|

ps2013-056-08-016-292.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-04-26 ps2013-056-08-016-292 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

292. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1053/ - druhé čtení

Date2017-04-26
Meetingps2013/056
Agenda Itemps2013/056/292
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/s056305.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji. Otevírám obecnou rozpravu. Prosím, pokračujte ve svém projevu. Poslanec Jiří ValentaTakže plynule navážu. Usnesení hospodářského výboru z 51. schůze ze dne 19. dubna 2017 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 1053. Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po vyslechnutí úvodního slova ministra průmyslu a obchodu Jiřího Havlíčka, zpravodajské zprávy poslance Jiřího Valenty a po obecné a podrobné rozpravě I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR projednat a schválit sněmovní tisk 1053 ve znění schváleného pozměňovacího návrhu: V části první čl. II se za bod 3 doplňuje nový bod 4, který zní: "4. Vláda stanoví Technickým plánem přechodu datum ukončení zemského digitálního vysílání ve standardu DVB-T, nejpozději však k termínu 1. 2. 2021." Následující novelizační body se přečíslují. II. Zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny PČR provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona. III. Pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru. IV. Pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji. Otevírám tedy obecnou rozpravu a přečtu omluvy. Dnes od z resortních důvodů se omlouvá pan ministr Daniel Herman, dnes od z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Tejc a dále dnes od ze zdravotních důvodů se omlouvá pan poslanec Vojtěch Adam. Eviduji několik přihlášek do obecné rozpravy. Jako první vystoupí pan poslanec Pilný, připraví se pan poslanec Adamec a další. Prosím. Poslanec Ivan PilnýDěkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, tady musím znovu zopakovat, o čem ten zákon je a není, protože i z úst pana zpravodaje tady zaznělo, že nás Evropský parlament nebo Evropská komise nutí na nový standard televizního vysílání T2. To není pravda. Neexistuje žádný orgán Evropské unie, který by nás k tomu nutil. Ten zákon měl být o tom, že se uvolní frekvence 700 MHz pro mobilní data. K tomu je potřeba udělat celou řadu opatření a určitě v tom zákoně některá ta opatření navržená jsou, byť jsou problematická. Když tady praskla ta bublina o tom, že tento zákon je určen pro to, aby snížil cenu mobilních dat, tak si budeme povídat o tom, co tenhle zákon odhalil a kde jsou jeho slabá místa. bych chtěl jenom říct, že to, co tady budu říkat, jsou jenom fakta, není to žádný útok na nového pana ministra, protože chápu, že ten zákon tak trošku zdědil. Ale musím tady uvést celou řadu věcí, které činí tenhle zákon velmi problematickým. Tak první věc. Dostali jsme do ruky díky tomuto zákonu nějaká čísla. je tady uvedu. První je, že přístup k internetu v České republice nemá 1,5 milionu občanů. Další nemají smartphony, takže těch se vůbec mobilní data netýkají. Zato této skupiny se hodně týká to, že si budou muset koupit novou televizi nebo set-top box. Dál. Pokud se týká rychlosti připojení internetu, tak v České republice nemá 86 % občanů přístup k internetu větší rychlostí než 10 megabitů za sekundu. Evropa je na stovce. My se díky těmto skutečnostem a dalším, které uvedu, stáváme jakýmsi skanzenem Evropy. Zákon o vysokorychlostním internetu jsme přijali s obrovským zpožděním. Mezitím byl spor o to, kdo utratí 14 miliard dotací z Evropské unie na vysokorychlostní internet, a neutratil se z toho ani cent. Dál jsme zjistili, že data v této zemi se prodávají za úplně jinou cenu, než která je občas publikována. Jsou instituce, a některé tady jmenoval pan zpravodaj, které dostávají data za úplně jinou cenu. Ta cena evidentně musí být dotovaná, někdo ji musí zaplatit. Zaplatí ji ti obyčejní zákazníci, kteří náhodou nemění operátora, aby jim udělal nějakou individuální smlouvu. To, co by to mohlo změnit, jsou virtuální operátoři. jen pro toho, kdo neví, kdo to je virtuální operátor. Zákonem a regulací je stanoveno, že vlastníci infrastruktury, to jsou tři mobilní operátoři, musí tuto infrastrukturu nabídnout dalším zájemcům. Oni to dělají, ale když porovnáváte cenu, kterou mají ti podnikoví zákazníci nebo zákazníci státní nebo veřejné správy, tak to dělají za takovou cenu, že ta data jsou prostě neprodejná. Přitom virtuální operátoři díky tomu, že mají daleko nižší náklady na vybudování distribuční sítě, jsou to trafiky, jsou to Tesco atd., tak mají obrovské možnosti pro to, aby ta data eventuálně mohli prodávat levněji, ale to jenom za předpokladu, že se k nim budou nositelé těch licencí nějak chovat. Český telekomunikační úřad pro virtuální operátory neudělal prakticky vůbec nic. Oni vstoupili na trh, ale bohužel jsou odsouzeni prodávat za nějakou cenu v trafikách SIM karty a mluvit především o volání, a nikoliv o datech. Tristní role ČTÚ se projevuje také v tom, že pokuty, které byly operátorům udělovány, jsou naprosto banální. A nevěřím tomu, že ty pokuty, které jsou v novém zákoně a které jsou podstatně vyšší, a dokonce jsme druhá země v Evropě, která je určené jako procenta z obratu, že na tom něco změní. Ty fatální problémy, které máme v infrastruktuře, se promítají také v tom, že je úplně zbytečné v této zemi mluvit o eGovernmentu. To bychom museli mít nejdřív digitální infrastrukturu. Je úplně zbytečné přijímat zákony o občankách s čipem, když budou k ničemu - protože kdo je bude moct a jak používat? To nejsou všechny problémy. O tom ten zákon není. Ale letos budeme mít obrovské problémy s datovými schránkami, které se dostávají do kritické situace, protože končí licence České pošty. Stát ještě nekoupil ten program od České pošty, ÚOHS shodil výběrové řízení na provozovatele. Dostaneme se do stejné situace jako v mýtu s Kapschem. Absurdní spor je mezi Ministerstvem vnitra a Ministerstvem průmyslu a obchodu. Kdo vlastně tuhle záležitost spravuje, je nabíledni. Kdybych měl vypíchnout dva základní problémy tohoto zákona, tak první je, že v tom zákoně se přiznává veřejná podpora provozovatelům terestrické televize. teď pominu, že část podpory vlastně byla dána České televizi tím, že jsme tady nedávno přijali zákon o tom, že Česká televize nebude platit DPH z tvorby programů právě proto, že se předpokládalo zvýšení nákladů souvisejících s přechodem na ten nový televizní standard. Ale nicméně odkaz na § 27, ve kterém je údajně napsáno, že ta podpora nebude vyplácena, když nedostaneme notifikaci z Evropské unie, je naprosto nedostatečný. Ta notifikace sotva začala, nemáme žádnou zprávu a určitě by bylo dobré podmínit přijetí tohoto zákona tím, že ta notifikace bude buď schválena, nebo ne. Protože není žádný kvapík. Na přechod na nové terestrické vysílání, které se pravděpodobně nedá zastavit, máme opravdu dost času. Nemáme kam spěchat. Jakékoli zkracování lhůt a projednávání tohoto zákona v tom tempu, které je tady vražedně navrženo a postihlo i hospodářský výbor, je naprosto, ale naprosto zbytečné. Druhá věc, která v zákoně chybí, je podpora virtuálních operátorů. Protože iluze o tom, že sem přijde další operátor a zaplatí státu 4 miliardy, je opravdu iluze. Operátoři mají velkou práci s tím vybudovat sítě v těch dosavadních standardech. Teď je vypsáno nové výběrové řízení na uvolnění dalšího frekvenčního pásma, kde se předpokládá zisk v řádu 140 nebo 150 milionů. nevěřím tomu, že za podmínek, které jsou teď stanoveny tím zákonem, se sem do této země vůbec někdo pohrne. Takže představa o tom, že spěcháme jenom proto, abychom zlevnili data, je naprosto iluzorní a předpokládám, že tahle bublina opravdu praskla. Takže znovu říkám, není žádný kvapík. Na ten standard nového televizního vysílání bohužel přesto, že existovaly jiné alternativy, musíme přejít. Ale rozhodně by bylo dobře, kdyby ten zákon podpořil nejen nové potenciální operátory, ale především operátory virtuální a také vyřešil ten problém, aby občané, kteří budou muset zaplatit miliardy za nákup nových televizí nebo set-top boxů, nemuseli platit ještě miliardu veřejné podpory, kterou nám Evropská unie zamítne. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities