|

ps2013-057-09-007-010.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-06-06 ps2013-057-09-007-010 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí a o změně zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1009/ - druhé čtení

Date2017-06-06
Meetingps2013/057
Agenda Itemps2013/057/010
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/s057298.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

3. V čl. 1 bodu 35 se v § 45b odst. 1 slova "odstavec 4" nahrazují slovy "odstavec 5". 4. V čl. 1 bodu 35 se v § 45b odst. 2 na konec textu písmene g) doplňují slova "a na poskytování úvěrů". Dále ještě v čl. 1 bodu 35 se v § 45b odst. 4 v první větě číslovka "12" nahrazuje číslovkou "6". A v části čtvrté čl. 5 Účinnost se slova "dnem 1. července 2017" nahrazují slovy "patnáctým dnem po jeho vyhlášení". To jest tedy proto, že tento pozměňující návrh předjímal možné prodloužení projednávání této novely zákona. Tolik tedy moje zpravodajská zpráva a seznámení s usnesením rozpočtového výboru, které najdete také pod příslušným sněmovním tiskem. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu a otevírám rozpravu, do které mám jako prvního přihlášeného pana guvernéra - ale s přednostním právem se hlásí pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Zbyněk StanjuraDěkuji za slovo. Z těch úvodních vystoupení bychom mohli nabýt dojmu, že se jedná o nějakou technickou novelu, která vlastně nic neřeší. Myslím si, že to není pravda. Měli bychom debatovat o těch ustanoveních zákona, která výrazným způsobem ztíží zejména mladým rodinám šanci pořídit si vlastní bydlení. A nerozumím motivaci předkladatelů. Za prvé podle zpráv, které mám k dispozici, pane ministře, ten návrh zákona nebyl psán ve spolupráci financí a České národní banky, ale napsala to Česká národní banka, což si myslím, že není úplně obvyklé, aby ten, koho se týká, si ten zákon sám napsal. A je logické, že ten, který to píše sám pro sebe, chce pro sebe co nejvíc kompetencí a pravomocí, to je, říkám, naprosto přirozené, a takhle by to udělal každý, pokud by měl tu šanci, že si sám o sobě napíše zákon. S podrobnějším vystoupením za náš klub vystoupí potom v rozpravě pan poslanec Skopeček. Ale základní otázka je, proč chcete hypotéky umožnit pouze bohatým? Proč to nechcete umožnit, aby si vlastní bydlení mohla pořídit střední třída a mladé rodiny? Kde ty mladé rodiny mají našetřit požadovaný podíl? Vy je vlastně odsuzujete k nájemnímu bydlení, které prostě výhodné v mnohých případech není. V mnohých je, ale v mnohých případech nájemní bydlení není, a tady legislativním nástrojem preferujete jednu formu bydlení na úkor druhé. Pokud jsem tady slyšel z úst pana ministra, že inspirací je Evropská centrální banka, no tak to trošku děsí. nevím, jestli stejně hodnotíme činnost Evropské centrální banky za poslední roky. Myslím si, že Česká národní banka je na tom podobně. Nejdřív se tisknou peníze, moře peněz, a pak se tahá za záchrannou brzdu, že těch peněz je moc a musíme to nějakým způsobem řešit. To je, jako když pyroman je dobrovolný hasič, založí požár, a pak to s velkou slávou přijede hasit a říká, vždyť přece to musíme uhasit. Tomu přece všichni rozumíte. To jsou základní dotazy. To není technická novela. A pak bych chtěl vědět - jsem rád, že pan guvernér se přihlásil do rozpravy. Nestandardní nástroje měnové politiky. Doufám, že to říkám správně. Chce je Česká národní banka více využívat. Měli bychom znát motivy, proč je vlastně chce využívat. A jaké jsou výsledky a mezinárodní zkušenosti z těchto nestandardních nástrojů měnové politiky a proč nám nestačí standardní nástroje měnové politiky? Ona ta debata zdánlivě je - ne zdánlivě, ona je v některých oblastech vysoce odborná, nicméně velké politické dopady to rozhodnutí. Není to technická novela, v žádném případě. Kdyby to bylo jenom o českých dukátech, tak to by bylo velmi jednoduché, že české dukáty může vydávat pouze Česká národní banka. Na tom se určitě shodujeme, v tom problém není. Ale jsou tady problematické pasáže. Když jsem si procházel podané pozměňovací návrhy, tak mnohé z nich se snaží řešit tu situaci, kterou tady naznačuji, že by se hypoteční úvěry staly pro většinu rodin nepřístupnými. by možná zajímalo i v rozpravě v druhém čtení stanovisko pana guvernéra a pana ministra financí k těm pozměňovacím návrhům. Podle našeho názoru jdou správným směrem. Některé jsou, řekl bych, silnější, z mého pohledu lepší, některé jsou slabší, ale každý z nich je lepší než ten stávající stav. Anebo skutečně chcete - nevím, jestli budete mít v kampani, jestli budete psát na ty billboardy, vy, členové vládní koalice, kteří chcete podpořit tento návrh zákona: Hypotéky jen pro bohaté. Vy na hypotéku nedosáhnete, uvidíte. Myslím si, že to tak úplně na těch plakátech nebude. Ale obsahem tohoto návrhu zákona to je. Máme to šanci změnit, pokud přijmeme některé pozměňovací návrhy, to určitě ano, a pokud ne, tak když to neuděláte vy, tak to budeme dělat my voličům, že to jsou ti, kteří vám brání pořídit si vlastní bydlení. Protože pokud chcete bojovat s těmi, kteří investují do realit a kteří vytvářejí bublinu, o které se tak často mluví, tak ti mají zdrojů hodně. Ty nezastavíme. Ale ti normální, ty mladé rodiny, ti problém mít prostě budou. A vykládejte jim, že prvních 10-15 let mají šetřit. Stejně to ty banky obcházejí. Vidíme, že nějaká regulace již na základě doporučení probíhá na trhu hypoték. Myslím, že Česká národní banka je tak silný regulátor, že její doporučení berou všechny banky vážně. Myslím, že to tak je. A podívejte se, co to udělalo s hypotékami. Ceny šly nahoru. Ceny hypoték šly nahoru a půjdou znova nahoru. A mnozí se do toho určitě nedostanou. A si myslím, že to je úplně zbytečné. Tak buď platí to, co dlouhodobě slýcháme, a nemám žádný důvod tomu nevěřit, vždycky říká pan guvernér, proběhly zátěžové testy, naše banky jsou na tom výborně. Myslím, že je to pravda. Tak co tady potom řešíme? Anebo to úplně pravda není, a pak musíme něco řešit. Tak bych chtěl vědět, jak na tom ty naše banky jsou. Podle všech zpráv z různých zdrojů jsou na tom dobře a všechny zátěžové testy dopadly výborně pro banky, které působí v České republice. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu poslanci Zbyňku Stanjurovi. A v rozpravě pokračujeme vystoupením guvernéra České národní banky Jiřího Rusnoka. Prosím, pane guvernére, máte slovo. Guvernér ČNB Jiří RusnokVážený pane místopředsedo, vážení páni ministři, pane ministře, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za možnost zde vystoupit. Není to standardní, že guvernér Národní banky vystupuje na plénu Poslanecké sněmovny v druhém čtení, nicméně proběhlá diskuse dosavadní a i to první diskusní vystoupení myslím, že dává za pravdu, že je potřeba zde znovu vyjádřit argumenty, které stály mj. za tím návrhem, který je samozřejmě společným návrhem Ministerstva financí a České národní banky, tak jako všechny z oblasti finančního trhu, a není třeba o tom vůbec pochybovat. Začnu replikou prostřednictvím pana předsedajícího na předchozí vystoupení. České banky jsou zdravé, samozřejmě, ale my chceme, aby byly zdravé trvale. Možná na rozdíl od vás, jak se zdá. Protože jestliže dnes nepřijmeme tato opatření, tak riziko, že jednou zdravé nebudou, je velmi vysoké. Všechny krize, které v posledních desetiletích zažil svět v oblasti financí, vznikaly, měly zárodky v těch nejlepších časech. Vzpomeňte si na to, že tzv. velká finanční krize, na jejímž nějakém snad závěru jsme, vznikla přece původně jako krize hypoték amerických, jako krize hypotečního trhu ve Spojených státech. Tehdy také všichni tvrdili, že všechno je v pořádku, všechno je pojištěno a všechno bude v nejlepším světle se vyvíjet i nadále. Tak.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities