|

ps2013-050-03-003-219.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-10-20 ps2013-050-03-003-219 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

219. Informace členky Evropské komise Věry Jourové

Date2016-10-20
Meetingps2013/050
Agenda Itemps2013/050/219
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/s050094.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

Dalším přínosem je jednoznačně otevření prostoru pro domácí podnikatele, rozšíření jejich prodejních příležitostí. Obchodní přebytek roste, minulý rok téměř 7 % HDP. A domácí podniky prokázaly coby součást jednotného trhu Evropské unie svoji odolnost. Existuje prostor k posunu hodnotovým řetězcem směrem vzhůru k vytváření více domácí přidané hodnoty i prostřednictvím větších inovací k větší internacionalizaci malých a středních podniků a k rostoucímu podílu služeb. Jak tady před vámi stojím, mohu s vámi sdílet další pozitivní věc. Jsem velmi hrdá na české podniky, na malé a střední především, protože se velmi dobře prosazují na evropském trhu. Mám na starost i část agendy v jednotném digitálním trhu. Mám velmi dobrá čísla o tom, jak se české firmy na tomto společném digitálním trhu prosazují a jak se budou prosazovat lépe, pokud odstraníme některé bariéry. jsem pyšná na Seznam.cz. Velmi často se ptají kolegové a lidi z této oblasti, jak je to možné, že Google v Česku nemá většinu trhu. Co to je ten Seznam? A říkám: to je česká firma, která se prosadila a která expanduje, která dělá velice dobré věci. Předevčírem jsem se sešla s mladým českým podnikatelem, který rozvíjí firmu, která je dneska úspěšná v šesti evropských zemích. Tento mladý člověk z Brna mi říkal: prosím vás, řekněte jim, s tou Unií nehazardují, my potřebujeme společný trh bez bariér, abychom mohli podnikat a růst. Toto je reflexe mladých českých mozků, kterým bychom měli taky pomáhat tím, že nebudeme zabíjet společný evropský trh. Další přínos. Oblíbená destinace přímých zahraničních investic, kterou se Česko stalo hned po vstupu. Jestli si na to pamatujete, rating se zvedl a důvěra investorů k tomu, aby přišli podnikat a usídlili se v České republice, enormně vzrostla. Proč? Protože Česko se jako členská země Evropské unie stalo zemí se stabilním právním prostředím a zemí, kde se mohli spolehnout na to, že je nebudou čekat neblahá překvapení. Míra zaměstnanosti. Myslím si, že nemusím vypočítávat čísla, jak nám i Evropská unie pomohla k tomu, abychom zvyšovali zaměstnanost, abychom zvyšovali kvalifikace, abychom posilovali českou pracovní sílu, abychom dali taky možnost vycestovat do Evropy a vydělávat peníze mimo. jsem byla osobně účastna několika projektů, kde jsme se zaměřovali na posílení české pracovní síly. A k tomu taky potřebujeme Schengen. Schengen, který je skloňovaný mnohokrát v souvislosti s migrační krizí. Schengen, za který se bojuje na vnější hranici Unie. Schengen, který umožňuje, aby i čeští lidé, čeští občané, čeští studenti, cestovali po Evropě a nacházeli nové příležitosti a někdy se i vraceli a vrátili republice, co třeba do nich vložila během studií. To jsou všechno mimořádně pozitivní věci. jsem ráda, že jsem nedávno prosadila odbourání zásadních byrokratických překážek pro to, když lidi jezdí do zahraničí, do jiné členské země, aby nemuseli předkládat notářsky ověřené listiny. Je to obrovská úleva pro lidi, kteří se pohybují po celé Evropě. Uvedla jsem několik pozitivních příkladů vlivu, které díky svému členství máme. Musíme v Evropě hrát svou významnou roli. Vůbec to nemusí být role někoho, kdo 2 % obyvatel. Vůbec se nemusíme držet tohoto limitu. Můžeme být daleko významnější. Je to velká výzva pro českou diplomacii. Myslím si, že v dnešní době mnoho lidí, kteří do toho takzvaně vidí, chápe Českou republiku jako zemi, která může být velmi racionálním, ne černobílým viděním postižena, středoevropskou zemi, která může přemostit i dialog Západu s Východem. bych si velmi přála, aby toto česká diplomacie zvládla, a k tomu velkou šanci. Myslím si, že význam České republiky může paradoxně vzrůst právě v této oblasti v době, takzvané Evropě po brexitu, kdy víme, že odchod Velké Británie bude znamenat určité přeskupení sil v Evropě. Pojďme v takto silově přeskupené Evropě být silným hlasem. bych se chtěla vyjádřit k tomu, že nemůžeme vidět tyto věci jenom pozitivně. jsem zažívala zejména na začátku takovou tu tradici, že česká strana velmi často odmítala návrhy s tím, že tohle nechceme, na shledanou. Myslím si, že i toto se zlepšuje, čeští zástupci přijíždějí do Bruselu s protinávrhy a prosazují jejich schvalování. Chtěla bych říct, že považuji za nespravedlivé, že tato Komise, jejíž jsem členkou, je napadána a kritizována za to, že chrlí nesmyslné množství nesmyslných předpisů. Máme heslo, že máme regulovat jen velké věci, a to tam, kde máme silnou kompetenci. Velmi často ve svém portfoliu zvažuji a proháním testem všechny návrhy na nové regulace, které ke mně přicházejí z různých stran, není to jenom z Evropského parlamentu nebo z národních parlamentů. Tím testem je řešit celoevropsky závažný problém, který přinese pozitivní dopad na normální běžné lidi a na firmy a který je zároveň podchycen velmi silnou evropskou kompetencí. Toto je test, kterému podrobujeme všechny návrhy, a mluvím tady i za kolegy z Komise. vás nebudu unavovat čísly, ale skutečně počet nových návrhů na nové regulace, které vzešly z této Komise, je násobně menší než to, jak Komise zásobovala evropský legislativní prostor v minulosti. Je tady ještě jedna věc. My jsme jasně na začátku řekli, že pro nás národní parlamenty jsou zásadní komunikační linkou. Proto jsem tady dnes, proto tady bylo 15 komisařů, ne na plénu, ale ve výborech, od začátku mandátu. Proto osobně jezdím do národních parlamentů, které mi daly žlutou kartu na evropského prokurátora. Jezdím tam opakovaně, protože chci dialog a chci přesvědčit, že je to dobrý návrh. Myslím si, že je to i o vzájemném respektu a vzájemné úctě. Poslední věc, kterou bych chtěla říct k řekněme institucionálním záležitostem. Ráda bych apelovala na všechny strany, které budou stavět kandidáty do evropských voleb za dva a půl roku, aby si na číslo jedna dali kandidáta na komisaře a aby si toho člověka teď začali připravovat. Mohu vás ujistit, že ten člověk toho umět velmi mnoho. A neříkám to jenom proto, že mám sama tu autentickou zkušenost a ještě si pamatuji na velmi těžké začátky. Myslím si, že mají lidé pravdu, když říkají: Komise je nevolená. Myslím si, že je potřeba, aby kandidáti na komisaře během voleb vysvětlili, jaká je jejich představa o Evropě a co tam budou dělat. Ne co tam budou dělat za svou zemi, protože víte, že komisaři nesmí vystupovat za svou zem, ale myslím si, že volby by měly lidi proklepnout a že bychom měli vědět, koho tam posíláme. To je můj apel, který nemusí vyústit v legislativní změnu volebního systému. Je to na džentlmenské dohodě stran. Teď ke špatným věcem. Všechny nás otravuje byrokracie, délka procesů a tak dále. Právem je Evropská unie kritizována. Osobně jsem za velmi odvážnou reformu procesů institucí, osobně budu vždycky prosazovat zrušení Štrasburku jako druhého místa pro jednání Evropského parlamentu. Myslím si, že je načase se podívat na efektivitu toho, jak fungujeme, kritika je naprosto namístě. Zároveň, přiznejme si, tato kritika je namístě, i když jde o systémy státní. I tady si pamatuji jako ministryně, byla jsem z toho zoufalá, v podstatě neznám nikoho, kdo by neříkal, že je to špatně.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities