Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-23 ps2013-042-10-005-052 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
52. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 608/ - prvé čtení
Zadruhé.Provozovánízařízeníslužeb.Jednáseonovouúpravu,kterávnávaznostinasměrnicivymezujezařízeníslužebvdrážnídopravěaupravujeprávaapovinnostiprovozovatelůtěchtozařízeníadopravcůvyužívajícíchslužbyvtěchtozařízeních.Základnímpožadavkemjenediskriminačnípřístupdopravcůktěmtozařízením.Zatřetí.Přístupkvýkonučinnostidopravce.Zdesenavrhujenovézněníúpravyudílenílicencíproprovozovánídrážnídopravy,kdesezejménaodstraňujíněkterédílčípožadavkyjižneslučitelnésunijníúpravouarovněžněkteráustanovenínadbytečnásohledemnaobecnouúpravusprávníhořádu.Začtvrté.Přidělováníkapacitydráhy.Jdeonovézněníúpravypostupuprovozovateledráhypřijednánísdopravciopřístupukdrážníinfrastruktuřeproúčelytvorbyročníhojízdníhořáduiadhocjízd.Docházíkezpřesněníúpravyazesouladěnísunijníúpravou.Navázánajerovněžúpravařešenísporumeziprovozovatelemdráhyadopravcipředzvláštnímúřademaněkterédílčípožadavkynanáležitostismlouvymeziprovozovatelemdráhyadopravcem.Zapáté.Posuzováníohroženíhospodářskévyváženostidrážnídopravyprovozovanénazákladěsmlouvyoveřejnýchslužbách.Jednáseonovouúpravuumožňujícínazákladěúředníhopřezkumuomezitpřístupkdrážníinfrastruktuřeprodopravce,jehožslužbybymohlyvýznamněnarušitekonomickourovnováhuveřejnýchslužebvosobnídopravě.Takováúpravajiždelšídobuexistujevrámciautobusovédopravy.Zašesté.Úpravapůsobnostiapostupudrážníinspekcepřišetřenímimořádnýchudálostí.Jdeozměnyprávníúpravy,jejichžcílemjeodstranitdílčínesouladstávajícíhozněnízákonaodráháchsesměrnicíobezpečnostiželeznic.Jdezejménaoomezenípůsobnostidrážníinspekcenašetřenímimořádnýchudálostí,vyloučenívýkonustátníkontrolyaukládánísankcíazpřesněnípravidelproprováděnítohotošetření.VedlevýšeuvedenýchtématobsahujenávrhisouvisejícízměnyvoblastisprávníhotrestáníaorganizacesprávyvoblastidrahzejménavsouvislostisnavrhovanýmzřízenímÚřaduproochranupodnikánívdopravě,dáleněkterédílčívnitrostátníúpravy,zejménavoblastikácenídřevinpodéldrahavotázcestavbydrah.Váženéposlankyně,váženíposlanci,návrh,kterývládapředložilaPoslaneckésněmovně,jevýsledkemdlouhéavelmiusilovnépráceačetnýchjednánísdotčenýmisubjektyiorgányveřejnésprávy.JenezbytnýzhlediskaimplementaceprávaEvropskéunie,aleobsahujeiřešenívnitrostátníchproblémůvoblastidrážnídopravy.Dovoltemipožádatvásopodporutohotonávrhuzákona.Děkuji.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuministrovizajehoúvodníslovo.Anyníprosím,abyseslovaujalzpravodajproprvéčtenípanposlanecKarelŠidlo,kteréhozároveňžádám,pokudchcesloučenourozpravu,abyjinavrhl.Děkuji.Poslanec Karel ŠidloVáženýpanepředsedající,členovévlády,váženékolegyně,kolegové,dovoltemijenomvelmistručnězopakovaturčitépasážezvýkladupanaministrapřipředkládánítéto,respektivedobudoucnakrozpravěobounovelzákonů,kterésezdeobjevují.ZáklademprovedeníimplementacesměrnicEvropskéhoparlamentuovytvořeníjednotnéhoevropskéhoželezničníhoprostorujsoujehosměrniceasměrniceRady.Jetosměrniceobezpečnostiželeznic,vyšetřovánínehodamimořádnýchudálostínadráze.Uvedenásměrniceslučuje,přepracováváarušítřipředchozí.Jetoliberalizacepřístupunatrh,odděleníprovozovateleinfrastrukturyadopravce,licencovánídopravcůapřístupnadrážníinfrastrukturu.Tatounijníúpravanenínovinkou.Českýprávnířádpředchozísměrnicejižobsahuje.Přihodnocenínaunijníúrovnidošlokezměněvýkladuněkterýchustanovení,atímsezměnilyipožadavkynaúpravuprávníchřádůjednotlivýchčlenskýchstátů.NoveladrážníhozákonareagujenavýtkyEvropskékomisekaplikacisměrnice,kteráustavujenovýúřadprovýkonstátnísprávyaregulacepřístupukdrážnídopravníinfrastruktuře.Navnitrostátníúrovninovelazohledňujezkušenostizpraxe,kdeněkteráustanovenízákonaodráháchvyvolávajíproblémysesvoumezerovitostí,příslušnouregulacíanavyšujícímisenákladyzúčastněnýchstran.Novelazákonaodráháchreagujetakénarozšiřováníelektronizacevýkonuagendstátnísprávy.Nejvýznamnějšízměnyjsemnašelvkategorizacidrah,vpodmínkáchpodnikánídopravcůaprovozovatelůdráhy,zařízeníslužeb,systémuodměňovánívýkonu,licencí,přístupunadráhuajehoomezení,organizacistátnísprávyvoblastiželezničnídopravy,financovánídrážníinfrastruktury,vcenovéregulaciavevyšetřovánínehodamimořádnýchudálostí.VzhledemkvysokéaktuálnostiapotřebnostizajištěnítransparentníchaobjektivníchpodmínekpřístupunadopravnícestujepravděpodobněoprávněnoupotřebouvytvořeníÚřadupropřístupkdopravníinfrastruktuře,kterýzajistíchybějícíčlánekorgánustátnísprávyproplněliberalizovanýdopravnítrhvželezničnídopravě.Bohuželalepředstavenádefinicejehopůsobnostinaměpůsobídojmem,žesejednápouzeourčitéhoarbitravzniklýchsporůmezidopravcemžádajícímopodílkapacitydráhyaposkytovatelem.VprůběhupřípravyprojednávánínovelyzákonavPoslaneckésněmovně,kterásemimojinédatujeužodzáříloňskéhoroku,senamneobrátiloiněkolikzástupcůrůznýchinstitucísupozorněnímnanepříznivédopadydopraxe.Dlejejichtvrzenínebylyjimivznesenépřipomínkyvypořádányařádněprojednányvprůběhuvnitroresortníhoameziresortníhoprojednání.Některéjejichobavyaargumentyjsemvyhodnotiljakooprávněné,aprotomidovolte,abychseonichzmínil.ZměnytextunegarantujíprávaSprávyželezničnídopravnícestyvdostatečnémířeaneposkytujínutnoupodporupostupůmnezbytnýmprozajištěníprovozuželezničnídopravnícesty,atojakv§9Vstupnacizípozemky,v§10Odstraňovánídřevin,v§23bOmezováníprovozovánídráhy.Propraxijevelminebezpečnávýjimkazveřejněpřístupnýchvlečekprotěžební,zpracovatelskýaenergetickýprůmysl.Totoznemožníizolovanýmprovozovatelůmvlečekzajistitdopravcůmpřístupnastátnídopravníinfrastrukturuvevelkýchvlečkovýchareálech.Jednáseo§22aodst.2písm.a).Zajištěníbezpečnéhoprovozuaodstraňovánínásledkůmimořádnýchudálostísouvisísčinnostítakéjednotkyhasičskéhozáchrannéhosystému.Vnoveleopětchybíprávníúpravajehoexistencejakosoučástpovinnostiprovozovateledráhy.Mělobytobýtsamozřejměsoučástíjak§22,taki§49.Jakovelminebezpečnévidímtrvalénerespektovánínázvosloví,kterébyloschválenojižvroce2000.Nadrázesenejednáonehody,aleomimořádnéudálosti.Jenutnépojmoslovíuvéstdosouladusplatnýmipředpisyprodrážnídopravuaprokategorizacimimořádnýchudálostí,kteréjsouuvedenyvparagrafech9,23,36a38.Dalšímproblémemnovelyzákonajeomezenísamostatnostianezávislostidrážníinspekce,omezenírozsahupovinnostípřišetřenímimořádnýchudálostí,kteréjevrozporusesměrnicíEvropskékomise,ajeobsaženav§53aa53b.Stímsouvisíomezeníoprávněnídrážníinspekceajejíchzaměstnancůpřišetřenímimořádnýchudálostívčetnězhoršenípodmínekprotutojejichčinnost.Zcelaurčitějenutnévrátitdrážníinspekcioprávněníkprováděnístátníhodozorunačinnostprovozovatelůdopravnícestyadopravců,cožje§58.Kuvedeníněkolikaproblémůměvedepřesvědčení,žemusíbýtSněmovněvytvořendostatečnýprostorkdiskusinahospodářskémvýboru,abyněkterézpřipomínekmohlpředkladatelzapracovatdopředkládanénovelyzákona.Děkujizapozornost.(Potlesk z řad poslanců KSČM.)