ps2013-049-06-007-057.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-14 ps2013-049-06-007-057 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.00 hodin) Obecně se předmětná právní úprava v praxi pojí s většími či menšími aplikačními problémy , přičemž judikatura k příslušným sporným částem zákona již existuje . Bohužel tato judikatura je ale velmi výjimečná , tzn . není těchto judikátů tolik , kolik by bylo zjevně potřeba . Nastavení celého systému zejména pro menší obce a městské části je z těchto důvodů velmi složité . Předmětem předkládaného návrhu zákona je tedy úprava nového systému odměňování členů zastupitelstev územněsprávních celků . Návrh zachovává stávající koncepci založenou na tom , že zákonem je upraven základní způsob stanovení měsíční odměny za výkon funkce členů zastupitelstev územněsprávních celků a vláda je zmocněna k vydání prováděcího právního předpisu v podobě nařízení vlády , kterým se stanoví výše měsíční odměny členům zastupitelstev . Návrh rovněž zachovává rozdělení členů zastupitelstev na tzv . uvolněné a neuvolněné . Uvolnění členové zastupitelstva mají i nadále ze zákona nárok na měsíční odměnu ve výši stanovené nařízením vlády . Neuvolněným členům zastupitelstva může být měsíční odměna poskytnuta , ale rozhodnutí o tom , zda bude přiznána , a stanovení její výše je vyhrazeno zastupitelstvu příslušného územněsprávního celku . Nařízení vlády stanoví maximální výši odměny neuvolněným členům zastupitelstva , ale spodní limit , nebo to tedy , kde vlastní odměna bude , rozhodne příslušné zastupitelstvo územněsprávního celku . Pro neuvolněné starosty , případně primátory a hejtmany však návrh nově stanovuje minimální měsíční odměnu , a to ve výši násobku 0 , 3 výše měsíční odměny , která by náležela uvolněnému členovi zastupitelstva obce , který vykonává funkci starosty , případně primátora či hejtmana . Jako příklad navrhovaných změn lze uvést úpravu mimořádných odměn , jejichž poskytování členům zastupitelstev současná právní úprava neumožňuje . Mimořádné odměny , byť se tak nemusí jevit , ale přesto jimi jsou , jsou v praxi poskytovány , a to formou darů v nekontrolovatelné a nelimitovatelné výši a bez veřejné kontroly , což je vnímáno velmi negativně . Předkládaná novela umožňuje , aby územněsprávní celek poskytl členovi zastupitelstva za splnění mimořádných nebo zvláště významných úkolů pro územněsprávní celek mimořádnou odměnu . Maximální výše této mimořádné odměny je zákonem stanovená , je tedy limitovaná . Současná novela územněsprávním celkům zakazuje poskytovat členům zastupitelstev těchto územněsprávních celků jakékoliv dary , které jsou spojeny s výkonem jejich funkce . Dalším příkladem navrhované změny je úprava odchodného . Stávající zákony počítají s poskytnutím odměny při skončení funkčního období člena zastupitelstva . Úprava v obecním zřízení , v krajském zřízení a v zákoně o hlavním městě Praze však obsahuje nedůvodné rozdíly z hlediska dotčených osob , způsobu výplaty , ale zejména z hlediska výše tzv . odchodného . Novela právní úpravu pro obce , kraje a hlavní město Prahu sjednocuje a stanoví nárok na odchodné ve výši 1 + 3 dosavadní měsíční odměny , tzn . ve výši jednoměsíční odměny , ke které je přepočítán násobek měsíční odměny podle počtu let výkonu funkce , nejvíce však tedy tří let . Na zpracování návrhu zákona se aktivně podílela pracovní skupina složená kromě zástupců Ministerstva vnitra i ze zástupců dotčených ministerstev , tedy Ministerstva práce a sociálních věcí , Ministerstva financí a samozřejmě i ze zástupců územněsprávních celků , a to ve formátu Asociace krajů České republiky , Svazu měst a obcí České republiky , Sdružení místních samospráv , Spolku pro obnovu venkova a hlavního města Prahy , kterých se problematika dotýká . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministrovi vnitra Milanu Chovancovi za uvedení . A ještě než budeme pokračovat zpravodajskou zprávou , dovolte mi , abych konstatoval omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny . Od 16 hodin se omlouvá pan poslanec Vozka , dále mezi 13 . a 19 . hodinou pan poslanec Ladislav Okleštěk , od 16 hodin z pracovních důvodů pan poslanec Milan Šarapatka a paní kolegyně Semelová - to je na zítřek . Nyní bych požádal , aby svou zpravodajskou zprávu přednesl pan poslanec Jiří Koubek , který je zpravodajem pro prvé čtení . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Jiří Koubek Děkuji , pane místopředsedo . Vážený pane ministře , vážené dámy a pánové , úvodní zpráva pana ministra byla myslím velmi podrobná a dotýká se všech záležitostí , které v tom zákoně jsou . Dovolte mi , abych přesně , stejně jako pan ministr , vyzdvihl to , že doposud podle stávajících tří zákonů , a to zákona o obcích , zákona o krajích a zákona o hlavním městě Praze , z hlediska peněžitých nároků souvisejících s výkonem funkce členů zastupitelstev jsou právě v obcích , krajích a hlavním městě Praze nedůvodné rozdíly . Už jsme to diskutovali při minulé novele , kterou jsme tady projednávali na jaře , a to se bohužel nepodařilo úplně odstranit . Jsem rád , že Ministerstvo vnitra přináší novelu těchto tří zákonů , které se snaží tyto parametry sjednotit . Jestli se to podařilo úplně ve všech , tak jak by asi bylo žádoucí , to je možná více debata na výbor pro veřejnou správu , případně na rozpočtový výbor , ale dovolte mi vyzdvihnout dva momenty , které si myslím , že každý starosta , který s tím přijde do styku , musí určitě ocenit . To první je , že stávající dvousložkový systém výpočtu odměn pro členy zastupitelstev obcí a hlavního města Prahy činil zejména v menších obcích problémy . Víme , že starostové někdy měli problém si vůbec dopočítat , jaká jim náleží mzda . Audity následně přicházely na to , že měli mít mzdu o 120 Kč vyšší a podobně , což jsou zanedbatelné částky , a jednalo se spíše o chyby , které se potom následně objevovaly v jednotlivých zprávách o špatném hospodaření obcí , a byly to myslím zbytečné problémy . Navržený způsob rozdělení obcí do 15 kategorií je myslím přesně ten správný a efektivní . Můžeme se bavit o velikosti těch kategorií , ale tento model je rozhodně funkční a zejména je aplikovatelný tak , že hnedka od 1 . ledna starosta v zásadě bude vědět , kolik jednotliví členové zastupitelstva budou brát odměnu za výkon své funkce , což dosud nebylo možné , protože s každým jedním občanem se tato odměna lišila , což už podle této novely nebude tak úplně jednoduché . Za druhé . Už tady bylo zmíněno a dovolím si to vypíchnout , otázka zákonné možnosti odměnit člena zastupitelstva . Víme , jak se toto různě obchází formou darů . Je to velmi neblahá praxe . Řekl bych , že to i podlamuje důvěru občanů v jednotlivé místní samosprávy , pokud jsou vypláceny darovacími smlouvami peněžité odměny za práci zastupitelům , a přitom to není právě odměna za výkon funkce , ale různě se to kryje a maskuje za jiné činnosti . Myslím si , že je dobře , že možnost i nad zákonný rámec odměnit zastupitele či starostu za mimořádný výkon se v této novele objevila . Co se týče navrženého odměňování za výkon neuvolněného starosty , o kterém tady pan ministr mluvil , mám určité pochybnosti , zda navržená odměna ve výši 0 , 3 násobku , či případně zvažované v druhé variantě 0 , 4 násobku , která by náležela případně uvolněnému starostovi , je tak zásadním rozdílem , jak se nám snaží v důvodové zprávě ministerstvo podat . Dopad na nejmenší obce do 300 obyvatel podle důvodové zprávy je někde v rozmezí od 128 do 170 tisíc Kč . Docela si rád na výboru pro veřejnou správu regionální rozvoj vyslechnu třeba stanovisko sdružení místních samospráv , jak moc tyto varianty skutečně budou mít dopad na rozpočty nejmenších obcí . Dovolím si tady zmínit ještě odchodné v souvislosti s ukončením funkčního období v důsledku voleb , kdy se sjednocuje praxe v obcích , krajích a hlavním městě Praze , kdy je navržena varianta odchodného ve výši 1 + 3 měsíční odměny . S tím se jistě budete potýkat vy , poslanci , kteří jste zároveň zastupiteli v obcích v republice , protože doposud praxe 1 + 5 byla jiná , a bude to jistě na vás , abyste to svým starostům či uvolněným místostarostům vysvětlili , za jakých okolností dochází k této změně . Řekl bych , že to bude určitě jedna z věcí , kterou budeme debatovat na výboru pro veřejnou správu . Vedle výše odměn , způsobu odměňování nebo odstupňování jistě může býti jednou z debat i téma dovolené a nové zákonné úpravy , která se v zákoně nebo v té novele objevila , tedy povinnost vést evidenci , či přímo registr o čerpání dovolených uvolněných zastupitelů . Myslím si , že máme témat do výboru pro veřejnou správu mnoho , a já vás mohu jenom poprosit , abychom to propustili do druhého čtení . Děkuji .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities