ps2013-049-06-006-056.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-14 ps2013-049-06-006-056 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.40 hodin) Naprosto chápu , pane ministře , že tvorba legislativy spočívá v přesných a odborných formulacích . Na straně druhé jsou Poslanecká sněmovna a výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj , který je navrhován jako výbor garanční , tvořeny zástupci různých profesí . Bylo by vítané , pane ministře , aby vaši zástupci při projednávání tohoto materiálu se pokusili více laicky , přesto profesionálně , objasnit podstatu všech navrhovaných změn . Předem vám za to děkuji . Ve smyslu výše uvedeného doporučuji propustit sněmovní tisk 852 do dalšího čtení . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová Já děkuji , paní poslankyně . V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu , do které eviduji dvě přihlášky . S první prosím k mikrofonu pana poslance Klána a připraví se pan poslanec Pilný . Prosím , máte slovo . Poslanec Jan Klán Děkuji za slovo . Hezké odpoledne , vážená paní místopředsedkyně , vládo , dámy a pánové . Dovolte , abych zde řekl několik základních poznámek k novele zákona o kybernetické bezpečnosti , nebo chcete - li , o informačních systémech veřejné správy . Celkově musím konstatovat , že novela původního zákona je nutná , avšak předložený návrh jako celek neodpovídá parametrům právního předpisu , podle něhož se má účinně provádět regulace v dané předmětné oblasti , v tomto případě tedy stanovení pravidel pro řízení , ekonomickou efektivitu , bezpečnost a funkční vlastnosti informačních systémů veřejné správy v České republice . Navrhovaná změna není podle mého názoru provedena na potřebné úrovni . V návrhu novely ani v původním zákoně nenacházíme vymezené některé klíčové pojmy , příp . jsou nesprávně vymezené , přičemž chybí systémový pohled na daný problém . Z toho plyne , že kybernetickou bezpečnost je žádoucí vytvářet jako systém a také ji tak spravovat . Protože v návrhu zákona tomu tak není , tak takový zákon potenciálně vyvolává nefunkčnost systému kybernetické bezpečnosti . Nesystémový přístup se v návrhu zákona vyskytuje v chybných či v chybějících definicích klíčových pojmů . Už tady o tom mluvila i paní zpravodajka . Já zde uvedu několik příkladů . Často se při definici klíčových pojmů používá definice v kruhu , tzv . tautologie . Já nevím , co tam na tom Ministerstvu vnitra děláte , pane ministře , jestli chodíte v kruhu s těmi úředníky , co to píší , protože ta tautologie znemožňuje porozumět , co daný termín označuje . Příklad § 2 písm . b ) , kde se uvádí , že v tomto zákoně se rozumí § 2 písm . b ) kritickou informační strukturou prvek nebo systém prvku kritické infrastruktury . Jde o definování téhož tím , asi jako když budu definovat úředníka , že úředník je úředník nebo poslanec že je poslanec . To je sice absolutní pravda , ale nic nového jsem se nedozvěděl , co je to úředník nebo co je to poslanec . Takovýchto tautologií je v zákoně celá řada , přičemž navrhovaná novela je vůbec neodstraňuje . Tento nedostatek se promítá i do samotné novely - viz např . § 6 a , kde se pracuje s termíny správce informačního systému kritické informační infrastruktury , provozovatel informačního systému kritické informační infrastruktury , přičemž v zákoně není náležitě definováno , co je kritická informační infrastruktura . Obdobné je to i s jinými pojmy , jako např . významný informační systém atd . Co je významný informační systém ? Jaká jsou jeho kritéria ? Nic se uživatel zákona nedoví . Jak může tento zákon používat k účinnému řízení , pane ministře ? Takových nejasností je ale v zákoně celá řada . Já bych nejradši zákon samozřejmě vrátil vám k dopracování nebo k přepracování nebo napsání úplně něčeho jiného . Jenomže určitě to dělat nebudu . My se to pokusíme na výboru pro veřejnou správu možná opravit za vašeho přispění nebo přispění vašich úředníků , protože my to nezvládneme , jak už říkala i paní zpravodajka , protože my jsme tam z různých oblastí . Ale na zvážení dávám , zda tento tisk ještě nepřikázat dalším výborům , jako třeba výboru pro bezpečnost nebo hospodářskému výboru , ať si to tam taky náležitě užijí , protože opravdu tento návrh zákona je úplně šílený . A říkám , těch tautologií , co se tam vyskytuje , je až nějak hodně . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová Já děkuji . A prosím dalšího přihlášeného a tím je pan poslanec Ivan Pilný , aby se ujal slova . Prosím , máte slovo . Poslanec Ivan Pilný Děkuji za slovo , paní předsedající . Vážené kolegyně a kolegové , já sice nejsem takový odborník na kybernetickou bezpečnost jako pan poslanec Klán , nicméně problém , který vidím v tomto zákoně , pokud se týká kybernetické bezpečnosti - tak my na VEZu jsme nedávno obdrželi směrnici Evropské komise , která se právě týká oblasti kybernetické bezpečnosti pro celou Evropu a sjednocování těch systémů . K této směrnici se vláda má vyjádřit do třiceti dnů , ale dosud tak neučinila . Určitě významným způsobem ovlivní tento zákon . Druhá věc . Konečně byl jmenován tzv . digitální šampion nebo koordinátor digitální agendy . Tím je pan Tomáš Prouza . Pokud tato funkce nemá skončit v produkci papírů , které budou nějak souhlasit , nebo nesouhlasit se stanoviskem , které zaujímají různé rady , tak by měl být vybaven také nějakou kompetencí a možná i legislativou . To tam není zabudováno , přestože zítra na Úřadu vlády bude pan premiér mít tiskovou konferenci právě na téma eGovernmentu . Je tam tedy celá řada problémů , které určitě vyžadují čas a vyžadují nějakou diskusi . Proto , jak už bylo avizováno , podávám návrh na to , aby se lhůta k projednávání tohoto zákona prodloužila o třicet dnů . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová Ano , eviduji . O tom budeme hlasovat na závěr . Já se táži , zda se ještě někdo hlásí do rozpravy . (Hlásí se poslanec Zlatuška.) Pane poslanče , ale vy se hlásíte jako pan poslanec Sedlář . Takže mačkáte špatné tlačítko . Ale nevadí . Pojďte k mikrofonu . Takže pan poslanec Zlatuška má slovo . Prosím . Poslanec Jiří Zlatuška Paní předsedající , děkuji . Já bych zde chtěl jenom technicky opravit pana kolegu Klána . Definice v kruhu není tautologie . Tautologie je výrok , který je pravdivý bez ohledu na pravdivost složek za každé okolnosti . Definice v kruhu je něco zcela jiného . To slovo , které zde několikrát opakoval , použil zcela chybným způsobem . Omlouvám se za tuhle pedagogickou vsuvku . Samozřejmě v tomto zákoně se objevují i jiná chybná slova , která zde také několikrát padla , kde si vyčítám zpětně , že jsem se neozval dřív . Taková kybernetická bezpečnost neznamená , že by byli kybernetici nebezpeční nebo že by nám kybernetici měli pomoci , nebo že by dokonce systém zpětné vazby k něčemu tady v tomhletom byl . Je známo , že je to chybný překlad , chybné rozšíření kyberpunkového cyber , což byl čistě libozvučný termín , který s kybernetikou nemá nic společného . Čeština a český právní řád je bohužel v situaci , že se tohle slovo používá způsobem , kdy pokud je takhle použijí politici , je to v pořádku , pokud to takhle použije nějaký profesor , tak by měl vrátit diplom , zejména pokud by byl z nějakého podobného oboru . Takže s touhle věcí na paměti se ozývám i kvůli tautologii . Tautologie je neškodná . Je to víceméně navíc znějící výrok , který kdyby nezazněl , tak by se nic nestalo . Dá se zhruba ztotožnit s pleonasmem . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová Děkuji a nyní eviduji dvě faktické poznámky . S první prosím k mikrofonu předsedu klubu ODS Zbyňka Stanjuru , připraví se pan poslanec Karel Rais . Prosím , pane předsedo , máte slovo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities