ps2013-044-09-001-070.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-05-03 ps2013-044-09-001-070 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.00 hodin) A ještě něco . Cesta směrem k redukci základních oborů je dnes často zdůvodňována aktuálním nedostatkem lékařů . Přitom pravděpodobnost , že se nedostatek lékařů v některých oborech navrhovanou cestou redukce základních oborů vyřeší , je poměrně mizivá . Pokud k posunu v nějakém oboru dojde , bude to jen na úkor oborů jiných . Jinými slovy , chce - li mít zdravotnictví k dispozici více všeobecných internistů , které samozřejmě zoufale potřebuje , musí řešit také problémy , jako je efektivita specializačního studia , motivace a prestiž školitelů , atraktivita pozdějšího reálného zaměstnání v příslušném oboru a desítky dalších detailů . Bez těchto věcí , které patří k jakési kultuře medicíny , bohužel ani sebelepší zákon nepomůže . Děkuji . Předseda PSP Jan Hamáček Děkuji . Prosím paní poslankyni Markovou . Připraví se pan poslanec Holeček . Poslankyně Soňa Marková Děkuji za slovo . Přeji krásný den , vážené dámy , vážení pánové . Dovolte mi , abych řekla také pár poznámek k tomuto návrhu zákona , na který jsme celkem dlouho čekali a od kterého jsme , nebo aspoň ti , kteří se dlouhodobě zabývají problematikou zdravotnictví , hodně očekávali . Dovolte mi , abych se vyjádřila jménem poslaneckého klubu KSČM . Hlavní cíle zákona , jak jsou v důvodové zprávě i jak byly představeny jak panem ministrem , tak panem zpravodajem , jsou jasné - stabilizovat a zkvalitnit stávající systém specializačního vzdělávání a vzdělávání v nástavbových oborech lékařů , zubních lékařů a farmaceutů v souladu s aktuálními potřebami v oblasti zdravotnictví . Druhý hlavní důvod je potom redukce počtu základních oborů a zkrácení délek vzdělávání v nich tak , aby se zvýšila horizontální prostupnost mezi obory . Je třeba připomenout i to , co tady již padlo , že v minulosti se hodně hovořilo o tom , že právě velký počet oborů je jeden z hlavních důvodů nedostatku lékařů , a další důvod , o kterém se teď v poslední době hodně hovoří , je také potřebný nárůst platů a mezd ve zdravotnictví . Tady se bavíme teď o vzdělávání , v minulosti se o tom hodně hovořilo , že velký počet oborů je jeden z hlavních důvodů . Nyní se ovšem ukazuje , poté co zákon spatřil světlo světa , že určitá redukce vyvolává obrovské diskuse především v té otázce , které vlastně obory by měly být vyřazeny , redukovány a podobně . Já jsem se minulý týden zúčastnila veřejného slyšení na petičním výboru , kde se projednávala petice , která hovořila právě o redukci jednoho z oborů , který se týká péče o děti . Já bych tady ráda v této věci hovořila , protože se domnívám , že je třeba , aby argumenty , které byly vzneseny na tomto veřejném slyšení , byly skutečně projednány a abychom se nad nimi nějakým způsobem zamysleli . Poskytování primární péče , jak bylo zavedeno u nás , o děti od nula do 19 let , dlouhodobě kontinuálně a komplexně je prakticky výjimečným systémem . V Evropě systém poskytování péče není jednotný a asi u 80 % států poskytuje péči dětem lékař s pediatrickým vzděláváním , takzvaný primární pediatr , pouze do pěti let věku . Dále se na této péči podílejí všeobecní lékaři , rodinní lékaři , zdravotní sestry , školní sestry , očkovací centra , školní očkovací sestry a tak dále . Každý stát má tedy nastaven svůj vlastní systém , který mu vyhovuje , a tomu odpovídá i systém vzdělávání . Prakticky nikde nepatří do komplexní péče primárního pediatra posudková služba , sociálně - právní otázky , otázky rodinných vztahů a práva , očkování v takovém rozsahu , jak je poskytuje právě náš systém . Podle evropské směrnice může mít každý stát obor , který je v uvozovkách hoden zřetele , a jediný požadavek je na délku vzdělávání , kterou obor praktický lékař pro děti a dorost splňuje . Není tedy důvod , proč by obor , který je dobře zavedený v České republice , měl být plně kompatibilní s Evropou , když tam tato péče prakticky v takovémto rozsahu poskytovaná není . A my bychom asi měli preferovat péči , která patří našim dětem českým , moravským a slezským . Evropský i celosvětový trend je v poskytování maxima péče v ambulancích . Nemocniční zařízení je určeno pro závažná onemocnění , která nelze diagnostikovat či léčit ambulantně , nikoliv pro běžná a nikoliv pro dlouhodobé kontinuální sledování chronicky nemocných . Z toho také pramení změna a vývoj ambulantních diagnostických a léčebných metod , které se lékař pro primární péči v nemocnici nenaučí . Já tady samozřejmě čerpám z toho , co jsem slyšela od těch , kteří se touto problematikou dlouhodobě zabývají . Není zpochybňována nutnost pobytu školence na dětských lůžkových zařízeních , ale podstatná část musí být vedena právě v ambulancích , kde se kromě diagnostiky a léčby nemoci učí lékař i další výrazně odlišné náplni práce praktického lékaře pro děti a dorost . Hovoří se také o prostupnosti . Dle názoru těch , kteří se tímto oborem zabývají , prostupnost nepřinese ani rušení oborů ani poskytování péče částečně v nemocnici a částečně v ambulanci , což lze považovat za určité popření principu primární péče . Prostupnost znamená určení jednoduchých podmínek pro přechod mezi obory , aby mladí lékaři dostali plné vzdělání a u lékařů s atestací z jednoho oboru byla zohledněna ta část praxe , ve které již získali erudici , a byla doplněna jen ta část praxe , kterou potřebují pro vykonávání nového oboru v případě , že se pro změnu rozhodnou , což je platné oboustranně . Na veřejném slyšení , kterému jsem byla přítomna , se objevily otázky , které směřovaly na zástupce Ministerstva zdravotnictví , a já se domnívám , že právě na tyto otázky bychom měli dostat odpovědi v průběhu projednávání tohoto zákona . Já bych jenom stručně shrnula otázky , které byly vzneseny . Jaké jsou důvody změny vzdělávání v oblasti péče o dítě , když zavedený systém , pro který je vzdělávání nastaveno , funguje a jsou s ním spokojeni stát , plátci zdravotního pojištění , rodiče i pacienti ? Další otázka . Existuje koncepce péče o děti a dorost ? Byla provedena analýza možných dopadů na celý systém poskytování zdravotní péče včetně návaznosti na zákony a vyhlášky , kde figuruje obor praktický lékař pro děti a dorost jako poskytovatel primární péče o děti a dorost ? Jaká bude ze strany Ministerstva zdravotnictví motivace studentů lékařské fakulty k popromočnímu vstupu do primární péče pro děti a dorost místo pro ně výhodnějšího vstupu do primární péče o dospělé ?
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities