ps2017-004-01-017-002.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-12-12 ps2017-004-01-017-002 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.20 hodin) Co se týká transpozice , transpoziční novely a požadavků Evropské komise , resp . Evropské unie na Českou republiku , na všechny členské státy , nejenom na náš stát , tak je to přesnější vymezení pojmu zájezd , protože zájezd samozřejmě je něco jiného než např . koupení si něčeho pouze od cestovní kanceláře , zavedení ochrany zákazníků při nákupu nového produktu , a to např . spojených cestovních služeb , tzn . například v reakci na on - line prodeje zájezdů a dalších , rozšíření informačních povinností pro cestovní kanceláře a cestovní agentury , což je velice důležité , a samozřejmě také úprava dozoru nad dodržováním zákona a kontroly povinností . Vzhledem k tomu , že já jsem zde pouze pro první čtení ve funkci ministryně pro místní rozvoj a autorem tohoto zákona je budoucí ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová , byla jsem informovaná , že tento zákon je zde předkládán bez rozporu , takže v tuto chvíli doufám , že bude vpuštěn do druhého čtení . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Paní ministryně , děkuji . Tak a teď prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Adam Kalous . Prosím , pane poslanče . Poslanec Adam Kalous Vážený pane předsedající , vážená vládo , vážené kolegyně , kolegové , jedná se o sněmovní tisk č . 12 s názvem novela zákona o podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu - EU , č . 159 / 1999 Sb . , a souvisejících zákonů . Paní ministryně vás podrobně seznámila s navrhovanou novelou zákona č . 159 / 1999 Sb . , o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu , ve znění pozdějších předpisů , a souvisejících zákonů . Já bych rád pouze zdůraznil , že hlavním důvodem předložení tohoto návrhu je splnění povinnosti České republiky jakožto členského státu Evropské unie transponovat směrnici Evropské unie a povinností České republiky je zajistit včasnou a řádnou transpozici této směrnice , kdy národní transpoziční předpis by měl být notifikován v Evropské komisi již do 1 . ledna 2018 a nabýt účinnosti nejpozději k 1 . červenci 2018 . Tento vládní návrh je čistě transpozičním zákonem , kterým se mění zákon č . 159 / 1999 Sb . , dále zákon č . 455 / 1991 Sb . , o živnostenském podnikání , zákon č . 89 / 2012 Sb . , občanský zákoník , a zákon č . 211 / 2000 Sb . , o Státním fondu rozvoje bydlení . K nejdůležitějším cílům předkládaného vládního návrhu novely zákona patří sjednocení pravidel pro zájezdy a spojené cestovní služby v rámci vnitřního trhu Evropské unie , díky kterému dojde i ke zvýšení standardu ochrany spotřebitele , a tedy všech klientů cestovních kanceláří . Doporučuji tedy tento tisk postoupit do druhého čtení . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Já děkuji zpravodaji pro prvé čtení panu poslanci Adamu Kalousovi . Otevírám obecnou rozpravu , a jelikož nevidím nikoho , kdo by se přihlásil , já bych poprosil o vystřídání pana místopředsedu Pikala . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji . Prosím pana místopředsedu Tomia Okamuru o slovo . Místopředseda PSP Tomio Okamura Vážené dámy a pánové , máme před sebou novelu zákona č . 159 / 1999 Sb . , kterou se řídí podnikání v cestovním ruchu , a také z ní vyplývají podmínky pro ochranu spotřebitele . A právě ochrana spotřebitele je pro nás v našem hnutí SPD prioritou , naším cílem . Zároveň jsou naším cílem podmínky pro české podnikatele srovnatelné s vyspělými zeměmi Evropské unie tak , aby naši podnikatelé nebyli znevýhodněni . Musím hned v úvodu konstatovat , že tyto podmínky vládní návrh zákona bohužel nesplňuje . A tady musím navázat na pana zpravodaje , jelikož ta implementace , která je obsažena v tomto zákoně , není až tak implementací , ale právě nad rámec té implementace jsou tam vsunuty záležitosti , které vůbec implementovány být nemusely , a směrnice je nevyžaduje . Mám na mysli dozajišťovací garanční fond , tzn . druhý pilíř připojištění cestovních kanceláří . A o tom právě budu hovořit . Problémem jsou ustanovení návrhu zákona , které jdou zcela nad rámec požadavků implementace směrnice Evropské unie č . 2302 / 2015 , a podle našeho názoru - a omlouvám se ministerstvu - jsou výsledkem lobbingu pojišťoven . Pojďme se na problém podívat podrobněji . Současný zákon č . 159 / 1999 Sb . zaručuje mj . ochranu spotřebitele v případě platební neschopnosti cestovních kanceláří . Je to věc velmi důležitá a je zapotřebí , aby spotřebitel byl vždy a za všech okolností chráněn , repatriován a byly mu navráceny všechny finanční prostředky , jak požaduje směrnice Evropské unie a ústavní soudy - evropský i český . S tím samozřejmě a bez výhrady souhlasím . Zde je potřeba naplno říci , že stávající znění zákona , který byl naposledy novelizován na konci roku 2015 , tedy nedávno , je již dostatečnou implementací směrnice Evropské unie ve smyslu ochrany spotřebitele pro případ platební neschopnosti podle čl . 17 směrnice . Cituji : " Členské státy zajistí , aby pořadatelé usazení na jejich území poskytli záruku vrácení veškerých plateb uskutečněných cestujícími nebo v jejich prospěch , nejsou - li příslušné služby poskytnuty v důsledku platební neschopnosti pořadatele . " Konec citátu . Dle § 8 odst . 2 stávajícího znění zákona č . 159 je cestovní kancelář povinna udržovat v průběhu trvání pojištění limit pojistného plnění v takové výši , aby v případě pojistné události byly uspokojeny veškeré nároky klientů . Opakovaný nález Ústavního soudu navíc ukládá pojišťovnám povinnost navrátit zákazníkům veškeré vložené prostředky . Stávající systém je plně funkční a zajišťuje maximální možnou ochranu zákazníka v případě úpadku cestovní kanceláře , což také dále zdůvodním , ve srovnání s ostatními západními zeměmi . To , co je na návrhu novely zákona nejvíce rozporuplné a primárně s tím nesouhlasí ani obě profesní organizace - tím mám na mysli Asociaci českých cestovních kancelář a agentur a Asociaci cestovních kanceláří České republiky - , je zavedení úplné novinky , která nemá obdoby v žádném státě západní Evropy . Dokonce ze všech zemí Evropské unie byla nově zavedena pouze v Polsku . A v celé Evropě platí nově pouze v Polsku , jak jsem sdělil . Je to zavedení garančního fondu jako druhého pilíře mechanismu ochrany zákazníka pro případ platební neschopnosti nad rámec stávajícího zákonného pojištění . Tento návrh nemá logiku ani z hlediska drtivé většiny států Evropské unie - jak jsem řekl , výjimkou je pouze Polsko - ani z hlediska praxe , jelikož stávající systém je plně funkční . Zavedení garančního fondu představuje další neúměrnou zátěž a překážku podnikání . A zdůrazňuji , že směrnice Evropské unie vytvoření dozajišťovacího garančního fondu taxativně nepožaduje . Jak jsem již uvedl , jiné členské země Evropské unie dozajišťovací fondy nevytvářejí a stávající systémy výrazně neupravují , a to ani v souvislosti s implementací směrnice . Výjimkou je pouze Polsko , kde však cestovní kanceláře zajišťují u pojišťoven v rámci pojištění proti úpadku v průměru pouze 3 až 20 % celoročních tržeb za zájezdy dle charakteru produktu , tedy nepoměrně méně , než zajišťují v současnosti české cestovní kanceláře . České cestovní kanceláře mají v České republice v současnosti ze zákona povinnost zajistit minimálně 30 % ročních tržeb , což je dokonce nejvíc v celé Evropské unii , takže je spotřebitel ve srovnání s jinými zeměmi Evropské unie již v současnosti velmi dostatečně chráněn . Ani Slovensko k původně zamýšlenému dodatečnému připojištění formou dozajišťovacího garančního fondu po vzoru návrhu České republiky nepřistoupilo po analýze , která vyhodnotila minimální riziko pro pojišťovny . Slováci pouze zvyšují limit zajištění tržeb cestovních kanceláří na 25 % , což je stejně o 5 % méně , než mají české cestovní kanceláře . Sousední státy jako Německo - a tam se musíme dívat mimochodem - v rámci implementace směrnice žádnou změnu nemají . Zákon je přijatý a publikovaný . Také Rakousko další připojištění dozajišťovacím garančním fondem nepřipravuje , pouze zvyšuje pojistný limit zajištění tržeb ze 14 % na 25 % . Stále méně než Česká republika , která má už nyní 30 % , musí cestovní kanceláře zajišťovat . Francie a Anglie uplatňuji rozdílné náklady na zajištění proti úpadku podle charakteru produktů . Další pilíř zajištění také nepřipravují . A stále mluvím o implementaci té směrnice . Jak jsem již uvedl , cestovní kanceláře mají v České republice ze zákona povinnost zajistit minimálně 30 % ročních tržeb , což je nejvíc v celé Evropské unii . Průměru v Evropské unii je 10 až 15 % .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities