Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-04-07 ps2013-056-04-005-239 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
239. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/ - třetí čtení
Tímmámnamyslipraktickymonopolnízpůsobvzděláváníučitelů,který,kdyžhospojímestímnepříliššťastnýmtlakemnatestování,kterénemáformativnípovahu,alemápovahujenomzávěrečnéhofiltru,takpůsobíspíšenegativně.Tadyvidímjakonenaplněnoušancispojitmožnosti,kterédávákariérnířád,atastrukturakompetencí,kterásetadyvtomtovytváří,spojittostím,abyseposílilapravomocředitelůamělimožnostpřijímattakévysokoškolsképracovníky,kteříneprošlitímtostandardnímavíceménědojistéhotypuvyjetýchkolejízasazujícímprostředímpedagogickéhovzdělávání,takjakjedneskapojímáno.Předkládaljsemktomutopozměňovacínávrh,kterýbudemehlasovatvbodechH1ažH5.Přidruhémčteníjsemhopoměrněpodrobněodůvodňovalazmiňovaljsemseiotom,žetennávrhvycházízdat,kterémákdispoziciČeskáškolníinspekce.Mezitímjsemdostalipodpůrnéstanoviskoústředníhoškolskéhoinspektora,kterýpodporujetentonávrhstím,žeovšemmezidruhýmatřetímčtenímtamdoporučilněkterédrobnézměny,kterésesicedomnívám,žebystačilo,abyjeuplatňovalipřisvéčinnostiřediteléškol,nicménějetopodmínění,kterýmjehosouhlasnéstanoviskonemohutadyprezentovattakúplnějakobezvýhradnýsouhlas.Takžestímhlesenaněnemohupřímoodvolávattak,abychvrámcikoaličníchjednáníjednalvto,abypřecejenomministerstvoustoupiloanávrhyH1ažH5podpořilo.Jsemsrozuměnstím,žetomámalounaději.Nicméněpokudbysedofinálnínormytotopodařilodostat,myslím,žebytotobylvýznamnýkrok,kterýbypomáhalcelémusystému.Abohudíktím,žejejaktopozitivnídoporučení,taktentextkdispozici,taksemůžestát,žetřebanámtosempřijdezeSenátustěmitozměnami,cožbyznamenalozpožděnídvatřitýdnyaještěpořádbytobylozvládnutelné.Vkaždémpřípaděsoudím,ženormajakocelek,takjakjsmejipřipravilikoaličně,jepozitivní,žesizasloužíbýtpřijata.Ajakříkám,jetonaplňováníněčeho,colzepociťovatjakodlouhodobýdluh,kroknepochybněsprávnýmsměrem.Neoznačilbychtojakočarovnoukouzelnouhůlku,kterousevšechnozlepší,alebeztohotokrokuzlepšujícíseprocesynastartovatvčeskémškolstvínemůžeme.Aznovuopakujizákladnítezi.Vcelémnašemškolstvíjetoregionálníškolství,kdejehlavníproblém.Nenípotřebasestaratovysokéškoly.Tyfungujírozumnýmzpůsobem.Aleto,čemujepotřebapomoci,jsouzákladní,středníškolyasystémpředškolníhovzděláváníanavazujícíodborný.Astímsouvisíplatovénastavení,kterétotootevírá.Děkuji.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanci.SpřednostnímprávempanpředsedaposlaneckéhoklubuKDU-ČSLJiříMihola.Prosím,panepředsedo,máteslovo.Poslanec Jiří MiholaDěkujizaslovo,váženýpanemístopředsedo.Váženékolegyně,váženíkolegové,jádremzákonaopedagogickýchpracovnícíchjekariérnířád,alejsoutamsamozřejměidalšídůležité,ikdyžmenšízáležitosti.Chtělbychříct,žeklubKDU-ČSLnávrhzákonadlouhodoběpodporujeapodpoříhosamozřejmědnesvtomfinálnímhlasování.Jetodílopoměrněsložitéhonáročnéhokoaličníhokonsenzuajsemrád,žejsmektomukonsenzudospěli.Nebylotoopravdujednoduché.Souhlasímspředřečníkem,žetonenívšelék.Jsouzemě,kterékariérnířádnemají,např.Finsko,aleijiné.Nicménějetodlouhálétaočekávanázáležitostamyslímsi,žeizásadníposunvpřed.Jsemvelmirád,žejsmeprosadili,abysekariérnířádvztahovalnejennaškolystátní,aletakénaškolycírkevníanaškolysoukromé.Vestředuvzděláváníjeurčitěučitel.Anašímcílemjekvalifikovaný,kvalitníučitel,kterýmámožnostdálnasoběpracovatadálsevzdělávat.Věřím,žejetonašespolečnávize.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanupředsedovi.DalšířádněpřihlášenoujepaníposlankyněMartaSemelová.Prosím,paníposlankyně,máteslovo.Poslankyně Marta SemelováDěkuji,váženýpanepředsedající.Kolegyně,kolegové,užjsemsevyjadřovalaknovelevprvnímadruhémčtení,takžetovezmuvelicestručně.Myvidímenaténovelepozitivníinegativnívěci.Zapozitivnímohujmenovattvorbumetodickýchodbornýchkabinetů,cožjezáležitost,kterápomůžeučitelůmvjejichpráci.Pozitivníjsouipříplatky,kteréjsouzdeuvedeny,aťužjetozatřídnictví,kdepodlepozměňovacíhonávrhu,cožpodporujeme,jetamožnostbuď3000korun,nebo1500korunsesníženímúvazkuspojené.Dalšídřívějšípostupy,kteréjsouspojenyprávěisoceněnímfinančním.Tosimyslím,žejsouvěci,kterézasloužípodpory.Stejnětakjakobychovšemocenilato,cozasloužípodporu,takbychtadyzmínilaněkterévěci,kekterýmmámevýhradu.Pokudjdeotřídnictví,námsezdálepšínávrhpaníposlankyněNohavové,kterýpředkládáto,žebysetřídnictvíocenilopětiažosmiprocentyzplatu,kdebysedaloocenitito,žekdyžsezvýšíplat,zvedajíseipříplatky.Nicménějsmerádi,žedošlokesjednoceníaspoňvkompromisu1000až1500korun,kdytřídníučitelnebuderozlišován,jestliučínaprvnímstupnizákladníškoly,nebonadruhémstupnizákladníškoly.Pokudjdeotyvěci,kekterýmmámevýhradu,atavýhradapřetrvává,ikdyžvím,žesnahaonápravuzdebyla,taktojeotázkaadministrativy.Podleméhonázoruadministrativaučitelůmnaroste.Budousimusetvytvářetplányprofesníhoosobníhorozvoje,cožjedálbudezatěžovat.Budoutamsnahyozískáváníahonbazarůznýmibody,cosetýkákurzů,školení.Asamivíme,žeitytokurzynevždyckymajípatřičnoukvalituapotřebnostprokantory,kdyjezajišťujírůznéneziskovkyatd.Jakonegativnívidímeizátěžproředitele,kdyopětplánrozvoješkolyadalšízáležitostistímspojenésimyslíme,žeopravdupracovníkyškoltobudezatěžovat.