ps2013-049-04-004-063.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-09 ps2013-049-04-004-063 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.40 hodin) A nyní k samotnému návrhu novely zákona o nelékařích , zdravotnických povolání . Jsem opravdu velice ráda za tuto novelu . Věřím , že se nám ji podaří schválit do konce našeho volebního období . I když je na tuto novelu mnoho různých pohledů a názorů , věřím , že může přinést změny k lepšímu . I když všichni víme , že to není jen o změně vzdělávání a vypuštění některých byrokratických povinností , je to jeden z kroků . Další kroky , jako je úprava kompetencí , musí jít společně s touto novelou . A navýšení platů , o tom mluvíme stále . Dovolte mi v krátkosti představit základní změny , které tato novela přináší , i když pan ministr to vzal velice podrobně . Myslím si , že nejvíce diskutovanou změnou bude určitě změna systému vzdělávání , která si osvojila název čtyři plus jedna . Pokusím se vám ji přiblížit . Protože mi přijde , že se hovoří pouze o tom , že poslanci chtějí degradovat toto zaměstnání zrušením vysokoškolského studia , není tomu tak . Tato novela pouze umožňuje studentům středních zdravotnických škol po čtyřech letech jejich studia , kdy je toto studium zaměřeno právě na výkon tohoto povolání , zkrácené studium jednoho roku na vyšší odborné škole k tomu , aby mohli pracovat jako všeobecná sestra - tedy po pěti letech odborné přípravy . Studenti z ostatních středních škol budou dále absolvovat po maturitě na vyšší odborné škole nebo vysoké škole studium , tedy čtyři roky všeobecného studia , kde se o odborné přípravě k tomuto zaměstnání vůbec neučí , a následně se tři roky budou připravovat odborně na toto povolání . Stále se všem snažím vysvětlovat , kdo je lépe připraven - student s pěti lety cíleného odborného studia na toto zaměstnání , nebo sice dospělejší člověk , ale s tříletým odborným zaměřením ? Je předpokládáno , že dnešní doba je jiná a že dnešní děti jsou ještě nedospělé na rozhodnutí o svém povolání v devátých třídách . Dále , že studenti zdravotních škol nejsou to , co dříve . S tím bych možná souhlasila . Ale čí je to vina ? Na některých školách nejsou přijímací zkoušky , školy bojují o každého žáka . A je opravdu divné a s podivem , že všichni tvrdí , že jsou tam jiní žáci a že to již dávno není prestižní škola , ale je také zajímavé , že studenti z těchto zdravotních škol pokračují na vysokých školách , např . soukromých , a všichni projdou . Zavedení přijímacích zkoušek na středních školách tedy velice vítám . Byla jsem členkou pracovní skupiny při Ministerstvu zdravotnictví při přípravě této novely . Zavítala jsem také za rok a půl nebo za dva roky do asi šesti nebo sedmi krajů , kde jsem hovořila právě s personálem , s nelékařským personálem . Záměrně jsem ale navštěvovala menší nemocnice , krajské a okresní . Tuto novelu v těchto menších nemocnicích velice vítají . Já zde nebudu opakovat to , co řekl pan ministr , protože to určitě vyčetl všechno a bude k tomu , myslím si , ještě mnoho a mnoho diskusí . Vážené kolegyně a kolegové , i když je některými organizacemi vyvíjen obrovský tlak na nepřijetí této novely , prosím vás o postoupení a podporu do druhého čtení . Ráda bych vás poprosila , abychom se všichni zamysleli selským rozumem nad tím , jestli každá zdravotní sestra potřebuje mít vysokoškolské vzdělání . Děkuji . Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji paní zpravodajce , také zdravím holky a otevírám obecnou rozpravu , do které se jako první přihlásil pan poslanec Leoš Heger . Poslanec Leoš Heger Dobrý den ještě jednou , děkuji za slovo . Pane ministře , vážená paní zpravodajko , já musím na úvod říct , že úlohu , kterou si vzalo ministerstvo a paní zpravodajka , pokládám za mimořádně složitou , ale cenné je , že se do toho pustili . Zákon 96 / 2004 se opravdu nepovedl a jeho implementace také ne . Jeden z důvodů , proč se ten zákon nepovedl , je , protože je strašně roztříštěný , složitý , hrozně těžko se v něm vyznává . Já se pamatuji ze své praxe v nemocnici , jak personalisté a hlavní sestry byli nešťastní , když překategorizovali veškerý personál , zavedli zkratky bez dohledu , pod dohledem a do dneška se v tom řada lidí nevyzná . Takže ten pokus o nápravu je jistě dobře míněný , ale jak už tady paní zpravodajka zmínila , vyvolal obrovskou diskusi v řadách sester . Ty sestry se rozštěpily v podstatě na dvě části , já si netroufnu říct , jak jsou velké , ale zhruba to jsou sestry , které jsou v nemocnicích krajských , dříve okresních , a sestry , které jsou v nemocnicích velkých a fakultních . Ty velké fakultní nemocnice samozřejmě prosazují vyšší úroveň vzdělávání . Já musím uznat argument , že vzdělávání by opravdu mohlo být diferencované . Odjakživa tady byl spor o stupeň vzdělávání sester a poměr počtu těch sester , které mají vzdělání kompletní , a počtu jakéhosi pomocného personálu - dříve to byly ošetřovatelky , pak ten stávající zákon zavedl zdravotnické asistenty , kteří dneska mají maturitu , ale minimální kompetence a jsou v praxi dost málo zaměstnatelní , hlavně proto , že nemohou být ve službách , a počet našich sester na oddělení je malý , takže ty asistenty nikdo moc nechce . Sester by opravdu mohlo být méně . Jinými slovy , spíš to řeknu tak , by mohl stačit současný stav , kdyby sestry byly více podpořené právě tím personálem pomocným . Takhle šly postupně země na západ od nás , ale u nás se teď volí v podstatě už zcela jaksi otevřeně jiná cesta a to je návrat k tomu , že sestry budou všechny na stejné úrovni a ten pomocný personál se příliš nepozvedne . Je pravdou , že ti lidé , kteří dneska jsou jako zdravotní asistenti , budou praktické sestry a jejich vzdělání se nezmění a zvýší se jejich kompetence , takže budou moci pracovat bez dohledu . Ale otázka je , kolik jich bude , protože je pravděpodobné , že ten roční doškolovací kurs na vyšší odborné škole , který z nich udělá sestru obecnou , bude asi velmi atraktivní a většina z nich , většina z těch , kterým se podaří odmaturovat , se nakonec bude hlásit na tu všeobecnou sestru . Musím ještě říci , že zákon ve svých dvou paragrafech staví zatím sestry praktické a sestry všeobecné na roveň . Obojí spadají do stejné kategorie , že mohou pracovat bez dohledu , čili samostatně , a náplň práce , která je obecně definovaná v zákoně , je naprosto stejná . Uznávám , že bude upřesněna dále pravděpodobně vyhláškou , ale to můžeme vyčkávat , jak to dopadne . Jde tedy , jak jsem řekl , o odklon od evropské tendence posílit vzdělávání sester , protože ten systém čtyři plus jedna vzdělávání oproti tomu současnému snižuje , a doufá se , že se tak zvýší množství sester , jejichž kompetence , jak jsem řekl , na té trajektorii praktická sestra - všeobecná sestra - specializovaná , se bude potom , jestli ten zákon vejde v platnost , teprve nějak tvořit . Jak jsem řekl , povolání zdravotního asistenta se nepovedlo a zdá se , že je relativně mnoho vysoce vzdělaných sester , což je důvod , proč se chce to vzdělávání snižovat . Velmi často lze slyšet něco , co pokládám za trošku dehonestující , že je těch sester bakalářek , event . magister mnoho a nikdo není na práci . To je také jeden z důvodů , proč se to ministerstvo pokouší řešit , i když myslím , že dost nešťastně . a málo povyšuje ten pomocný personál .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities