ps2013-044-01-006-010.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-04-12 ps2013-044-01-006-010 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.40 hodin) Druhý okruh změn zákona o zbraních reaguje na střelbu v Uherském Brodě . Tento útok , při kterém zemřelo osm lidí , spáchal držitel zbrojního průkazu . Pro nejrůznější podezřelé náznaky v jeho chování již policie zahájila kroky k odnětí jeho zbrojního průkazu . Bohužel ale zcela chyběly nástroje pro výraznější a efektivnější postup ve věci , který by mohl případně ušetřit zmařené lidské životy . Takové nástroje právě zavádí předkládaný návrh . Jde především o umožnění efektivnější kontroly držitelů zbrojních průkazů , zvyšuje se kontrolovatelnost zdravotní způsobilosti držitelů zbrojních průkazů . Navrhovaný systém by měl cíleně reagovat na zdravotní problémy držitelů zbraní . Dále se zavádí oprávnění policie předběžně zadržet zbraně , a to v případě důvodné pochybnosti o zdravotní způsobilosti držitele zbrojního průkazu a zbraně samé . Tyto změny je nutné uvést do praxe co možná nejdříve . Proto návrh počítá s účinností patnáctým dnem po vyhlášení . Návrhem se podrobně zabýval výbor pro bezpečnost , ústavněprávní výbor a výbor pro obranu . Jak výbor pro bezpečnost , tak výbor pro obranu přijaly své pozměňovací návrhy , ke kterým se podrobně vyjádřím později . Mohu však uvést , že s pozměňovacími návrhy přijatými výborem pro bezpečnost souhlasím , ale s pozměňovacím návrhem výboru pro obranu , který vypouští oprávnění policie vstoupit do obydlí a jiných míst , pokud osoba neodevzdá zbraně , které jsou jí zadržovány nebo zajišťovány , nebo neumožní jejich převzetí policií , souhlasit nemohu . Naprosto by to devalvovalo záměr zákonodárce právě v této věci poskytnout policii větší možnosti a pravomoci . Vládní návrh směřuje výhradně k tomu , aby v případě , kdy existuje důvodné podezření změny zdravotního stavu držitele zbrojního průkazu , mohl jakýkoli policista zajistit jeho zbraň v rámci realizace neodkladného policejního úkonu , a to pouze tehdy , pokud by tato osoba představovala ohrožení pro sebe , pro život svůj nebo život ostatních lidí . Vládní návrh pokrývá i zbraně v držení firem , u kterých byla při státní kontrole zjištěna zásadní pochybení , případně u osob , u nichž zanikla platnost zbrojního průkazu , zbraně neodevzdaly , případně drží tyto zbraně nelegálně . Vypuštěním dotčených ustanovení může dojít k situaci , kdy se policie včas nedostane ke zbraním , jejichž držitelé představují reálné nebezpečí . Já si troufnu odhadnout , že by se tato praxe týkala desítek zbraní ročně . Nebude to žádné masové opatření , kdy by policisté zabavovali zbraně . Každý takový úkon samozřejmě následně bude podroben kontrole , jestli toto opatření Policie České republiky nenadužívá . Děkuji vám za pozornost a jsem připraven na debatu . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministru vnitra Milanu Chovancovi . Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu . Dále byl tisk přikázán ústavněprávnímu výboru a výboru pro obranu . Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 677 / 1 až 4 . Požádám prvého zpravodaje , pana poslance Romana Váňu za výbor pro bezpečnost , aby nás informoval o jednání výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . Poslanec Roman Váňa Dobré odpoledne , vážené dámy , vážení pánové , vážený pane předsedající . Výbor pro bezpečnost projednal na své 27 . schůzi dne 24 . března návrh tohoto zákona a přijal k němu usnesení , kdy doporučuje návrh zákona přijmout ve znění pozměňovacích návrhů přijatých výborem pro bezpečnost . S tím , že je třeba říci , že základním kamenem tohoto zákona je skutečně nová pravomoc pro Policii České republiky zajistit zbraně v případě , kdy je důvodné podezření o ztrátě zdravotní způsobilosti držitele zbrojního průkazu . Byl předložen návrh na zrušení této pravomoci , ale tento návrh v rámci výboru pro bezpečnost nebyl podpořen . Ty věci , které prošly , byly v kontextu toho , co říkal na počátku pan ministr . Je třeba si uvědomit , že přesto u tohoto zákona , který už samotný je velmi přísný k držitelům zbrojních průkazů , ale zároveň vyvážený v rámci jejich práv a povinností , byla nalezena legislativní mezera , že v případě , že člověk ztratí , a to zjevně , zdravotní způsobilost , lidově řečeno zblázní se , policie neměla zákonné oprávnění mu okamžitě odebrat zbraň v době , kdy ten člověk ještě nic nespáchal ani nevyhrožoval , pouze bylo zjevné , že ztratil zdravotní způsobilost . V takovém případě bylo nutné zahájit správní řízení , v rámci něhož mohl dotyčný člověk různými průtahy oddalovat okamžik , kdy své zbraně musel odevzdat . A samozřejmě v takové době se mohlo stát cokoli . Ten zákon zásadním způsobem tento problém řeší , kdy dává Policii České republiky pravomoc zbraň okamžitě zajistit , a to nejprve dát výzvu občanovi , aby ji odevzdal , a pokud ji nesplní , pak ji zajistit , ať už se nachází kdekoliv , tedy i v případě , že se nachází v jeho obydlí . Je to základní kámen bezpečnosti tohoto zákona . Další opatření , která v návrhu zákona byla uvedena , a to např . zkrácení platnosti zbrojního průkazu , možnost praktických lékařů přímo vstupovat do centrálního registru zbraní apod . , vyhodnotil výbor pro bezpečnost v kontextu toho , že je zaváděno toto nové oprávnění pro Policii České republiky , které danou situaci může řešit , již jako nadbytečná . Proto výbor pro bezpečnost schválil pozměňovací návrhy , ve kterých se tedy ponechává platnost zbrojních průkazů na stávajících deset let , kde se již nedává přímý přístup lékařů do centrálního registru zbraní . Budou mít pouze možnost se dotázat Policie České republiky , zda je dotyčná osoba držitelem zbrojního průkazu , či není . Výbor pro bezpečnost také akceptoval pozměňovací návrhy poslanců , které neměly ve stávajícím zákoně již technické opodstatnění . Jedná se tedy o povolení využívání laserových zaměřovačů . Dále i když prakticky nikdy nevyužitá , ale myslím , že symbolicky velmi významná změna . Výbor pro bezpečnost schválil , aby ze stávajícího zákona byla vypuštěna pravomoc vlády České republiky v případě válečného ohrožení nařídit občanům , aby odevzdali své legálně držené zbraně . Po konzultaci s ministrem vnitra i s premiérem vlády České republiky bylo konstatováno , že demokratická vláda takovéto oprávnění skutečně nepotřebuje , že se jedná o relikt z minulých dob . Vzhledem k tomu , že oprávnění Policie České republiky na místě zajistit zbraň je skutečně mimořádným prostředkem , doporučil výbor pro bezpečnost ve svém pozměňovacím návrhu , aby při takovémto opatření byl přítomen vždy příslušník služby odboru zbraní a bezpečnostního materiálu jakožto specialista , který je znalý jak držitelů zbrojních průkazů , tak i nakládání se zbraněmi apod . , bude mít také k dispozici přesné informace o typu , počtu zbraní apod . To se týká těch mimořádných případů zajišťování zbraní v rámci ztráty zdravotní způsobilosti . Netýká se to případu , kdy by člověk , držitel zbrojního průkazu , porušil zákon o zbraních a střelivu . V takovém případě je oprávněn odebrat zbraň kterýkoli policista na místě . Dále výbor pro bezpečnost upravil podmínky pro výkon státního požárního dozoru a pravomoci Hasičského záchranného sboru České republiky v souvislosti s prováděním účinných kontrol , které jsou zaváděny v rámci kontrol skladování a nakládání s municí .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities