ps2013-059-08-011-100.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-07-14 ps2013-059-08-011-100 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(13.50 hodin) K námitkám ministerstev vzneseným proti fakticky oběma pozměňovacím návrhům pouze dodám , že nelze velmi dramatické osudy těchto lidí vnímat pouze z optiky ať již fiskálních dopadů , anebo v některých případech i personálního zatížení ministerstev . Prezentovaná stanoviska zástupců ministerstev na garančním výboru byla takovým jednostranným úhlem pohledu státní byrokracie v této věci . Pro mě a myslím i pro většinu členů rozpočtového výboru to bylo docela smutné zjištění . Teď k těm konkrétním námitkám . Vůči tomu širšímu návrhu je ze strany ministerstev předkládán argument dopadu na státní rozpočet až do výše dvou miliard korun . Tady musím uvést , a skutečně se znalostí věci , že ty dopady jsou zcela nadsazeny . Ministerstva za prvé každý případ násobí rovnou částkou dva miliony korun , což je mezní limit odškodnění . Na druhé straně z oficiálních údajů Ministerstva vnitra vyplývá , že od počátku účinnosti toho zákona do dnešního dne , to znamená za těch osm let , bylo vypořádáno 548 žadatelů a vyplacena ze státního rozpočtu částka zhruba 340 milionů korun . To znamená mnohem méně , než byly v roce 2009 odhady , které činily také kolem miliardy . V případě návrhu ústavněprávního výboru zase ministerstva přicházejí s argumentem , že se tady přistupuje jinak k těm vnukům , jejichž rodiče se dožili podání žádosti , a jinak k těm , kteří se nedožili podání žádosti . Opět se uvádí mechanicky propočtená částka , opět tedy se násobí jeden případ mezním limitem odškodnění . Nechci už dlouho mluvit , ale za předkladatele bych vás chtěl vyzvat , abychom vnímali , že zásah do majetkových práv vůči těm , kdo pozbyli majetek na Podkarpatské Rusi , byl velmi rozsáhlý . Osudy podkarpatských Čechů a jejich rodin byly vesměs velmi dramatické . Mělo by proto dojít ke skutečnému , a nikoliv v určitých případech pouze deklarovanému odškodnění , když je jasné , že původní vlastníci se vůbec toho odškodnění nedožili a jejich děti tu možnost v některých případech také v zásadě neměly . Doporučuji tedy přijmout podobně jako garanční rozpočtový výbor pozměňovací návrh pod písmenem B , který je v intencích záměru předkladatelů zákona , a to i při vědomí toho , že samozřejmě nelze již odškodnit všechny případy . Tento návrh se ale snaží o důstojné vyrovnání vůči původním vlastníkům , kteří museli opustit své majetky , mnohdy i své živobytí a jejichž rodiny se musely s tím vyrovnávat s velkými problémy . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zástupci navrhovatelů a otevírám rozpravu , do které mám přihlášku pana ministra financí . Prosím , pane ministře , máte slovo . Ministr financí ČR Ivan Pilný Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně a kolegové , já si myslím , že požadavek na zmírnění majetkových křivd je oprávněný . Je mi velice líto , že byl projednáván tak dlouho a někteří z těch oprávněných se toho už nedožili . Na druhou stranu bych se rád ohradil proti tomu , že někteří členové rozpočtového výboru jednali byrokraticky a hájili zájmy státního rozpočtu . Je to státní rozpočet České republiky a ten pozměňovací návrh výrazně navyšuje mandatorní výdaje státního rozpočtu , možná až o dvě miliardy . O té částce můžeme spekulovat , protože jako většina poslaneckých návrhů tento návrh neobsahuje žádnou analýzu toho , jakým způsobem dopadnou tyto nároky do státního rozpočtu . Navíc tím , že se podstatně rozšiřuje okruh oprávněných osob , dojde k výkladovým rozporům a představuje také závažné riziko duplicity odškodnění a prolomení maximální hranice odškodnění stanovené nynějším zněním zákona . Z tohoto důvodu má Ministerstvo financí naprosto oprávněné námitky proti tomuto pozměňovacímu návrhu , který opět bude znamenat výdaje do státního rozpočtu , který už tak je přetížen výdaji , které potom vedou k tomu , že ty věci , které bychom měli dělat ve prospěch občanů České republiky , jako podporovat vzdělání , vědu , výzkum , inovace , stavby dopravní , které je možno v příštím roce už stavět , podporovat vysoké školy , tak na to prostě nebudou v tom rozpočtu peníze . Takže můžeme , a je správné , že vyhovíme prostě těm majetkovým křivdám , ale musí to mít určitý rozměr a rozsah a nemůže to ohrožovat státní rozpočet České republiky . Takže Ministerstvo financí má závažný problém s tímto pozměňovacím návrhem . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministru financí za jeho vyjádření . S faktickou poznámkou pan poslanec Zbyněk Stanjura , poté zástupce navrhovatelů v rozpravě . Prosím , pane předsedo , máte slovo . Poslanec Zbyněk Stanjura Pan ministr Pilný bude určitě rozumět té logické výhradě , kterou budu mít k jeho vystoupení . Jsme pro zmírnění majetkových křivd , ale nedáme na to žádné peníze . To je docela jako levná podpora . No ale ono to tak v zásadě je . Já vím , že se to dá zaobalit jinak , nemusí se to říkat takhle přímo , jak jsem to řekl já . Trošku jsem to zhustil . Tak skoro nic , abych byl spravedlivý , skoro nic . Takže jsme skoro pro zmírnění majetkových křivd a skoro nám je líto , že se někteří nedožili , proto také skoro nic jim dáme . O tom to je . A pane ministře , nezlobte se na mě , není fér vůči těmto našim bývalým spoluobčanům a jejich dědicům a jejich rodinám říkat : nebude na dálnice , nebude na vysoké školy . To opravdu vůči těmto lidem není fér . (Slabý potlesk z pravé části sálu.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Stanjurovi i za dodržení času k faktické poznámce . Nyní pan zástupce navrhovatelů pan kolega Vilímec v rozpravě . Poslanec Vladislav Vilímec Děkuji . Já bych chtěl , vážené kolegyně a kolegové , reagovat na vystoupení pana ministra . Musím tedy odmítnout se znalostí věci , protože znám velmi precizně ten náš návrh , my jsme ho konzultovali jak s Ministerstvem financí , tak i s Ministerstvem vnitra , že by ten návrh rozšiřoval , zvyšoval mezní hranici odškodnění . Není tomu tak . Ta mezní hranice odškodnění ve výši dvou milionů korun na každý soubor majetku , takzvanou majetkovou přihlášku , zůstává nezměněna . Takže nic se nezvyšuje . Pouze tady je neustálá debata , kolik může být těch vnuků . Jestli těch vnuků je dvě stě , což odpovídá zhruba údajům Spolku Podkarpatská Rus , anebo těch vnuků je tisíc , což je obava Ministerstva financí . Ukázalo se při aplikaci tohoto návrhu , při aplikaci toho stávajícího zákona , že ty odhady , bohužel musím říci , byl jsem také při tom v roce 2009 , že ty odhady ministerstev , kolik že bude žádat o odškodnění , se ukázaly být velmi lichými . To znamená , kdybych měl věštit , vím , že bych to neměl dělat , tak těch vnuků může být tak maximálně kolem tří set , víc jich nebude . To znamená , odmítám to , že by tento pozměňovací návrh , který jsme podali , anebo vůbec ten návrh , který jsme předložili , byl ohrožením státního rozpočtu . Není tomu tak . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Vilímcovi za jeho vystoupení v rozpravě . Další přihlášky do rozpravy nemám , mohu tedy rozpravu ukončit . Ptám se na závěrečná slova zástupce navrhovatelů - nikoliv . Nebo ano , pane poslanče ? (Ne.) Ani poslankyně Vostrá jako zpravodajka , pan kolega Tejc jako zpravodaj ústavněprávního výboru . Není tomu tak . Takže pokud nejsou závěrečná slova , požádám zpravodajku garančního výboru - tak ještě nepožádám . S přednostním právem se hlásí pan poslanec Zbyněk Stanjura . (Gong.) Poslanec Zbyněk Stanjura Bohužel vzhledem k času nejsme schopni dokončit hlasování . Já myslím , že je dobře , že jsme uzavřeli obecnou rozpravu , tudíž až se k tomu dostaneme nějaký hlasovací den , můžeme rovnou hlasovat . Nemyslím si , že po té dlouhé době je dobré rozdělit hlasování - že bychom něco hlasovali dneska a něco bychom hlasovali v září . Nepovažuji to za dobré , proto jsem se přihlásil , abych využil ty dvě minuty .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities