ps2017-006-06-004-015.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-01-25 ps2017-006-06-004-015 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.30 hodin) Co se týká ale zástupců profesních komor , to znamená , explicitně uvádím advokáti , notáři , daňoví poradci , soudní exekutoři , auditoři , tam se držíme striktně pouze rozsahu implementace DAC 5 , to znamená rozsahu , který už dneska stejně oni musí sdělovat Finančnímu analytickému úřadu , a rozhodně necílí ani stávající úprava AML směrnice ani DAC 5 na prolomení jejich tajemství vyplývajícího z právního vztahu s klientem , ale pouze se to týká informací - to je dokonce vyloučeno , tyto informace sdělovat , protože samozřejmě je považováno advokátní tajemství a tajemství těchto profesí za nedotknutelné , ale oni pouze jsou povinni sdělovat informace o klientech a obchodech , které nejsou právní pomocí , to znamená zprostředkování obchodů , správa cizího majetku . Podle statistik Finančního analytického úřadu jsou případy , které jsou sdělovány ze strany těchto profesí , jsou to skutečně jednotky , ta čísla jsou velmi , velmi nízká , takže nepředpokládám ani jejich nárůst z pohledu implementace DAC 5 . Děkuji za slovo . Předseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji , paní ministryně , a do diskuse se hlásí pan poslanec Benda . A kroutil hlavou , takže asi bude mít nějaké připomínky . Poslanec Marek Benda Vážený pane předsedo , vážená paní ministryně , vážené dámy a vážení pánové , já jsem za prvé byl upozorněn , že včera jsem byl přerušen přesně v okamžiku , kdy jsem žádal o přikázání do ústavněprávního výboru , takže pro jistotu teď ještě jednou na stenozáznam : doporučuji , aby tento návrh zákona byl přikázán kromě garančního výboru , kterým respektuji , že je rozpočtový výbor , také ještě do ústavněprávního výboru . To je formální návrh . Dále doporučuji , abychom nezkracovali lhůtu na jeho projednávání . To opravdu není vůbec žádná snadná věc . A já si myslím a musím říct , že mě paní ministryně úplně nepřesvědčila v tuto chvíli svým vystoupením . Říká : jsme po implementační lhůtě , ale z evropských zemí má implementováno polovina . To znamená , pravděpodobně polovina zemí je také po implementační lhůtě a zase nic tak hrozného se neděje . Říká : stejnou cestou , jako jsme se vydali my , se vydaly další země jako Francie a Slovensko . No , nevím , kdo jaké máte zkušenosti , ale že by zrovna Francie a Slovensko měly být pro mě úplně příkladem zemí , podle kterých se máme řídit z hlediska vnitřní správy a z hlediska ochrany citlivých údajů ? Tak u Francie jsem si tím téměř jist , Slovensko dejme tomu je nám relativně blízká země , ale i tam bych řekl , že míra citlivosti k ochraně soukromí je na jiné úrovni než v České republice . Takže to také nejsou země , kterými bych se já úplně chtěl řídit . A všechno to , co tady zaznívá , ano , odpovídá tomu to , co jsem tady včera říkal . Dochází z nejasného důvodu k tomu , že místo toho , abychom řekli : prohloubíme správní spolupráci mezi správními orgány , které již mají možnost takové informace zjišťovat - a DAC 5 nevyžaduje nic jiného , než aby informace , které jsou uvnitř země v nějakém systému , byly s jinými zeměmi vyměňovány . DAC 5 nenutí žádnou zemi , aby začala zjišťovat více informací pro svoje informační systémy . A tady dochází k situaci , kdy řekneme : kvůli tomu , že chceme mít DAC 5 , tak všechny věci , které dnes má výlučně FAÚ pro nejzávažnější trestné činnosti , jako je praní špinavých peněz a boj s terorismem , náhle řekneme , že by teoreticky , potenciálně mohl mít každý finanční úřad , respektive dokonce každý správce daně , tak jak jsem tady o tom hovořil , že se to týká i místních poplatků . A říkáme : no , máme kontrolní mechanismy . Upřímně řečeno nemáme . Správa daní žádné efektivní kontrolní mechanismy nemá a je to velikánský problém , to , co se sbírá u správců daní . Já tomu do jisté míry rozumím . Ale věřte mi , že jsem studoval mnoho spisů , respektive minimálně rozkladů , které se týkaly například Úřadu na ochranu osobních údajů , a že bych měl pocit , že zrovna správci daní jsou těmi orgány , které jsou pečlivě hlídány v tom , co si uchovávají o svých " klientech " , respektive o těch , kterým spravují daně , co zůstává v těch spisech , je tam velký problém a žádné efektivní kontrolní mechanismy neexistují . Tyto mechanismy máme vytvořené vůči FAÚ , protože má takové enormní pravomoci a protože se obáváme , aby tyto enormní pravomoci nebyly potenciálně zneužívány . Ale vůči finančním úřadům jsou to jenom systémy jejich vnitřních kontrol . A věřte mi , že dostat se do svého vlastního spisu a zjistit si , co tam vlastně finanční úřad přechovává a na základě jakých žádostí si vyžádal některé vstupy , zdaleka jasné není . Takže já opravdu prosím , abychom se tím zabývali poměrně do hloubky . Říct dneska , že jsou to jenom jednotky případů . No , možná že to dneska jsou jenom jednotky případů . Ale v okamžiku , kdy to prolomím , a takhle jsme to přece v této zemi zažili už x - krát , řekne se : No to je jenom na ty nejzásadnější věci , jenom to povolíme . Jenom to povolíme , oni si budou žádat rozumně . A pak najednou zjistíme , těch žádostí nejsou jednotky , ale jsou v prvním roce stovky a ve třetím roce desítky tisíc . Buďme opatrní . Moc prosím , abychom se tím návrhem zabývali poměrně detailně i ve vztahu k prolomení povinné mlčenlivosti jednotlivých dalších subjektů , a moc prosím , abychom nezkracovali lhůtu a přikázali do ústavněprávního výboru . Myslím , že tu další odbornou debatu můžeme vést tam , případně na půdě rozpočtového výboru . Ale všechny , všechny upozorňuji , není to jednoduchá transpozice , je to potenciálně velký zásah do toho , co jsme zatím brali jako tajemství jednotlivých skupin , které poskytují právní nebo daňovou pomoc . Děkuji za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Já vám také děkuji . S přednostním právem paní ministryně . Ministryně financí ČR Alena Schillerová Tak já jenom stručně . Pokusím se reagovat na pana poslance Bendu . Ještě jednou : To , že ty informace dostanou napříště podle DAC 5 správci daně , pokud samozřejmě bude právní úprava přijata a stane se účinnou , to vyplývá ze směrnice DAC 5 . Ta přímo ukládá , že se napříště informace do této doby sdělované Finančnímu analytickému útvaru , nebo úřadu vlastně , dneska samostatnému úřadu , že se budou poskytovat i správcům daně na základě jejich žádosti , pokud oni osvědčí právní zájem , to znamená probíhající správu daní . Takže o tom není pochyb , že to cílí na správce daně , to je prostě přímo v tom DAC . Co je nad rámec , a to já tady otevřeně znovu přiznávám , je to , že tyto informace - ten DAC říká , že ty informace mohou být vyžádány pro účely mezinárodní správy daní . A pro určitý okruh povinných subjektů , ty už dneska mají tu povinnost podle AML směrnice , mohou ji správci daně vyžadovat i pro tuzemskou správu daní . A to se týká bank , finančních institucí , ostatních ekonomických subjektů . Netýká se to advokátů , notářů , daňových poradců , soudních exekutorů , auditorů , tam skutečně se implementuje pouze v rozsahu DAC . To znamená , správci daní , a o těch mluví DAC 5 , mohou požadovat informace , které potřebují ke správě daně a pouze v souvislosti s probíhající mezinárodní spolupráci při správě daní . Co se týče počtu těch příkladů , co je samozřejmě spekulace . Nikdo nemáme věšteckou kouli . Já jsem pouze uváděla to , že informace , které se sdělují na FAÚ , jsou skutečně v řádech jednotek , a nejsem schopna říct , odhadnout to , ale nepředpokládám právě pro striktnost těch podmínek , že by tady došlo k nějakému rapidnímu nárůstu . Ale nejsme schopni ani jeden , ani druhý toto samozřejmě specifikovat .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities