ps2013-059-02-018-018.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-06-28 ps2013-059-02-018-018 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.30 hodin) Co se týče návrhů ICT Unie , mohu vám garantovat nebo potvrdit , doložit , že jsme s ICT Unií během těch minulých měsíců byli opakovaně v kontaktu , že ty dvě entity spolu komunikují , některé ty pozměňovací návrhy , myslím , i odrážejí tenhle dialog . Proběhlo několik jednání zástupců Vojenského zpravodajství s ICT Unií a byly prodiskutovány postoje obou stran . Byly vysvětlovány důvody pro přijetí nebo nepřijetí jednotlivých návrhů . Ale dovolím si tvrdit , že není možné akceptovat takové návrhy , které výrazným způsobem omezí schopnost adekvátní obrany České republiky v kyberprostoru , nebo návrhy směřující k rozšiřování okruhu institucí s přístupem k velmi citlivým informacím týkajícím se umístění např . technických prostředků kybernetické obrany . Dále chci ještě uvést k tomu , co se také objevovalo jako výhrada - odpovědnost za případné škody způsobené zákazníkům operátorů . Já bych rád řekl , že v rámci diskusí k odpovědnosti za škody nebylo nikdy deklarováno , že by se stát bránil náhradě škody způsobené technickými prostředky kybernetické obrany . Návrh na náhradu škody byl i součástí prvního návrhu novely . Nicméně v rámci připomínek Legislativní rady vlády byl vyřazen z důvodu nadbytečnosti , neboť tato , a to je významné , odpovědnost státu je již zakotvena v jiných zákonných předpisech a není potřeba ji opětovně uvádět . Na druhou stranu ale nelze akceptovat požadavek ICT Unie na obecnou odpovědnost státu v případě škod , která tato zařízení nezpůsobila . Kromě toho nelze pominout fakt , že operátoři mají již dnes vyloučenu přímo zákonem o elektronických komunikacích odpovědnost za škodu vůči zákazníkům , a to bez jakéhokoli zdůvodňování . Pokud by tedy snad vznikla škoda operátorovi jednáním Vojenského zpravodajství , byla by řešena podle obecných předpisů řešících odpovědnost za škodu . Dále je tu téma skladování dat . My jednoznačně souhlasíme jako ministerstvo s tím , že získaná data v rámci kybernetické obrany je nutné adekvátně chránit . To bez jakéhokoliv sporu . Konkrétní pravidla ochrany dat v rámci zpravodajské komunity však nejsou v zákoně ošetřena již nyní a neznám žádný obdobný zákon v rámci zahraničí , který by přesně ukládal , a tudíž zveřejňoval , jakým způsobem má zpravodajská služba chránit svá data . A ani žádný z pozměňovacích návrhů na tuto problematiku necílí . Návrh hovoří obecně o metadatech a je možné , že některá ta metadata budou v rámci činnosti technického prostředku kybernetické obrany někde po určitou dobu automatizovaně uložena a zpracována . Ale asi neexistuje , domnívám se , legislativní řešení , které by v této oblasti mělo nějaký opravdový pozitivní význam a nějak přispělo k ochraně soukromí občanů , kromě obecných proklamací bez skutečného efektu . Lze to ostatně ukázat na konkrétních příkladech . Jak zákony upravující činnost bezpečnostních složek státu , tak zákon o elektronických komunikacích , tak i zákon o ochraně osobních údajů ukládají zpracovatelům jejich data chránit před zneužitím , ale nikdy neříkají , jaká přesně data a jak konkrétně je chránit . Takže tato ustanovení nemají žádný konkrétní efekt . Počítá se proto s tím , že oblast zpracování dat bude součástí materiálu , kterým bude vláda určovat pravidla použití konkrétních technických prostředků , a bude tedy reálně možné jednak už na počátku řešit funkčnost a legitimnost jejich zpracování a současně všemi kontrolními mechanismy kontrolovat jejich dodržování . Dále se tady některá z těch poznámek týkala rozpočtu . My jsme přesvědčeni , že to navýšení , které bylo učiněno právě pod vlivem nutnosti splnit tento alianční úkol , který jednoznačně máme jako člen NATO , a to rozpočtové opatření pro první fázi rozjezdu nám umožňuje , abychom tu věc realizovali , s tím , že samozřejmě v letech následujících ta částka bude muset stoupat . Ale i v tom se i pro příští rozpočtový rok i pro ty dva výhledy , které ještě musíme připravit , tak se s tím navýšením počítá . Dále , že je málo v zákoně upraven vztah mezi státem a povinnými soukromými subjekty . A dále , opakující se zmínka o případných škodách . Já bych rád zdůraznil , že my souhlasíme s požadavkem ICT Unie , že v případě škody způsobené technickým prostředkem kybernetické obrany je stát povinen uhradit vzniklé škody . O tom žádná polemika není . Jak již bylo v jednom z předchozích mých bodů řečeno , tento návrh byl Legislativní radou z návrhu novely vyjmut pro nadbytečnost , protože je ta záležitost upravena v rámci jiných norem . To by snad aspoň ve vší stručnosti bylo k těm tématům , která si pamatuji jako kontroverzní nebo vzbuzující nějaké dotazy . Možná ještě stran těch pasivních prvků , resp . instalace aktivních prvků , které by mohly vést k omezení fungování sítě či k jejímu výpadku . Technické prostředky kybernetické obrany , to je termín pro skupinu více druhů prostředků , které je možné využít pro předcházení , zastavení a odvracení kybernetického útoku ohrožujícího zajišťování obrany naší země . Výlučným monitoringem a analýzou není možné plnohodnotně vykonávat kybernetickou obranu ČR , čili sběr dat nestačí . Pasivní prvky by tak plnily pouze jednu potřebnou část pro zajištění kybernetické obrany . Nicméně v případě takového omezení jejím použitím by nebylo možné vykonávat činnosti , pro které tento prvek právě zřizujeme . A obavy z technických problémů spojených se zapojením těchto prostředků do sítí jednotlivých operátorů chápeme , nicméně procesu nasazení technických prostředků bude předcházet - a to bych rád zdůraznil - jednací a testovací proces s každým z operátorů zvlášť , tak aby byly eliminovány případné nestandardní situace při provozu sítí . To už jsou konkrétní výsledky právě těch jednání , o kterých jsem mluvil . Jednotliví provozovatelé sítí totiž mají zkušenosti s implementací aktivních prvků , takže ve spolupráci s Vojenským zpravodajstvím jistě dokážou navrhnout takový způsob použití , který minimalizuje případné výpadky v provozu sítí . Tolik snad , abych nehovořil příliš dlouho a nevyčerpal vaši trpělivost , aspoň k tomu nejpodstatnějšímu , co jsem zaznamenal v minulé debatě . Pokud jsem něco opomenul , tak mi to zřejmě bude připomenuto . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministrovi obrany Martinu Stropnickému . A než budeme pokračovat , ještě přečtu došlou omluvu . Od 16.30 hodin do konce jednacího dne se omlouvá pan kolega Josef Uhlík . Nyní máme před sebou zpravodajské zprávy . Nejdříve pan - pardon , omlouvám se , tak v tom případě paní kolegyně Černochová se hlásí s faktickou poznámkou , proto jsem jí dal slovo dříve než zpravodaji . A potom máte samozřejmě šanci hovořit dál , pokud kolega Chalupa to jako zpravodaj , který má přednostní právo , respektuje , tak můžete mluvit i v řádném vystoupení .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities