Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-11-29 ps2013-053-01-009-011 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - druhé čtení
Pozměňovacínávrhyjsousoučástíusnesení.Jednáse,jenomvelmikrátce,kúpravámpřistudiuvzahraničí,kúpravámsběrudatužáků,kteřínemajítrvalébydlištěnaúzemíČeskérepubliky,dálekprávůmapovinnostempedagogickýchpracovníků,kestanovenípostupuředitelevpřípadězávažnéhoporušenípovinnostístanovenýchtímtozákonemadálejetamúpravaparagrafuvesměrukodbornýmškolám.DáleškolskývýborpověřilpředseduposlanceJiříhoZlatušku,abytotousnesenípředložilpředsedoviPoslaneckésněmovnyParlamentuČeskérepubliky,apověřilzpravodajevýboruposlancePetraKořenka,abytotousnesenípředneslveschůziPoslaneckésněmovny.ZároveňpověřilzpravodajevýboruposlancePetraKořenka,abyvespoluprácislegislativnímodboremKancelářePoslaneckésněmovnyprovedlpříslušnélegislativnětechnickéúpravy.Nazávěrjenomznovupřipomínám,žesejednáosněmovnítisk841/2.Děkuji.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámtakéděkuji.Otevírámobecnourozpravu,dokteréevidujišestpřihlášek.PrvnířádněpřihlášenoujepaníposlankyněSemelová.PřipravísepaníposlankyněDobešová.Prosím,paníposlankyně.Poslankyně Marta SemelováDobrývečer,váženékolegyně,váženíkolegové.Noveluškolskéhozákona,kterámázacílzměnitfinancováníregionálníhoškolství,vnímámejakopotřebnou.Financováníškolpodlepočtužákůseneosvědčiloapřineslořaduproblémů,kterésemimojinéodrazilynapoklesukvalityvzdělávání.Dosavadnízpůsobnemůžereflektovatspecifikavjednotlivýchkrajích,jakojerozdílnávelikostnístrukturaškol,malotřídky,školypouzesprvnímstupněmapodobně,adocházítakkeznačným,atozcelaneopodstatněným,rozdílům.Propříkladuvedu,ževroce2015bylrozdílmeziněkterýmikrajivrozpočtovanémplatuveškolstvíaž3000korun,takžesetoodrážívevýšimzdovýchprostředkůpropedagogickéinepedagogicképracovníkyškol,kdymnozířediteléjsounucenidofinancovávatplatyznenárokovýchsložek,atakévefinancováníostatníchneinvestičníchvýdajů.Mezidalšínegativnídopadystávajícíhosystémupatříinepředvídatelnostvýšeprostředků,sčímžsemusíkaždoročněřediteléškolpotýkat.Stímsouvisejíkomplikacepřiorganizováníaplánovánívzdělávacíhoprocesu.Nemaléproblémypaknastávajívpřípadech,kdyběhemškolníhorokudojdekúbytkužáků,atímikvýznamnémupoklesuneboúbytkupeněz,ikdyžsetřebajednápouzeojednohožáka,kterýpřejdejinam.Vpřípaděstředníchškolzpůsobujevsoučasnostiplatnýsystémfinancovánínahlavuúsilíředitelůškolopřijetímaximálníhopočtužáků.Tímdocházíkesnižovánínárokůnapřijímáníivprůběhustudia.Logickysetospolečněsdalšímivminulostipřijatýminepromyšlenýmianesystémovýmikrokynegativněodrážínakvalitěvzděláváníjakotakového.Novelabymělatytochybynapravit.Mělabyodstranitnerovnostivodměňovánízaměstnancůafinancováníškolvjednotlivýchkrajích,ředitelůmpakzajistitpředvídatelnosttoho,coproškoludostanou.Protoveshoděsodbornýmiasociacemi,jakužtadybylořečeno,školskýmiodboryadalšímidotčenýmisubjektypodporujemezměnysystému,kterýzohledňujenejenpočetžáků,kterýjenastavennatříduanaučiteleanafinancovánípodleodučenéprácepodlerámcovýchvzdělávacíchprogramů.Sčímovšemmámeproblém,apodotýkám,žesenetýkánavrhovanýchzměn,aleškolskéhozákonaafinancováníškoljakotakových,toano,atojsoucírkevníškoly.Právěfinancovánícírkevníchškolnarozdílodškolsoukromýchupravuješkolskýzákon,kterýstanoví,žecírkevníškolyaškolskázařízeníjsoufinancoványpřímoMinisterstvemškolstvíamajínarozdílodškolsoukromýchplnoufinančnípodporustátu.Ktomumohouvybíratškolné,ikdyžjepravda,žeřadacírkevníchškoltutomožnostnevyužívá.Vroce2014působilovČeskérepublice114těchtoškolaškolskýchzařízení.Letosjichje140.Zestátníhorozpočtudostávalytytoškolyvroce20161360milionů,cožbyloprotiroku2015o126,5milionuvíc.Prorok2017jeproněnavrhovánaužčástka1427417974korun,toječástkanavýkonovéfinancovánípodleškolskéhozákonabezvýdajůnarozvojovéprogramy.Vedleuvedenéprovoznídotaceaprostředkůpronavýšeníplatůbylycírkevnímškolámvroce2015poskytoványidalšíúčelovédotace,prostředkynaasistentypedagogů,prožákysezdravotnímčisociálnímznevýhodněnímvevýši21855000korun,navybaveníškolkompenzačnímipomůckami730600korun,napodporuimplementaceetickévýchovy530050korun.Atakbychmohladáladálpokračovat.Postavenícírkvívespolečnostipojehodočasnémačástečnémvzedmutívlivemspolečenskýchiluzíporoce1989trvaleklesá,stejnějakopočetaktivněapasivněvěřících.PodleodhadůMinisterstvakulturyubývájenomřímskokatolickécírkviročněstotisícvěřících.Přestovšichni,nejenvěřící,zesvýchdanífinancujemecírkevníškolství,navícvdobě,kdycírkvedostalyvrámcitakzvanýchcírkevníchrestitucídesítkymiliardkorunadalšíobrovskýmajetek,kterýbylsebránlidu,jenžhosvoupracívytvořil.Ztohotodarumohoucírkvesvéškolyaškolskázařízenífinancovat.Tojetakésmyslemméhopozměňovacíhonávrhu,podleněhožnemábýtcírkevníškolstvínadálefinancovánozestátníhorozpočtu,alezvlastníchzdrojů.Ušetřenéfinančníprostředkybymělybýtvynaloženydoškolveřejných,kdepřesnavýšenírozpočtu,kteréoceňuji,financenepokrývajívšechnypotřebyvoblastivýchovyavzdělávání,řaduvěcídofinancovávajíkraje,obcearodiče.Jepotřebazvýšitčástkunaplatypedagogickýchinepedagogickýchpracovníkůškol,naasistenty,mimoškolníčinnost,provysokéškolyatd.Zestátníhorozpočtubytedymělobýtfinancovánopředevšímveřejnéškolstvítak,abybylazabezpečenadostatečnásíť,kvalitaadostupnost.Církevníškolstvíaťžije,alezasvé.Kezmíněnémupozměňovacímunávrhusepřihlásímvpodrobnérozpravě.Děkuji.(Potlesk několika poslanců KSČM.)Místopředseda PSP Jan BartošekJávámtakéděkuji.SfaktickoupoznámkoujepřihlášenapaníposlankyněNinaNováková,potépaníposlankyněDobešová.Poslankyně Nina NovákováDěkujizaslovo.Váženýpanepředsedající,dámyapánové,asisedalopředpokládat,ženěkdozareagujenapodstatutohotopozměňovacíhonávrhu.Skorotovypadá,jakokdybychomunásmělidvojeděti-jednyděti,kteréchodídotěchcírkevníchškol.Atonejsounašeděti?Tonejsoulidé,kteříbudoutadyvtéhlezemipracovataodvádětdaně?Myslímsi,žekaždýrodičsimůževybrat,vjakémstyluškolysvédítěnechávzdělávat.Atennadstandard,kterýcírkevníškolymají-ostatněpodívejtesenajejichúspěšnosttřebacírkevníchgymnáziípřimaturitníchzkouškáchajejichúspěšnost.Aleonymajítakéškoly,vkterýchsetřebavzdělávajívestřednímvzděláváníděti,kterésepohybujínaulici,dospívajícíděti,kterébyjinakzůstalynaulici.Takžetyprogramyjsouelitníškolyaškoly,kteréjsoujasněsociálnězaměřené.