ps2013-059-01-002-003.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-06-27 ps2013-059-01-002-003 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.50 hodin) Poslanecká sněmovna 5 . dubna 2017 vyslovila souhlas s vládním návrhem novely stavebního zákona ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou . Senát projednával návrh novely stavebního zákona na svém jednání 7 . června 2017 , kde tuto novelu schválil s přijatými pozměňovacími návrhy . Dnes , osobně doufám , se dostáváme do konce legislativního procesu a předstupuji před vás se zákonem , který doznal změn v Senátu , a proto byl také vrácen Poslanecké sněmovně . Chtěla bych možná v úvodu zase trochu přiblížit , že příprava tohoto zákona byla velmi složitá , velmi náročná , v podstatě byly zapojeny všechny resorty , kraje , obce , města , aktéři od asociací , svazů apod . Samozřejmě tento zákon jako stavební zákon je horizontální proto , aby mohla fungovat spousta aktivit podle kompetenčního zákona ostatních resortů . Ráda bych znovu zmínila , co je cílem té novely . Cílem té novely je zjednodušit , ztransparentnit a zrychlit získávání stavebních povolení . Osobně doufám , že ať už ve verzi sněmovní , tak ve verzi senátní se nám to podařilo . V rámci Senátu bylo navrženo několik , ne stovky , pouze několik pozměňovacích návrhů , kde Senát několik přijal , některé nepřijal , a já bych vás nyní seznámila s těmi klíčovými , které se týkají jednak stavebního zákona , toho horizontálního , který je v gesci Ministerstva pro místní rozvoj , ale následně i klíčovými pozměňovacími návrhy , které přijal Senát České republiky v rámci souvisejících zákonů . Co se týká stavebního zákona , tak v oblasti územního plánování byl na plénu Senátu odsouhlasen pozměňovací návrh , který umožní pořizovat nový územní plán i na základě zprávy o uplatňování územního plánu . Tato zpráva se zpracovává v souladu se stavebním zákonem povinně pro každý územní plán a je předkládána zastupitelstvu příslušné obce nejméně jednou za čtyři roky od vydání územního plánu . Obecně lze říci , že toto vyhodnocení může vyústit ve tři základní možnosti dalšího postupu , a to : územní plán i nadále vyhovuje potřebám obce na rozvoj a není potřeba žádných dalších změn , nebo územní plán je nutné v dílčích částech změnit , a je tedy potřeba přistoupit ke změně územního plánu , nebo je nezbytné vyhotovit zcela nový územní plán . Dosud však na základě této zprávy nebylo možné pořídit zcela nový územní plán , pouze jeho změnu . Pozměňovací návrh ze Senátu toto mění , to znamená , že tím mohou odpadnout některé dosud nezbytné procesní kroky a celý proces pořízení územního plánu může být urychlen . Co se týká další zásadní změny , která přišla ze Senátu zpět do Poslanecké sněmovny , je druhý , podle nás , Ministerstva pro místní rozvoj , klíčový pozměňovací návrh , který směřuje do územně plánovací činnosti a je vázán také na pozměňovací návrh , který byl uplatněn zde v Poslanecké sněmovně a který posouvá platnost starých územních plánů až do roku 2022 . Senát k tomuto pozměňovacímu návrhu přijal další změnu , která spočívá v následujícím : Je navrženo , aby po 31 . 12 . 2020 nebylo možné pořizovat změny těchto starých územních plánů , to znamená , že pokud město bude pořizovat aktualizaci územního plánu , tak po roce 2020 může jenom dokončit tuto změnu , ale po roce 2020 nemůže již navrhovat nové změny . Nyní zde budu hovořit o klíčovém pozměňovacím návrhu , který Senát přijal . Týká se souvisejících zákonů , které souvisí s novelou stavebního zákona . Správní řád . Byl přijat pozměňovací návrh , který směřuje k novele správního řádu a přímo se váže na pozměňovací návrh , který schválila Poslanecká sněmovna , a týká se § 4 stavebního zákona . Změnou tohoto ustanovení přijatého v Poslanecké sněmovně byla zavedena zcela speciální pravidla pro přezkum závazných stanovisek dotčených orgánů , která se vydávají pro účely řízení podle stavebního zákona jako takového . Umožňoval se pouze přezkum v rámci odvolacího řízení z důvodu nezákonnosti , navíc s omezenou lhůtou jednoho roku od vydání závazného stanoviska . Tato úprava představovala nepřímou novelizaci správního řádu . Šlo tedy o omezení možnosti nápravy nezákonnosti závazných stanovisek . V případě závazných stanovisek