|

ps2013-049-01-003-003.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-06 ps2013-049-01-003-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Návrh zákona, kterým se mění některé volební zákony a další související zákony /sněmovní tisk 568/9/ - vrácený Senátem

Date2016-09-06
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049017.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

Místopředseda PSP Vojtěch FilipNyní je přihlášen pan kolega Plíšek, ale vnímám to tak, že pan kolega Chvojka chce faktickou? Pan kolega Plíšek a potom řádně pan kolega Chvojka a pan kolega Vondráček. Prosím, pane poslanče. Poslanec Martin PlíšekDěkuji za slovo, pane místopředsedo. Měl jsem podobnou připomínku jako můj předřečník. jsem upozorňoval při projednávání v Poslanecké sněmovně, že na jedné straně zavádíme volební limity na výdaje stran na volební kampaně a na druhé straně umožňujeme, že ten zákon je velmi děravý a se v celé řadě věcí obcházet. Na jednu takovou věc přišli senátoři. Mně to přišlo docela hodně absurdní, aby negativní kampaň konkurence na jinou politickou stranu byla připočítána straně, o které je řeč nebo vůči které je ta negativní kampaň dělána. Mělo by to být přece směřováno k tomu zadavateli reklamy nebo volební kampaně. A toto je jeden z příkladů. A je jasné, že takových děr v tomto zákoně je skutečně více. Děsím se těch nejbližších voleb, na které se bude vztahovat tento volební zákon, a jsem velmi zvědavý, jak si nově vytvářený Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran s tímto poradí. Úřad si nepochybně ani neporadí s tím, když soukromé firmy budou platit a hradit volební kampaň, když soukromé firmy budou platit reklamní spoty a politici v nich budou vystupovat, jak jsme viděli v reklamě na vodňanské kuře. Takže takovýchto děravých míst tento zákon bohužel obsahuje velmi mnoho. Takže nechci, abychom tady říkali, že jsme udělali hodně pro nějakou transparentnost financování politických stran. A právě pro tu děravost a neaplikovatelnost v některých případech my nemůžeme podpořit ani tu verzi, kterou schválil Senát. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji. Nyní pan kolega Chvojka a poté pan kolega Vondráček. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jan ChvojkaDěkuji za slovo. Byl jsem vyzván panem předsedou Stanjurou. nebudu mluvit věcně, ale spíše procesně tak, jak se ten zákon projednával na půdě Sněmovny a ústavněprávního výboru. Projednával se dlouze. Je pravda, že se tam přijalo docela dost pozměňovacích návrhů, které se snažily ten původní vládní návrh ještě vylepšit. No a to ustanovení, které se týkalo kampaně placené třetími osobami, a proto se pan kolega Vondráček přihlásil, si pamatuju, že bylo navrženo právě kolegou Vondráčkem a že to byl původní návrh naší všemi milované Rekonstrukce státu. nevím teď, jestli jsem pro něj hlasoval, nebo nehlasoval, to je jedno. Co se týče senátorů, neznám jejich motivaci, nechci za mluvit, nebyl jsem zpravodajem, který by tuto věc řešil v Senátu, takže by se k tomu měli vyjádřit oni. nechci mluvit za . Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji. Teď je faktická poznámka pana poslance Vondráčka, potom pana poslance Tejce. Prosím, pane poslanče. Poslanec Radek VondráčekDěkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jsa vyvolán touto debatou - primárně ta inspirace je slovenská. vím, že samozřejmě iniciativa se zajímala o tuto otázku. Ano, přiznávám, byl to můj pozměňující návrh, nebyl součástí původního vládního návrhu, takže bych k tomu měl hovořit, nikoliv pan ministr nebo pan kolega Chvojka. Ale problém je asi na začátku vůbec nastavení základní premisy. Není cílem se tady snažit regulovat a limitovat veškeré kampaně, protože těch třetích osob - budu používat termín třetích osob... si myslím, že to není možné. jsem v diskusích i se slovenskými - s těmi, co s tím měli nějakou zkušenost... Říkají - nelze to regulovat, nelze naprosto vymýtit tyto nešvary. Otázka zní, kdybychom tuto úpravu neměli vůbec, mohly by to ty třetí osoby dělat? Zřejmě ano. A dokonce i bez toho, že by byly aspoň registrovány. Takže není smyslem regulovat, ale je smyslem alespoň vytáhnout na světlo. aspoň jdou s jménem na světlo a s částkou na světlo. A ta odpovědnost potom zbývá čistě politická, nikoliv na straně toho úřadu. A věta, že se ty věci dají snadno obcházet... Ty se prostě obcházet dají. Ne všechny myšlenky, třeba na limity výše darů apod., byly ze strany hnutí ANO. Obcházet se bude vždycky. Je akorát zapotřebí, aby se to aspoň v nějaké rozumné míře dělo před zraky veřejnosti. Doufám, že jsme na tu právní úpravu pohlíželi, ne jestli přináší něco, ale v prvé řadě - poškozuje něco, ubližuje někomu, škodí? Troufám si říct, že v tomto smyslu ne. Neexistuje asi úplně dokonalá právní norma, ale myslím si, že tento pozměňující návrh splnil svůj účel, a to, co si kladl za cíl, tzn. ztransparentnit ty finanční toky i u těch osob, které se - Místopředseda PSP Vojtěch FilipPane poslanče, skončila vám doba pro faktickou poznámku. Nyní faktická poznámka pana poslance Tejce, potom přednostní právo ministra vnitra a pana předsedy klubu ODS. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jeroným TejcDěkuji za slovo. Dámy a pánové, myslím, že takto to dopadá vždy, když se podvolíme snaze vyhovět dobrým návrhům, které jsou podávány na poslední chvíli a nemají úplně přesně prověřeny všechny detaily. Nicméně na obhajobu toho návrhu bych řekl, že úplně nesouhlasím s tím, že lze vyložit návrh tak, že se ty limity, tak jak to zaznělo ze Senátu, takto sčítají. Nicméně asi se nestane nic, pokud ten návrh schválíme v senátní verzi, tzn. ve verzi, která je bez regulace třetích stran. Jediným řešením, o kterém jsem hovořil na výboru, je totiž řešení, které někteří označovali za protiústavní. A to je, že by po dobu volební kampaně, např. 60 nebo 90 dnů přede dnem voleb, nesměl nikdo jiný než registrované politické subjekty, které mají stanoveny limity, vést volební kampaň, která je samozřejmě definována. To je asi jediný účinný způsob. Nicméně byli jsme upozorněni na to, že by mohl být protiústavní, protože by narážel na právo vyjádřit svůj názor svobodně na téma voleb. To je bohužel problém, který tady je. jsem přesvědčen, že zavedení limitu pro politické strany je krok správným směrem. Nicméně uznávám, že tak jak o tom hovořil pan předseda Stanjura, tady může být riziko obcházení ze strany těch, kteří nebudou registrováni a především by neměli žádný limit. Takže určitě to je věc k zamyšlení. Ale jak říkám, myslím si, že za této situace je méně rizikové schválit návrh v senátní verzi. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu poslanci Jeronýmu Tejcovi i za dodržení času k faktické poznámce. A nyní s přednostním právem pan ministr vnitra Milan Chovanec, poté pan kolega Stanjura. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ale ještě než začnete mluvit, požádám kolegy, aby zaujali svá místa a rozpustili ty hloučky po sněmovně. Hlasujeme velmi závažnou právní normu, na kterou platí mimořádná pravidla z Ústavy, tak jak již pan ministr ve svém úvodním slově řekl, protože není možné přehlasovávat Senát. Je nutné, aby obě komory došly ke shodnému usnesení. A bylo by dobré, abychom to vnímali, protože to vážným způsobem upravuje politickou práci v České republice. Děkuji za klid. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr vnitra ČR Milan Chovanec abych tady vysvětlil ten rozdíl mezi verzí Poslanecké sněmovny a verzí Senátu České republiky. Z mého pohledu tam došlo k tomu, že Senát de facto umožnil, aby politická strana odmítla tu negativní kampaň, protože kampaň třetích osob do výše 1,8 mil. půjde započítat pouze se souhlasem toho politického subjektu. Pokud by ta verze Poslanecké sněmovny, kterou nepřipravovalo v této podobě Ministerstvo vnitra, vznikla tady v rámci legislativního procesu návrhem jednoho z koaličních partnerů, který to s námi nekonzultoval, ale to je samozřejmě jeho svaté právo, tak by to samozřejmě bylo započítáno automaticky.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities