklamě v oblasti léčivých přípravků, doplňků stravy, potravin pro zvláštní výživu a kojenecké výživy. Chce, aby byla zrušena společná odpovědnost šiřitele a zadavatele takové reklamy. Po diskusi ve výboru pro zdravotnictví jak ministerstvo, tak výbor se shodly na nedoporučujícím stanovisku k tomuto návrhu s tím, že vnímáme potřebu řešit tuto problematiku. Dohodli jsme se, že ji otevřeme jakožto ministerstvo v rámci dalšího návrhu novely zákona o léčivech, který bude připravován právě v souvislosti s elektronickým receptem, s tím lékovým záznamem, ale měli bychom to skutečně řešit komplexně v diskusi s Ministerstvem zdravotnictví, a proto tento návrh v tuto chvíli nepodporujeme. To je asi vše. Takže děkuji mockrát za pozornost. Rád bych vás požádal o podporu pro tento návrh zákona, a to ve znění mého pozměňovacího návrhu. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Pikal také děkuji. Než se posuneme dál, tak tady mám další omluvy. Za prvé bych se chtěl opravit. Pan poslanec Jan Volný se neomlouvá od , ale do hodin ze zdravotních důvodů a dále se omlouvá pan poslanec Lubomír Zaorálek z dnešního jednání z pracovních důvodů a pan první místopředseda vlády a ministr životního prostředí Richard Brabec ze zdravotních důvodů. Děkuji. A nyní otevírám rozpravu, do které v tuto chvíli nemám přihlášky, takže se ptám, jestli se někdo ještě hlásí do rozpravy. Nevypadá to, tedy rozpravu končím a ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Ne. V tom případě přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích. Prosím zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování, poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělil stanovisko. Prosím. Poslanec Rostislav VyzulaDobré dopoledne, dámy a pánové. Vážený pane předsedající, dovolte mi, abych vás jenom krátce seznámil s tím, co se událo od posledního jednání, od druhého čtení. (Předsedající: Prosím klid v sále!)Garanční výbor pro zdravotnictví se sešel 24. ledna a odhlasoval usnesení číslo 26, ve kterémžto usnesení jednak stanovil hlasovací proceduru v prvním bodě, ve druhém bodě potom zaujal stanoviska doporučující nebo nedoporučující, s tím bych vás seznámil později, a dále potom zmocnil, abych vás seznámil s oběma těmito body. Takže pokud souhlasíte, tak bych přečetl tu hlasovací proceduru. (Předsedající: Prosím.)Takže pokud se týká hlasovací procedury, je velice jednoduchá. Je tam pět bodů. Za prvé je navrženo hlasování o případných legislativně technických úpravách - ty žádné nebyly načteny v rozpravě. Za druhé by se hlasovalo o pozměňovacím návrhu pod písmenem A, za třetí o pozměňovacím návrhu pod písmenem B, za čtvrté o pozměňovacím návrhu pod písmenem C a za páté by se hlasovalo o návrhu zákona jako celku. Jednotlivé návrhy tady byly sice předneseny, ale potom před každým hlasováním bych je jen krátce okomentoval. Můžeme hlasovat o hlasovací proceduře. Místopředseda PSP Vojtěch Pikal vás přeruším, protože se mi tady ještě objevila přihláška do rozpravy od pana poslance Válka, ale rozprava již byla uzavřena, takže se zeptám pana poslance Válka, jestli na své přihlášce trvá. Netrváte. Děkuji, v tom případě to mažu a budeme pokračovat. Prosím. Poslanec Rostislav VyzulaTakže můžeme hlasovat o hlasovací proceduře. Prosím, jestli byste vyhlásil hlasování o hlasovací proceduře, tak jak byla přečtena. Místopředseda PSP Vojtěch PikalAno, všichni víme, o čem budeme hlasovat? (Ano.)Dobře, v tom případě zahajuji hlasování číslo 84. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji. V hlasování číslo 84 bylo přihlášeno 136 poslanců, pro bylo 135, proti nikdo. Usnesení bylo přijato. Prosím, abychom tedy pokračovali podle schválené hlasovací procedury.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities