|

ps2017-006-05-003-013.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-01-24 ps2017-006-05-003-013 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

13. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 45/ - prvé čtení

Date2018-01-24
Meetingps2017/006
Agenda Itemps2017/006/013
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/006schuz/s006146.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

K tomu, co zmiňoval pan ministr, k souhlasu vodoprávního úřadu, se chci vyjádřit ve dvou bodech. Jedná se tedy o § 17. Tam je doplnění do odst. 1 písm. i), které říká, že ke geologickým pracím spojeným se zásahem do pozemku, jejichž cílem je následné využití průzkumného díla na stavbu a jímání podzemní vody nebo pro vrty pro využívání energetického potenciálu podzemních vod. Tam je třeba říci to, že v současné době není zanedbatelný počet lidí, kteří průzkumné vrty trvale využívají jako zdroje vody. Tak to prostě je. Je tedy v pořádku, že se napraví ten stav a průzkumné vrty budou brány jako průzkumné, a tedy bude evidováno, kdo pak následně používá tyto vrty pro svoji potřebu jako zdroje vody. Lidé tím budou mít jistotu, že jejich vrt, který používají, je skutečně legální. Je možné, že dojde ke zdražení vrtů. V témže § 17 odst. 5 se mluví o tom panem ministrem zmiňovaném ekoauditu, tedy o tom, že vodoprávní úřad bude vydávat rozhodnutí. Tady samozřejmě dochází ke zpřesnění pozice vodoprávního úřadu a je definován postup, jak žádat o výjimku, ovšem pravdou je, že zde přibývá další stupeň při tak velmi složitém procesu povolování staveb, je zde vlastně další komplikace. Novela stavebního zákona, která byla tady schválena v minulém volebním období, tam jsme asi tuhle věc promeškali, jestli se nepletu, takže při nějaké další novelizaci nebo při tvorbě další podoby stavebního zákona určitě by bylo dobře, kdyby se všechna tato řízení sjednotila. Otázka akumulace odpadních vod v jímkách a povinnost majitelů těchto jímek nechat si vodu z jímek odčerpat a vyčistit v čistírně odpadních vod je samozřejmě v pořádku. Nikdo nemůže, nebo neměl by, nakládat s odpadními vodami jinak. Otázka je, zdali je pro tento postup vybudována dostatečná kapacita čistíren odpadních vod. Existují obce, které čističku nemají a kde tedy zřejmě tento postup bude vyvolávat určité problémy, zejména tedy z pohledu kapacitního. Stejně tak mi v tom návrhu chybí, že není ani v důvodové zprávě vyčísleno, jaký finanční dopad bude mít tato povinnost na vlastníky jímek. vzhledem k tomu, že se jedná vesměs o místa, malé osady, malá sídla, kde žijí lidé, kteří nemají velký ekonomický potenciál, tak to zvýšení ceny za likvidaci odpadu pro může znamenat zvýšené finanční náklady. Chci zmínit i to, co je v závěru samotném uvedeno, tj. změna příjemce různých poplatků, tj. namísto České inspekce životního prostředí to bude Státní fond životního prostředí. tomu rozumím. Byl jsem vlastně v minulém období členem řídicího výboru SFŽP, takže ty problémy znám. Vím, že postupem času, zejména tedy s ukončením tohoto programového období, kdy je možné, že ČR nebude již příjemcem, ale bude pouhým plným plátcem, to pro tento fond bude zkrácení příjmů z evropských fondů, a tady je možné, že se tedy hledá cesta, jak tu bilanci příjmů a výdajů pro Státní fond životního prostředí napravit. Pak bych chtěl zmínit jednu celkem významnou věc, která se týká § 88, kde se osvobozují od poplatku odběry, které podle nového znění nepřekračují roční objem 6 000 metrů krychlových. Ve stávajícím znění zákona je taková určitá slovní rozdílnost. Mluví se tam o odběru podzemní vody z jednoho zdroje, který je menší nebo rovný 6 000 metrů krychlových za rok. V takovém případě odběratel poplatek za odběr podzemní vody neplatí. Ministerské úřady někdy vykládaly v minulosti právě tenhle limit tak, že ten, kdo odběr pod 6 000 metrů krychlových, což je zhruba tak 150 domů, nebo 150 obyvatel řeknu, ne domů, ale 150 lidí, těch domů je samozřejmě méně, tak neplatí, ale jakmile odběr převýší 6 000 metrů krychlových, tak zde bylo vyžadováno platit poplatek za celý odebraný objem. Přitom logika věci naznačuje, že by měl být limit do 6 000 metrů krychlových bez poplatku a to, co je nad to, to bude zpoplatněno, tedy ten rozdíl odebrané množství minus 6 000 metrů krychlových. Tedy aby ten, kdo odebere 6 100 metrů krychlových, platil poplatky za 100 metrů krychlových. Takhle to vysvětluji. Budu se o tom snažit také s panem ministrem, s panem zpravodajem na výboru mluvit a případně bychom se mohli shodnout na nějakém pozměňovacím návrhu, který by to upřesňoval, anebo tedy na tom, že ministerstvo a Česká inspekce budou na to hledět tak, že to je prostě chápáno tak v logice věci, jak jsem zmínil, tedy z hlediska toho rozdílu. Ještě bych chtěl zmínit jednu věc, kterou pan ministr pominul a kterou pan zpravodaj ale zmínil, a je to § 67, omezení v záplavových územích, konkrétně tedy taková trošku podružná věc. Odstavec 2 říká, co je v aktivní zóně záplavového území zakázáno. Je tam mimo jiné zakázáno zřizovat tábory, kempy a jiná dočasná ubytovací zařízení, což se významně týká těch, kteří stavějí letní tábory - Junák, různé turistické oddíly, kterým to způsobuje problémy. My jsme se při minulém projednávání na výboru dohodli s tehdy přítomným náměstkem pana ministra a také s panem zpravodajem, který tlumočil stanovisko zemědělského výboru, že ten paragraf upravíme tak, aby bylo možné vyjmout z tohoto zákazu dočasné stanové tábory sestávající pouze ze stanů a příslušenství, které lze v případě povodňového nebezpečí neprodleně odstranit, tedy to, co ve skautském táboře všichni známe - stany, nějaká kuchyně z celt, ze stanů, která se , když se blíží povodeň, zlikvidovat. Případně vtělit tato omezení, tuto výjimku, z § 67 odst. 2 do přechodných ustanovení. Možná když ta dohoda tady byla celkem jasná, tak se to mohlo do toho znění zákona napsat a bylo by to v pořádku, byl by pokoj. Takhle opět vzniká - budu si na výboru dávat pozor, abychom tam případně ten pozměňovací návrh výboru zemědělského, pokud se jedná o něj, přijali a tu situaci i pro pořadatele dětských táborů tímto vyřešili. Takže dámy a pánové, podporujeme propuštění do druhého čtení a samozřejmě pak ve druhém čtení se budu snažit nějak dohodnout na předložení pozměňovacích návrhů. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji. Dále je do obecné rozpravy přihlášen pan poslanec Holomčík. Jenom si dovoluji upozornit, že na máme pevně zařazeny body 27 a následující. Prosím, pane poslanče. Poslanec Radek HolomčíkDěkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, budu stručný. Postoj pirátského klubu je pustit tento zákon do druhého čtení a v rámci druhého čtení bychom rádi podali bod na novelizaci § 28, který se týká ochrany oblastí přirozené akumulace vod. bych vás, kdo se tady chcete věnovat oblasti ochrany vod, prostřednictvím pana předsedajícího rád požádal, se připojíte a můžeme na tom spolupracovat. To je všechno, děkuji.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities