ps2013-050-09-003-188.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-11-09 ps2013-050-09-003-188 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.10 hodin) Dokonce se předpokládá , že v příštím roce to bude ne 300 mld . , ale něco kolem 320 , možná i 330 mld . Ale to jsou prostředky , které se sice zdají být velmi objemné , nicméně vedlejší Rakousko má výdaje na zdravotnictví v rozsahu něco kolem 500 mld . Takže máme stále co dohánět . Ale není to vinou této vlády , je to vinou těch předcházejících vlád , kdy po roky a roky se vlastně do zdravotnictví nedávaly finanční prostředky . Byla to chyba . A teď děláme , co můžeme . Navzdory tomu všemu , že se situace zlepšuje , přesto musíme někde ušetřit . To ušetření právě by bylo ve stanovení cen některých léků a to jsou ty nejdražší léky . Léčba jednoho pacienta těmi nejdražšími léky stojí od jednoho dneska už do tří milionů ročně . S tím asi nic nenaděláme , protože to je cena , která se rozhoduje v rámci celé Evropy . Nicméně tam , kde tyto originální léky přecházejí už do podob jako generik , to znamená podobných léků , ale ne úplně originálních , tak tam můžeme hodně udělat . Tam můžeme tu maximální cenu zásadním způsobem snížit . A to je předmětem jednoho pozměňovacího návrhu , který tady zmínil i pan ministr . Chtěl bych vás požádat o velmi konstruktivní debatu k této záležitosti . Řadu věcí jsme už probrali , prodiskutovali . Možná není třeba se vyjadřovat úplně ke všemu . A chtěl bych vás poprosit o schválení . To je všechno . Děkuji . Místopředseda PSP Petr Gazdík Hezké dobré poledne , milé kolegyně , milí kolegové . Děkuji panu zpravodaji . Další řádně přihlášenou do obecné rozpravy je paní poslankyně Soňa Marková . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Soňa Marková Přeji hezký den , vážený pane předsedající , vážení členové a členky vlády , vážené kolegyně , milí kolegové . Dovolte mi , abych opakovaně , jak to zaznělo ve druhém čtení tohoto návrhu zákona , vás požádala o podporu svého pozměňovacího návrhu , který najdete pod písmenem E a v systému pod číslem 4916 . S velkým zájmem jsem , určitě jako řada z vás , poslouchala minulý týden tiskovou konferenci pana ministra zdravotnictví Němečka . Já i jako členka správní rady VZP jsem si vědoma toho , že rozpočet na léky není možné navyšovat do nekonečna . A pokud lze léčit za stejný rozpočet více pacientů , nelze s tím nesouhlasit . Ano , potřebujeme levnější léky pro pacienty , ale potřebujeme je tady u nás v České republice . V případě , že se pouze sníží ceny , nestanou se tyto léky o to atraktivnější pro vývoz do západních krajin Evropské unie , kde jsou v některých případech až několikanásobně dražší než u nás , a bude tedy možno je prodávat s vysokým ziskem ? Jsem dlouhodobě v kontaktu s pacienty a pacientskými organizacemi . Řada z nich vnímá velmi citlivě nedostatek určitých léčivých přípravků především na srdeční onemocnění , dýchací obtíže , nervové poruchy , diabetes či srážlivost krve . U těchto léků , pro které si pacienti běžně chodí do lékárny a které výrazně ovlivňují kvalitu jejich života , ale často dochází k výpadkům , a to z důvodu tzv . reexportů nebo výpadku dovozu . Poté , co vládou předložený návrh , nebo resp . panem ministrem zdravotnictví , ten , který právě projednáváme , prozkoumali odborníci , usoudili , že problém paralelní distribuce léků , tedy tzv . reexportů , léků hrazených ze zdravotního pojištění , není řešen dostatečně , spíše kosmeticky . Problém reexportů řeší skutečně právní úprava , která byla nedávno přijata na Slovensku , a tou je také inspirován můj pozměňovací návrh . Jeho cílem je zavést opatření omezující reexport jednodušším a administrativně méně zatěžujícím způsobem oproti vládnímu návrhu . Distribuovat hrazené léky do zahraničí by mohl pouze držitel rozhodnutí o registraci , tedy farmaceutická společnost , nebo distributor s jeho souhlasem zmocněný . Tato úprava se vztahuje pouze na hrazené léky . Ty jsou regulované maximální cenou , a proto jsou ohroženy reexportem v případech , kdy v jiných zemích není regulace tak přísná . Vzhledem k již zavedeným povinnostem v našem zákoně o léčivech je můj pozměňovací návrh při zachování základního principu stručnější , než je ten slovenský . Například se jedná o to , že není třeba zavádět definici . Z pohledu našeho zákona se jedná o distribuci , vývoz směřuje totiž do třetí země . S tímto pojmem pracuje již ministerská novela . Povinnost držitele registrace zajistit dodávky pro pacienty v České republice a sankce za neplnění už v zákoně máme . Rovněž lékárny , pokud objednají lék jako lékárna , nemohou jej vracet zpět do distribuce . Distribuci do zahraničí může uskutečnit tedy pouze držitel registrace nebo jím zmocněný distributor . Zmocnění se bude vydávat pro každou distribuci zvlášť - analogicky se slovenskou úpravou . Zákon stanoví minimální náležitosti zmocnění . V praxi by ve zmocnění mělo být ošetřeno předání informace držiteli rozhodnutí o registraci o distributorem realizované distribuci do zahraničí . Následně držitel registrace ohlásí elektronicky údaje o svých lécích distribuovaných do zahraničí buď jím , nebo distributorem . Interval hlášení bude stanoven vyhláškou . Povinnost předávat informaci o reexportu je přidávána do § 33 k hlášením o dodávkách na trh . Hlášení distributora o záměru reexportovat se tedy ruší a zůstává mu tedy klasické hlášení podle DIS 13 . Státní ústav pro kontrolu léčiv bude informace o reexportech jedenkrát měsíčně předávat ministerstvu , které bude zveřejňovat čtvrtletní přehled vyvezených léčivých přípravků . Vzhledem k tomu , že již podle současného znění zákona má držitel rozhodnutí o registraci povinnost zajistit dodávky léčivého přípravku v množství a časových intervalech odpovídajících potřebám pacientů v České republice a k tomu příslušné sankce , bude moci distribuovat do zahraničí nebo udělit souhlas pouze v případě , že budou potřeby pacientů v České republice pokryty , jinak bude sankcionován . Sankce se udělují i v případě , pokud by distributor distribuoval léčivý přípravek bez , anebo v rozporu se zmocněním distributora , podobně pokud by držitel rozhodnutí o registraci neoznámil distribuci svého hrazeného přípravku do zahraničí . Tento pozměňovací návrh vznikl , jak již bylo řečeno , na základě slovenského zákona , kde se skutečně , nejen slovy , bojuje proti tzv . reexportům , které mohou ohrozit dostatek určitého potřebného léku pro pacienty . Slovenský zákon dostal i notifikaci z Evropské unie , takže neuspěje protiargument nesouladu s legislativou Evropské unie . Navíc se v poslední době v rámci Evropského parlamentu stále více hovoří o možnosti vyjmutí léčivých přípravků ze skupiny zboží .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities