|

ps2013-046-01-000-000.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-05-05 ps2013-046-01-000-000 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Date2016-05-05
Meetingps2013/046
Agenda Itemps2013/046/000
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/046schuz/s046001.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

O problému věděl nejenom ministr Brabec, který mi 10. března 2016 v oficiální odpovědi napsal: Úvodem mi dovolte uvést, že od samotného zahájení infringementového řízení v dubnu 2013 Ministerstvo životního prostředí pravidelně komunikovalo a úzce spolupracovalo se všemi v této věci dotčenými resorty. A následuje výčet: Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo dopravy, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo zemědělství, Ministerstvo vnitra - nevím, co znamenat zkratka MSP, jestli to bylo i Ministerstvo sociálních věcí a práce, Úřad vlády atd. Evropské komisi nebylo poskytnuto jakékoliv vyjádření, aniž by s ním předtím nebyly dotčené resorty seznámeny, respektive aniž by jej dotčené subjekty předtím neodsouhlasily. Tolik tedy v jeho oficiální odpovědi. Jsou tam i další věci. Rád bych zdůraznil, že problém týkající se ověřování starých stanovisek o hodnocení vlivů, dále jen stanovisko EIA, vydaných ještě podle zákona číslo 244/1992 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, nezpůsobil zákon číslo 39/2015 Sb., pouze na něj po mnoha letech poukázal, přičemž aktuálně intenzivně probíhající jednání s Komisí směřují k jeho řešení. Tolik tedy citace z 10. března 2016. Takže směřoval pan ministr k intenzivnímu vyřešení problémů s Evropskou komisí. Dále uvádí: Je však třeba najít takové řešení, které nebude znamenat ohrožení nebo zastavení čerpání finančních prostředků z evropských fondů pro dopravní stavby či ohrožení nebo zastavení čerpání z evropských fondů jako takové. Správné provedení směrnice EIA navíc patří mezi takzvané obecné předběžné podmínky pro čerpání finančních prostředků z evropských fondů v programovém období 2014 2020. Zde se jednalo o částku cca 600 miliard korun. Komise opakovaně podmínila možnost zahájení čerpání finančních prostředků v novém programovém období naplněním této předběžné podmínky, které bylo možné pouze zhojením Komisí vytýkaných nedostatků. Jinými slovy a stručně řečeno: za jistých okolností může dojít k ohrožení všech operačních programů, tedy 600 miliard korun. Pan ministr na moji ústní interpelaci, a za to mu děkuji, odpověděl 10. března také asi šestistránkovým výčtem všech jednání, všech kroků, které udělalo Ministerstvo životního prostředí od vlastně zahájení infringementu v dubnu 2014, myslím, že to bylo 23. dubna... (Řečník hledá ve svých písemných materiálech.)25. dubna 2013. Protože je to úvodní slovo, nebudu zde zdržovat rozborem, mělo by na to dojít při podrobné rozpravě. Jenom bych vás - další, co je velmi zajímavé, v dalším dopise, protože jsem si podle zákona o přístupu k veřejným informacím vyžádal materiály, které se dané záležitosti týkají, s tím, že za dotčené resorty jsem považoval, nebo za hlavní dotčené resorty jsem považoval Ministerstvo životního prostředí jako nejvyššího garanta za legislativy ve věci životního prostředí, Ministerstvo dopravy, které tím je velmi dotčeno, a Ministerstvo pro místní rozvoj, které je z mého pohledu, doufám, že to říkám, paní ministryně, správně, garantem čerpání a řízením všech operačních programů včetně řešení sporných záležitostí kolem národní legislativy versus evropské legislativy, a potom ty podmínky pro čerpání financí. To, že pan ministr Brabec neví, s čím si zahrával při svých vystoupeních při projednávání novely zákona o ochraně životního prostředí, o vlivu staveb na životní prostředí, to je ta novela zákona číslo 100/2001 Sb., která byla nakonec schválena jako zákon číslo 39 v lednu 2015, tak dokládám citací z jeho dopisu, který mi na to oficiální vyžádání informací dal. A k tomu cituji - ten dopis byl odeslán nebo zpracován 21. března 2016: K vaší žádosti o zaslání zpracovaných studií dopadů a vyčíslení případných škod mi dovolte uvést, že Ministerstvo životního prostředí nedisponuje komplexními informacemi o aktuálně připravovaných a realizovaných dopravních stavbách ani jiných stavbách. V této záležitosti vám proto doporučuji, abyste se obrátil na Ministerstvo dopravy. Takže prosím další, co jsem chtěl říci, že vláda a zodpovědní ministři nevěděli. Velmi zajímavé je, a to si můžete dohledat, jak probíhala novela zákona číslo 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a změně některých souvisejících zákonů, zde ve Sněmovně 25. 9. 2014, kdy bylo první čtení a potom vlastně následovala další. Z těch vybraných pasáží těm, co říkají, že na to upozorňovali a že ti, co podpořili ten zákon, nevěděli, co dělají, tak musím říci, a pan ministr se vrací velmi často a rád mediálně do minulosti ve snaze odvalit od sebe zodpovědnost, tak se zamyslete nad tím, co vám tady teď odcituji z jeho vystupování k této záležitosti. Troufám si říct, byť je mi jasné, kolik přijde připomínek a námětů o tom, jak zastaví tato novela veškeré investiční akce, což určitě není pravda, ale pravda je ta, že Evropská komise nám dlouhodobě vyčítala a namítla neplnění směrnice EIA, respektive zásadní rozdíly, které v naší existující směrnici EIA ve srovnání s evropskou směrnicí existují. A nevytrhávám to z kontextu, v tomto duchu se neslo obhajování novely a uklidňování vás všech. Takže znovu opakuji: Troufám si říct, že tato novela nezastaví veškeré investiční akce. Obsahově. Dále praví: Novela byla několik měsíců připravována stovkami lidí, nejenom všemi dotčenými resorty, což je asi osm dotčených resortů, ale také Svazem průmyslu, Hospodářskou komorou a mnoha dalšími. Troufám si říct, že dneska je to jedna z nejdiskutovanějších norem. Pokud dneska nesměle vystupuje Hospodářská komora a vystupuje Svaz průmyslu a dopravy, tak jsem dohledal dokumenty, pan ministr Brabec v tom pravdu, tak bych tak řekl, jedou v tom všichni. Byla k tomu vydaná opakovaná memoranda, zřejmě s těmi komorami a profesními svazy, a věřte, že si velmi dobře uvědomuji, jaký tato novela může mít a bude mít dopad. Takže pan ministr nás ubezpečil a věřil tomu, že si velmi dobře uvědomuje. Zároveň jsme jasně slíbili, a odpusťte mi to slovo, že tato novela bude pouhou záplatou, tedy záplatou, která zhojí největší námitky, které nám dlouhodobě Evropská komise, České republice, za nedokonalou transpozici evropské směrnice do našeho právního řádu vytýká. Následují další a další. To znamená, troufám si říct, že toto je opravdu novela, která by měla řešit rok 2015.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities