ps2013-050-09-011-039.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-11-09 ps2013-050-09-011-039 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.50 hodin) Chci říci - a uvádí se to i v důvodové zprávě a myslím , že to stojí za pozornost - , že v Česku nikdy nebyly prováděny přesné analýzy spotřeby lehkých plastových odnosných tašek . Tady cituji z důvodové zprávy : a vzhledem k absenci jednotné evropské metodiky není možno s jistotou konstatovat , zda Česko v současné době plní výše uvedené cíle , navržené předmětnou směrnicí . To prosím cituji z důvodové zprávy . My na to budeme přijímat samostatnou novelu . Dále se zde píše , že za účelem nezbytné transpozice předmětné směrnice je proto navrhováno stanovit v zákoně o obalech opatření , které zajistí , aby za lehké plastové odnosné tašky spotřebitel v místě prodeje výrobku uhradil minimálně náklady , to znamená , aby za ty tašky platil . To znamená , že my tady zase předepisujeme něco , co je skutečně v režii toho daného podnikatele , zda se rozhodne , že tašku nebo cokoli jiného dá zákazníkovi jako bonus , anebo zda za ni bude muset zaplatit . Já chci říci , že tato novela by skutečně spíše měla směřovat někam do nějakých rozvojových zemí , kde plastové tašky a obecně odpady jako takové jsou obrovským problémem . Kdo jste měli možnost se podívat někam do Afriky či do Indie , tak tam ty plastové tašky skutečně dramaticky zatěžují životní prostředí a vůbec celkové okolí . Myslím , že tohle vůbec není případ České republiky , že tady to se týká spíše cílů recyklace a následného využití odpadu jako takového , resp . toho , z čeho jsou plastové tašky vyráběny a jejich poločasu , v uvozovkách tedy , rozpadu . Chci říci , že tato směrnice nebo tato novela přinese samozřejmě zase další administrativní náklady či administrativní náročnost pro dané subjekty , protože - tady bych se zase odvolal na důvodovou zprávu - navrhovaným zákonem se dále zavádí ohlašování údajů z evidencí vedených autorizovanou obalovou společností prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí . To znamená , že jakási další povinnost zde vyplyne , co se týká úřadů , co se týká podnikatelů atd . Obecně si myslím , a tím bych své vystoupení ukončil a navázal na to , co jsem říkal na začátku , že celá tato směrnice spíše ukazuje nesmyslný krok ze strany Evropské unie , a je mi líto , že tímto způsobem se degradují některé kroky , které v oblasti životního prostředí jdou správným směrem . Z mého pohledu je to směrnice , která je absolutně zbytečná . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Michalu Kučerovi . Slova se ujme pan poslanec Jan Zahradník . Připraví se pan poslanec Simeon Karamazov . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Jan Zahradník Vážený pane místopředsedo , dámy a pánové , vážený pane ministře , já nebudu tak shovívavý jako evropský optimista kolega Kučera a nebudu tvrdit , že Evropská komise funguje naprosto bezvadně s touto jednou jedinou výjimkou . Není tomu tak . Samozřejmě nás Evropská unie zatěžuje celou řadou věcí , spočívajících v jejich sociálních inženýrstvích , a to plánování není jenom na dobu nějakých deseti let , ale dokonce plánují naše životy na celé probíhající 21 . století až do jeho samotného konce . Pravdou ale je , že zákon , který máme před sebou , je další ze série zákonů přijímaných pod tlakem , to znamená , že nám opět hrozí ten tajuplný infringement , ty sankce , které by při nesplnění a nepřijetí tohoto zákona mohly být vyčísleny v řádech tisíců a desetitisíců eur za den jako sankce proti naší republice , takže zřejmě zase není zbytí a musíme tento zákon přijmout . Jediná jeho výhoda je v tom , že ze tří možností , které Evropská unie umožňuje , jak řešit ten problém nadbytku plastových tašek všude kolem nás , to znamená zakázat je - to je jedna možnost , za druhé někde je evidovat , měřit , vážit , shromažďovat , strašně administrativně náročně - to je druhá možnost . A ta třetí možnost je ze zákona je zpoplatnit , což je postup , který zvolilo ministerstvo . Tím bylo dosaženo toho , že se vlk nasytil a koza zůstala celá . Tak tomu je . Podíváme - li se na ty definice , no tak samozřejmě definice pro nás podstatná je ta lehká plastová odnosná taška . Tady je třeba říci , že ta už se vlastně v supermarketech běžně prodává . Pak je to ta velmi lehká plastová odnosná taška , to je ten pytlík z tenkého plastu se dvěma uchy , do kterého si člověk dá dva nebo tři rohlíky , podle toho , jak se rozhodl , nebo dvě koblihy , a nemusí si kupovat celé balení koblih , sníst dvě a ty zbývající vyhodit . Tím je asi myšleno to , že použití těchto velmi lehkých tašek má zabránit plýtvání . Tady je důležité to , že lehká plastová odnosná taška smí být poskytnuta pouze spotřebiteli , to jsme my jako ti zákazníci , minimálně za úhradu nákladů , které odpovídají nákladům na její pořízení . To neplatí , jde - li o tu velmi lehkou plastovou odnosnou tašku . Ty budou zdarma přímo na místě , kde to zboží je zřejmě vystaveno . Ty lehké budou poskytovány za úplatu na místě , kde člověk zaplatí svůj nákup . Otázkou je , jaká je pořizovací hodnota té tašky . Já mám takový pocit , že to není žádná drahá věc , že pořizovací cena je v řádu haléřů . Čili obchodník se bude moci rozhodnout , jak tu tašku zhodnotí , zdali si bude účtovat 4 koruny , nebo 20 haléřů . Podle mého názoru je to na něm . Já samozřejmě doporučím svým kolegům v Občanské demokratické straně , abychom navzdory určité zbytečnosti toho zákona předešli těm drakonickým sankcím , které na nás Evropská unie hodlá uvalit , když to nepřijmeme , a propustili zákon do druhého čtení . Ve druhém čtení nebude žádný extra velký prostor na nějaké změny . Jedině snad by bylo možné teoreticky zvažovat , zdali bychom neměli v rámci této novely , která tím otevírá zákon o obalech , zvažovat zpoplatnění plastových lahví . To je věc , která je velmi citlivá , protože před nedávnou dobou jsme tady řešili zákon o ochraně ovzduší , už to dnes zmiňuji po druhé , kde se chceme vlamovat lidem do domů a kontrolovat , jestli náhodou ty samé plastové lahve , naplněné možná různými přísadami , lidé nespalují ve svých kotlech a kamnech . A tady zazněl přímo v tomto místě názor , teď nevím , kdo ho tady řekl , jestli by nebylo dobré plastové lahve zálohovat , a tím motivovat lidi třeba i těch nižších příjmových kategorií , aby je odevzdávali , vraceli a za nějaký drobný peníz je mohli zhodnotit a nemuseli je pak spalovat ve svých topidlech . Ale to je věc , která nebude úplně jednoduchá , a nevím , zdali bychom zvládli - navíc tady pan zpravodaj s panem ministrem navrhují ještě ke všemu zkrácení doby na projednání na 30 dní , tak to by asi nestihl nikdo . Takže to bude spíše jen v otázce teorie . Čeho je ale tady podle mého názoru třeba si povšimnout , a pan ministr ani pan zpravodaj se o tom kupodivu nezmínili . V zákoně je jako příloha číslo 3 tabulka stanovující požadovaný rozsah recyklace a celkového využití obalového odpadu . A tady si možná vzpomínáte , já tedy určitě , že zhruba před 2 , 5 lety jsme se zákonem o odpadech tady zabývali a tenkrát jsme zaznamenali právě velkou významnost této tabulky , která stanovila limity recyklace a limity celkového využití obalových materiálů . A zjistili jsme , že ministerstvo tedy navrhovalo naprosto šílené limity , šíleně vysoké limity , které kdybychom náhodou nebyli schopni plnit , tak bychom sami sebe vystavovali velkým pokutám a sankcím , které by se tomu neplniči limitů ze zákona musely uložit .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities