ps2013-048-06-005-223.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-07-13 ps2013-048-06-005-223 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.10 hodin) Dovolte mi , abych vás jako zpravodaj velmi stručně provedl podstatou návrhu této novely . Ministerstvo zemědělství v roce 2015 seznámilo vládu s riziky stavu živočišné výroby , nutno říct , že předkladatel se neobtěžoval s tímto zdůvodněním seznámit Poslaneckou sněmovnu , a navrhl jako řešení eliminace těchto rizik zavést vratku k tzv . zelené naftě též pro živočišnou výrobu . Sazba vratky má činit stejně jako pro rostlinnou výrobu jednotně a paušálně 4 385 korun na tisíc litrů spotřebovaných minerálních olejů v živočišné výrobě a Ministerstvo zemědělství odhaduje , že se bude týkat zhruba tisíce nových subjektů podnikajících v oblasti živočišné výroby . Pro veřejné rozpočty to bude znamenat náklad , je to bilanční nevýběr , tzn . pro veřejné rozpočty to bude znamenat ztrátu , zpracovatel vyčísluje ztrátu ve výši cca 385 , 3 milionu korun , z toho cca 350 , 2 milionu korun pro státní rozpočet a cca 35 , 1 milionu korun pro Státní fond dopravní infrastruktury . Propříště doporučuji předkladateli , až bude odhadovat dopad do veřejných rozpočtů a bude férově uvádět cca , aby těch čísel za tu desetinnou čárku napsal pokud možno více než jenom jedno , ono to pak vypadá mnohem věrohodněji . Zavedení této vratky bude představovat též potřebu navýšení počtu zaměstnanců správce daně , to asi nepřehlédnete , koreluje s mou úvodní větou , že zelená nafta je administrativně náročná distorze , tedy bude potřebovat navýšení počtu zaměstnanců správce daně , což je v tomto případě Celní správa , o cca 15 zaměstnanců , ale tady už žádnou desetinnou čárku nemáme , je to na celé zaměstnance , a provozní náklady správce daně tak stoupnou o cca 1 , 2 milionu korun , jednorázově o cca 9 , 2 milionu korun . K podstatě návrhu teď jenom konstatuji , teď nehodnotím , si dovolím říct , že nejde o žádné odborně podložené rozhodnutí , ale jde jen o politické rozhodnutí , o další státní subvenci do zemědělství z kapes daňových poplatníků ve výši tedy zhruba 400 milionů korun ročně , včetně správních nákladů . Vedle toho vzhledem k charakteru podkladu a zkušenostem , které se zelenou naftou správce daně má , jde také o rozšíření prostoru pro legalizaci potenciálních daňových úniků . V dobách , kdy jsem pracoval na Ministerstvu financí , odhadoval správce daně daňové úniky v objemu zhruba 70 až 80 % celkové legální úlevy . Dovolte mi několik slov ke kvalitě podkladu . Dovoluji si tvrdit , že kvalita návrhu a jeho zdůvodnění jsou velmi chabé , ať už z věcného či argumentačního pohledu , argumenty si často vzájemně protiřečí . Dovolte mi několik poznámek . Chybí analýza dosavadního vlivu zelené nafty na rozvoj rostlinné výroby a zároveň chybí klíčový podklad Ministerstva zemědělství , nebo alespoň anotace z něj , na základě kterého vláda rozhodla o vratkách zelené nafty též pro živočišnou výrobu , ale koneckonců , vždyť jde jenom o cca 400 milionů korun . Nechápu logiku , na základě které materiál tvrdí , že těch zhruba 400 milionů vykryje ztrátu , kterou měli producenti v roce 2014 , a že tedy bude možné financovat zlepšení nebo dosažení potravinové soběstačnosti v komoditách vepřové maso , drůbeží maso a vejce , zvýšit rentabilitu výroby hovězího masa a mléka , nárůst počtu kusů některých druhů hospodářských zvířat , zlepšení vývoje struktury půdy včetně zvýšení obsahu humusu v půdě a zvýšení ochrany ovzduší a přírody s rozšířením pastev pro zvířata . Jestliže platí , že jenom u drůbeže měli v roce 2014 producenti ztrátu 400 milionů , u vepřového masa ztrátu 1 , 2 miliardy a u hovězího byla rentabilita minus 18 , 5 % a u mléka byla ztráta 1 , 2 miliardy , tak dost dobře nechápu optimismus předkladatele , který je přesvědčen , že tohle všechno , co slibuje zařídit , zařídí za těch 400 milionů korun z té zelené nafty . Ze ztráty se financovat podle mého názoru nedá , pokud tam ta ztráta skutečně byla taková , jak je v materiálu vyčísleno . Nemám možnost ověřit . Zvláště úsměvný je argument , že zavedení zelené nafty pro živočišnou výrobu přispěje ke zvýšení ochrany ovzduší a přírody rozšířením pastev pro zvířata . Tedy skutečně pro zajímavost , jenom abychom si uvědomili , s jakou lehkostí nám vláda předkládá své argumenty , mi dovolte uvést data z Evropské komise , podle kterých se zemědělství dnes podílí na celkové produkci skleníkových plynů v Evropské unii zhruba 15 % , a to zejména kvůli metanu . Pro srovnání , největší podíl - 22 % - emisí dnes připadá v Evropské unii na výrobu energií a dále na průmysl , to je také 22 % . Celý sektor dopravy produkuje 18 % skleníkových plynů a v zemědělství chov zvířat 14 % . Nechci teď polemizovat s tím , jestli chceme , nebo nechceme rozšiřovat stáda , možná je to dobře , ale v každém případě tvrdit , že to přispěje ke zvýšení ochrany ovzduší a životního prostředí , je prostě plk , protože to objektivně přispívá ke zvyšování emisí skleníkových plynů . Dovolte mi teď jednu úvahu , aby bylo zřejmé , že nebojuji proti zelené naftě proto , že bych nepřál zemědělcům dalších 400 milionů korun z veřejných rozpočtů . Znovu opakuji , protestuji proti tomu zejména proto , že to je významná distorze , která legalizuje potenciální masivní daňové úniky , navíc pro správce daně poměrně nákladná . Kdybychom to nerealizovali ani v té živočišné výrobě , měli bychom k dispozici poměrně značné prostředky , tuším , že v rostlinné výrobě je to asi 1 , 5 miliardy , teď nemám přesné číslo před sebou , k tomu tedy 400 milionů za živočišnou výrobu , to jsme někde kolem 2 miliard , plus si připočtěme oněch správcem daně odhadovaných 70 až 80 % daňových úniků z celkového objemu , a jsme téměř na 3 miliardách korun , které bychom měli k dispozici druhou stranou bilance , tedy ne daňovou úlevou , ale dotací , rozdělit zemědělcům podle politických priorit , které by vláda měla mít , tzn . zejména pomocí malých farem . Bohužel tomu tak není . Zelená nafta tady bude fungovat stejně jako dotační politika Ministerstva zemědělství , kdy dotační prostředky primárně systémově určené na podporu malých farem nejvíce prospívají , nebo jejich objem nejvíc dostávají malí farmáři Andrej Babiš a Radovan Vítek . A podobným způsobem to bude fungovat u zelené nafty . Kdybychom skutečně chtěli podporovat malé farmy , musela by dotační politika vypadat zcela jinak , nicméně to od politiky současné vlády , která podporuje spíše oligarchizaci v českém zemědělství nelze očekávat .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities