Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-05-16 ps2013-057-01-003-003 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
3. Vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o ochraně památkového fondu) /sněmovní tisk 666/ - druhé čtení
Pakpředkládámještějedenpozměňujícínávrh.Tensejižarcheologienetýká.Naopaksetýkávíceméněobecnéhoustanovenívoblastiochranynemovitýchkulturníchpamátek.Ktomuchcijenomříct,žemyprostřednictvímjaktohosoučasnéhozákona,taktohobudoucíhonějakýmzpůsobemomezujemevlastníkynemovitostízapsanýchjakokulturnípamátkaneboity,kteřímajísvojinemovitostvpamátkovýchúzemích.Všichnitoznáme.Mátenemovitost,kterájezapsanájakokulturnípamátka,zestranypamátkářůjsounaváskladenyrůznépožadavky,jakmávypadatfasáda,zčehomábýtdělaná,jakmajívypadatokna,zčehomajíbýtvyrobenaatd.atd.Avětšinouto,cotipamátkářipožadují,jepodstatnědražšínežto,cobypoužilpůvodnětenvlastník.Čilimyvlastněnějakýmzpůsobemomezujemevlastníky,alejenmálojimkompenzujeme.Ataktojetoipostavenovtomtonovémnávrhu,kdynapř.v§21a§31jeuvedeno,žeČeskárepublikamůže-opakujitoslovomůže-přispívatvlastníkovikulturnípamátkynebonemovitostivpamátkovémúzemínastanovenéčinnosti.Čilijábychtopozměniladovolilbychsivypustittoslovomůže.Potombydanýparagrafzněl,žeČeskárepublikapřispívávlastníkovikulturnípamátkynazachováníjejíchhodnotapodporujeprezentacikulturnípamátkyajejíhokulturníhovýznamu.Tolikkmýmdvěmapozměňujícímnávrhům.Jáseknimpakpochopitelněpřihlásímvpodrobnérozpravě.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Petr GazdíkJáděkujipanuposlanciJunkovi.DalšímřádněpřihlášenýmjepanposlanecPetrBendl.Prosím,paneposlanče.Poslanec Petr BendlDěkujizaslovo.Kolegyně,kolegové,panepředsedající,paneministře,myjsmetentonávrhzákonprojednávalivevýboruproveřejnousprávuaregionálnírozvojamusímříct,žejsmezněj-aspoňněkteří-bylivelmirozpačití.Jsmepřesvědčeni,žeodbornáveřejnost,kterásektomutonávrhuzákonavyjadřujevelmikriticky,máčastopravdu.Tenzákonneřešíklíčovéproblémy,kterévochraněpamátkovéhofonduvČeskérepublicemáme,neřešítakovoutuproblematikuočekávánívlastníkůstátemchráněnýchpamátek,žestátbudenápomocentam,kdevyžadujevzájmubudoucnosti,abysoukromývlastníkčijinývlastník,někdyjsoutoměsta,obce,krajeapod.,žejetamjakásigarancepodporyapomoci,protožedíkytomutozejménafinančnímutlakudocházíktomu,žesečastovlastníkůmstátemuznanýchachráněnýchpamáteknechcedělatto,cojeprobudoucnostnašízeměaochranupamátektonejdůležitější.Myjsmepřesvědčeniotom,žetakjakpřicházejíjednotlivékritiky-ateďopravdujenomupozorňujinaodbornástanoviska.Mámtadyjednosdruženíprofesionálníchpracovníkůpamátkovépéče,pokusímsecitovatalespoňčástiztohodopisu,který,předpokládám,většinaposlancůvPoslaneckésněmovnědostala,nebomožnájenomněkteří,nevím,komuvšemutoposlali,alepředpokládám,žetojeiveřejnýdopisjednotlivýmposlancům,abysetímzabývali.Onitadyříkají:Sdruženíprofesionálníchpracovníkůpamátkovépéčenesouhlasísnavrženoupodobounávrhuzákonaoochraněpamátkovéhofondu,atozaprvé:Návrhzákonaoochraněpamátkovéhofonduvrozporusesvýmnázvempodstatněsnižujerozsahpamátkovéochranynárodníhokulturníhodědictví.Oprotistávajícímustavunejasnědefinuje,kteréprácenakulturnípamátcespadajídopůsobnostiorgánůstátnípamátkovépéče,způsobnostitěchtoorgánůvyřazujeřadučinnostívpamátkovýchzónách,novědefinujeúzemíbeznutnostiprováděníarcheologickýchvýzkumů,nestanovujeklíč,dlenějžmajívýkonnéorgánystátnípamátkovépéčeposuzovatzásahyupamátkověchráněnýchstatků.Vedlefaktickéhoomezeníochranypamátkovéhofonduzákonzároveňpodstatnězužuje,komplikujeaznemožňujedokumentaciarchitektonickéhodědictví.Jdetakooslabenípozicobouzákladníchpilířůvšechpamátkovýchpéčívcivilizovanýchstátechsvěta.Zákonnavícnedefinujeochranuhmotnéhokulturníhodědictvíjakoveřejnýzájem,atovrozporusvěcnýmzáměremzákonaschválenýmvládoupřipočátkujehoprojednávání...Nebudučístaždokonce,aletřebazadruhé:Návrhzákonaopamátkovémfondunepřinášížádnoudalšísystémovouzměnuoprotitolikkritizovanénormězroku1987,kteráse,částečněprávem,označujezadobověpodmíněnouavýrazněhoršíoprotipředchozíprávnínormětotalitníhostátuzroku1958.Totonašetvrzenílzejednoznačnědoložittiskovouzprávounávrhuzákona,kterázanejvýznamnějšízměnuoznačujemožnostkompenzovatnákladyvzniklévsouvislostisomezenímvlastnickýchprávvlastníkůnemovitostí,kterénejsoukulturnímipamátkami,alenacházejísevpamátkovýchrezervacíchavpamátkovýchzónách.Dálejezdekritizovanýzpůsob,jakýmbylzákonprojednávánsodbornýmiorganizacemiasevšemi,kteříspamátkamipřicházejídostyku.Připrojednávání-atověřím,žemíkolegovénakonecpodpořínebouznají-kdyžjsmeprojednávalitentozákonvevýboru,žebylvelmizmatečný,absolutněnepřipravený.Myslímsi,žebystálozato,abysetentozákonvPoslaneckésněmovněneschválil,nechalijsmejejužnaprojednáníbudoucímvbrzkémvolebnímobdobí.Azasebenavrhujizamítnutízákonavetřetímčtení.Děkujivám.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciBendlovi.DalšímřádněpřihlášenýmjepanposlanecMartinPlíšek.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Martin PlíšekDěkujizaslovo,panemístopředsedo.Milékolegyně,váženíkolegové,dovolte,abychkrátceodůvodnilpozměňovacínávrhy,kekterýmsepotompřihlásímvpodrobnérozpravě.Jázejménachci,abysevtomtonávrhudefinovalapostihovalvandalismusasvévolnágraffiti,kteréjsoujevy,kteréjakotakové,aanidůsledkyznichplynoucí,nejsouvevládnímnávrhuupraveny,přestomajínegativnídopadnanašepamátkyanapamátkovýfond.Dálechcilépeupravitřízení,kterájsouvedenaupamátkovýchorgánů,tak,abyodpovídalaisprávnímučleněníhlavníhoměstaPrahy,protoženavrženáúpravaodporujeprincipusubsidiarity,zásaděkoncentraceřízenístátnísprávynajednomísto.Avzhledemktomu,ževýkonpřenesenépůsobnostivPrazejevestovcerůznýchagendsvěřenstatutemhlavníhoměstaPrahy,nenídůvodu,pročbytomumělobýtvoblastipamátkovépéčejinak.NaúzemícelérepublikysezavádítřístupňovýsystémstátnísprávyapředkládanýzákonneníapriorinadřazenzákonuohlavnímměstěPraze.Vcelémstátějepůsobnostorgánůpamátkovépéčetřístupňová,tj.úřadobcesrozšířenoupůsobností-krajskýúřad-ministerstvo.Protolzeknávrhůmstavebníkůvydávattzv.koordinovanéstanovisko,jehožúčelemjenahraditvícezávaznýchstanovisekjednotlivýchorgánůjedinýmsprávnímaktem.TotoneníumožněnovhlavnímměstěPraze.PouzevoblastipamátkovépéčejevPrazestátnísprávaprováděnadvoustupňově,tedynaúrovnimagistrát-ministerstvo.Všechnydalšístátnísprávnízáležitostiobcísrozšířenoupůsobnostíjsousvěřeny22městskýmčástem.Jemnohosituací,kterébybylomožnovkoordinovanémjednánímeziorgányřešit,anižbytoprobíhalokomplikovanýmzdlouhavýmzpůsobem.Toznamená,dávámskutečněnaúvahu,ženaúzemíhlavníhoměstaPrahyvykonávánaúsekupamátkovépéčepůsobnostkrajskéhoúřaduMagistráthlavníhoměstaPrahyaobecníhoúřaduobcesrozšířenoupůsobnostíměstskéčástiPraha1až22.Jakužjsemzmínil,zásadasubsidiarityadecentralizacebytadymělybýtzachovány.