Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-06-27 ps2013-059-01-004-002 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/6/ - vrácený Senátem
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Stanislav ŠtechDěkuji.Váženýpanepředsedo,váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,byťnámnezbývámnohočasu,dovoltemi,abychsekrátcevyjádřilknávrhuzákona,kterýmseměnízákonč.563/2004Sb.,opedagogickýchpracovnícíchaozměněněkterýchzákonů,vezněnípozdějšíchpředpisů,adalšísouvisejícízákony,jehožhlavnímcílemjezavéstkariérnísystémučitelů.NávrhzákonabylvrácenSenátemspozměňovacíminávrhy,kekterýmbychserádkrátcevyjádřil.Zaprvé,návrhpanasenátoraHomolkyzvyšujepříplatekprotřídníhoučiteleoprotinavrhovanévýši1000až1500korunna3000korunměsíčně.Přestoželzesouhlasitsbohulibýmzáměremnavrhovatele,jetřebasiuvědomit,žezvýšenípříplatkuzatřídnictvíbyssebounesloodhademzvýšenífinančníchdopadůnastátnírozpočeto1,8mld.korunoprotipůvodníverzi,kterouschválilaPoslaneckásněmovna.Původnípříplatekzatřídnictvíjsmeúmyslněkonstruovalitak,abyředitelmohlpřijehostanovenízohledňovatnapř.velikosttřídapodlekonkrétníchokolnostípakrozhodnoutovýšipříplatků.Totobyvpřípaděpojetípozměňovacíhonávrhunebylomožné.KpozměňovacímunávrhupanasenátoraVystrčila,kterýnavrhujeúpravuvětyozajišťováníprofesníhorozvojeučitelů,paklzeuvést,žestávajícízněnínelzežádnýmzpůsobemvykládattak,žejedináinstituce,přeskteroubudemožnézajišťovatprofesnírozvojavzděláváníučitelů,budeNárodníinstitutdalšíhovzdělávání.Předmětnávětapouzedeklarujeodpovědnostministerstvavzajišťováníprofesníhorozvojeučitelůktomuzřízenouorganizací.Avpraxisetobudetýkatpředevšímsystémutzv.metodickýchkabinetůvkrajích,kterézajistíučitelůmkonkrétnípodporupřivýuce.Připomínámjednomto,coseodehrálovuplynulýchdesetiletíchvČeskérepublice:likvidacemetodickýchkabinetů,likvidacepedagogickýchcenter,rozbitísítě...(Odmlka pro silný hluk v sále.)Místopředseda PSP Vojtěch FilipJávámdobřerozumím,paneministře,aznovupožádámoklid.Všichni,kteřídiskutujíjinátémata,byťdůležitáprojednánítétoSněmovnynapř.zítra,takprosím,abytakčinilivpředsálíapanaministranechali,abyvysvětlilsvůjpostojktomutonávrhu.Ještěpočkámchvilku.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Stanislav ŠtechDěkujivám.Jdetotižovelicezávažnouadůležitouvěc,protožezrušenímodvětvovéhořízení,obrovskoudecentralizacíjsmesedostalidovelmikomplikovanésituace,kteroubychoznačiljakosituacecentravpozicichromékachny,kterávlastnědosahujejenvelmikomplikovanýmzpůsobemnato,abyzajistilato,cožádajíučiteléařediteléveškolách.Sohledemnaexistenciostatníchustanoveníodalšímvzdělávánípedagogickýchpracovníků,atomusímebrátvždyckyvkontextu,jezcelanepochybné,ženastávajícímsystémuposkytovánívzděláváníapodporysenicnemění.Každáinstituce,kterázískáakreditaci,takbudemocizajišťovatprofesnírozvojpedagogickýchpracovníků.Rozhodněnenínašímcílemměnitto,cofunguje.Chcemejendotvořitprvkysystémutak,abypomáhalúčinněaabybyldostupnýprovšechnyučitele.Jináotázkaje,jakdneskavypadákvalitadalšíhovzdělávánípedagogickýchpracovníků,jejichsystematičnost,provázanost,logičnost.Tamsamozřejmětanespokojenostjeobrovská,aletoneznamená,jestližetyvěcinefungujítak,abytoučitelůmsloužiloabylistímspokojeni,žerezignujemenatosystémovéopatření.NejzásadnějšíjsouovšempozměňovacínávrhypanasenátoraPapouška.Tysnižujívýčetspecializačníchčinnostíazvyšujípříplatekzaněarovněžpředpokládajísníženípřímévyučovacípovinnostiprovšechnyspecializačníčinnosti.Vpřípadězvýšenípříplatkuzaspecializačníčinnosti,jenomnaokraj,bysejednaloodalšínárůstfinančníchdopadůdostátníhorozpočtuoskoro300milionůkorunročně.Cosetýčeredukcespecializovanýchčinností,jetřebauvést,ženěkteréznichexistujíjiždnes.Konkrétněchcizmínitapřipomenoutspeciálníhopedagogavoblastiškolnílogopedie.Vsituaci,kdysenámvyčítá,ačastooprávněně,žesemáloopírámeodata,ovýzkumy,opilotníověřování,mámejednyzmálapodkladů,kterýjedoložen.Postupný,rychlýnárůstdětíslogopedickýmipotížemiveškolách.Vtétosituacipřicházínávrhnazrušeníškolníhologopeda.Dálejetonávrhnazrušeníspecialistyvoblastiprostorovéorientacezrakověpostižených.Těchsamozřejměnenímnoho,alejevelmidůležitétam,kdetoje,atam,kderodičetrvajíachtějí,abyjejichdítěspostiženímbylovzdělávánovběžnéškole-jenomnaokraj,nechcirozdmýchávatdiskusioinkluzi,drtivávětšinarodičů,drtivávětšinarodičů-jenomupozorňuji,žek1.9.2016z83tisícdětístěmidevítineboosmidruhyzdravotníhoznevýhodněníbylo58tisícvběžnéškolejižpřednástupemtzv.proinkluzivnínovely.Atytoděti,kterýchnenímnoho,oněsemůžepostaratprávětakovýtospecialista-jenavrženkezrušení.PřiprojednávánívSenátubohuželnezaznělprorušenítěchtočinnostížádnýkonkrétníargument.Naopakjetedyzřejmé,žejetodůležitéprozajištěnívzdělávacípodporydětíveškoláchajejichpotřebnostsespíšezvyšuje.Návrhrovněžnavrhujevypustitnovoupozicikariérovéhoporadce.Kariérovýporadcejeněco,cojeodpovědínapožadavkyjakškol,takhlavnězaměstnavatelů.Byldlouhodiskutovánsevšemiaktéryajejednoznačnědoporučenprolepšípropojenísvětapráceaškol.Diskutovaloseotommnohokrát.Obětytopozicejsoutakprospěšnéjakprovzdělávánípedagogů,takprovzdělávánížáků.Akonečněcosetýčenavrhovanéhoplošnéhosníženírozsahupřímévyučovacípovinnostiprovšechnyspecializovanépozice,paklzeuvést,žemusímebýtlogičtí.Nevšechnypotřebujísníženírozsahupřímévyučovacípovinnosti.Vnávrhuzákonajsmeuvedlipouzety,ukterýchjesníženívhodné,abysepakostatníučitelémohlivěnovatjakvýuceatidotyčníitéspecializovanéčinnosti.VerzischválenouPoslaneckousněmovnoulzepovažovatzavýsledekodbornýchdiskusí,kterébylyvedenyjaksesamotnýmiučiteliařediteli,takisezákonodárci.Jáosobnějsempřišelnaministerstvovdobě,kdyjsemsipouzepamatovalzhruba22letdiskusíokariérnímřádu.Pamatovaljsemsiprvnínávrhyskupinyprof.Kotáskazroku1995abyljsemseznámenspracíasloženímpracovníchskupin,mimochodemnapř.vedenýchředitelemgymnázia,složenýchzreprezentantů,učitelů,ředitelů,odborníkůzučitelskýchfakult,abylijsmeseznámenistím,jakvypadákariérnířádvroce2015.Tenkariérnířádjsmenevzali.Mělčtyřistupně.Čtvrtýstupeňbylpodlenásúplněnepochopitelný.Lídrčeskéhovzdělávacíhosystému.Myjsmešliokamžitěnasníženípočtutěchkariérníchstupňů.Pominu-lizačínajícího,cožvlastnědefactoneníjakobystupeň,kterýjezařazovánvlastněpodnějakévzděláváníadalšírozvoj,takmámedva.Prostudovaljsemsinapř.britskézkušenosti,kdebylynejvětšíturbulence.Dokoncebychřeklmožnávětšínežunás,cožjespodivem,kolemtoho.