posouzení vlivu provedení záměru na životní prostředí , tzn . EIA , by podle stanoviska Ministerstva životního prostředí , které je gestorem zákona o EIA , výrazně došlo ke zkomplikování možnosti zjednání nápravy nezákonného stavu a mohlo vést až k nesouladu s příslušnou směrnicí Evropské unie , a to směrnicí 2011 / 92 / EU , podle níž mohou osoby spadající do tzv . dotčené veřejnosti napadat hmotnou nebo procesní zákonnost jakýchkoli rozhodnutí , aktů nebo nečinnosti , které podléhají ustanovením o účasti veřejnosti obsaženým v této směrnici . Pozměňovací návrh , který byl přijat Senátem České republiky , vypouští tento pozměňovací návrh , který byl přijat zde v Poslanecké sněmovně , s tím , že místo toho se přímo do § 149 správního řádu doplňuje ustanovení , které řeší tento faktický problém , tzn . nejde o nepřímou novelizaci správního řádu , ale o přímou novelu správního řádu , kdy tedy stávající úprava přezkumu závazného stanoviska výrazně prodlouží celý povolovací proces . Toto jsou tři klíčové pozměňovací návrhy , které jsem považovala za důležité zmínit . Ráda bych na závěr chtěla sdělit , že obě dvě verze , a to jak sněmovní , tak senátní , přispějí ke zlepšení stavebnictví v České republice , zrychlí územní přípravu , umisťování , povolování staveb a samozřejmě také nejenom pro velké investory , ale především také malé stavebníky . Ráda bych také zmínila , že v tuto chvíli já jako ministryně pro místní rozvoj na základě stanoviska ministra životního prostředí jako spolupředkladatele jsem povinna upozornit Poslaneckou sněmovnu na stanovisko Ministerstva životního prostředí ohledně možného porušení směrnice , nicméně samozřejmě schválení verze novely stavebního zákona je v rukou Poslanecké sněmovny . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Petr Gazdík Já děkuji paní ministryni . Ještě přečtu omluvy . Pan poslanec Karel Fiedler žádá o omluvení do konce jednacího dne z pracovních důvodů , paní poslankyně Olga Havlová taktéž do 19.00 z důvodu jednání , pan poslanec Jaroslav Klaška se dnes omlouvá do 16.00 a pan poslanec Petr Adam se omlouvá od 17.00 z osobních důvodů . Ptám se nyní , jestli se chtějí k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu vyjádřit nejprve zpravodaj garančního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pan poslanec Josef Uhlík ? Není tomu tak . Zpravodajka výboru pro životní prostředí paní poslankyně Pěnčíková ? Není tomu tak . A zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec František Laudát ? Není tomu tak . Otevírám tedy rozpravu a v rozpravě jako první vystoupí paní senátorka Jitka Seitlová . Prosím , paní senátorko , máte slovo . Senátorka Jitka Seitlová Dobrý den , vážený pane místopředsedo , vážení představitelé vlády . Návrh rozsáhlé novely stavebního zákona a dalších souvisejících zákonů je předkládán se snahou přispět ke zjednodušení ve všech etapách přípravy a realizace staveb , tzn . umisťování , povolování a kolaudace . Návrhu novely stavebního zákona - obsahující současně novely dalších , paní ministryně říká 44 , já myslím , že jich bylo možná i víc , zákonů - byla věnována Senátem našeho Parlamentu zvýšená pozornost nejen pro jeho rozsah a obtíže předcházející projednání zde Poslaneckou sněmovnou , ale zejména jako kodexu stavebního práva , který ovlivňuje a dopadá na širokou sféru zájmů občanů , dopravy a hospodářství České republiky . Plénum Senátu se tiskem zabývalo 7 . června , a to po projednání ve třech výborech a jedné komisi . Ústavněprávní výbor navrhl zamítnout , hospodářský navrhl schválit , garanční výbor pro územní rozvoj , veřejnou správu a životní prostřední i po přerušeném jednání nepřijal usnesení , bylo to pět na pět hlasů , a komise pro rozvoj venkova navrhla schválit . Takže už jen z toho vidíte , že projednání návrhu zákona nebylo v Senátu jednoduché , a to pokračovalo i na plénu Senátu . Návrh na schválení podpořilo z 62 senátorů pouze 21 senátorů . Návrh na zamítnutí , který padl z ústavněprávního výboru , podpořilo 23 senátorů a ten zbytek - tzn . 41 senátorů i některých těch , kteří hlasovali pro zamítnutí nebo souhlas , tzn . dvě třetiny senátorů - podpořil vrácení návrhu s pozměňovacími návrhy , které dnes před vámi leží .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities