ps2013-042-02-012-061.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-02 ps2013-042-02-012-061 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.50 hodin) Tolik řekněme oficiálně a teď neoficiálně . Ministerstvo životního prostředí a stovky starostů v ČR jsou neustále pod tlakem , a ta situace už trvá několik let , kdy zákonodárce dal možnost , resp . dal zákaz například spalování odpadů a stanovil za to i přísné sankce , naprosto správně , ale reálně není zcela možné tento zákaz zkontrolovat . Úřady používají měřicí metodu z 18 . , nebo z 19 . století , abych to nepřeháněl , tzv . Ringelmannovu stupnici tmavosti kouře . Možná jste to někdo viděl . Je založena na porovnání tmavosti kouřové vlečky z emise z komína s určitými stupnicemi , kde osoba , která provádí měření , musí samozřejmě porovnávat tmavost kouře s touto stupnicí , s jednotlivými políčky . A má to několik malých omezení , například že se to nedá provádět ve tmě , kdy se dost často topí , samozřejmě v zimě ve tmě , že se to nedá provádět , když fouká vítr , a celá řada dalších omezení . Jinými slovy , my jsme samozřejmě při konstrukci této novely hovořili s celou řadou lidí , kteří reálně provádějí kontroly , protože se samozřejmě na ty obce už dneska obrací řada občanů se stížnostmi , že jim jejich sousedi otravují životní prostředí , otravují jim ovzduší například spalováním odpadů . Všichni to vědí , ví to celá vesnice , ví to starosta , ale ten starosta nemá dneska legální možnost , jak to prokázat . A skutečně mohu vám říct konkrétní jména lidí , kteří se tím zabývají , kteří nám říkali své zkušenosti . Vím , že budu ostouzen , budu tady tupen za to , co tam navrhujeme , ale já bych chtěl všechny kolegyně a kolegy opravdu ujistit , že jsme velmi dobře posuzovali případnou možnost , která tady samozřejmě nastává , a to je posouzení ústavnosti navržené úpravy kontrol domácností , a tedy střet ústavních práv - na jedné straně ústavního práva na zdravé nebo příznivé životní prostředí a na druhé straně práva na nedotknutelnost soukromého obydlí . A to je nezpochybnitelné , že to právo tady samozřejmě existuje . Měli jsme k tomu celou řadu diskusí s Legislativní radou vlády , měli jsme některé diskuse i s ústavními právníky a troufám si říct , že se nám povedlo , a koneckonců Legislativní rada vlády vlastně bez poznámek , nebo naopak s jedním spíše zpřísněním , ten náš návrh schválila , že se nám povedlo vyvážit ten střet dvou ústavních práv tak , aby prošel tím testem , protože to základní právo na nedotknutelnost obydlí není neomezitelné . A já vás možná překvapím , protože já jsem si to neuvědomil také , abych si nehrál na chytrého , ale pro ty , kteří tady budou určitě ze svého pohledu říkat , že to je precedens na prolomení nedotknutelnosti obydlí , tak bych chtěl upozornit Sněmovnu , že 1 . prosince loňského roku vstoupila v účinnost novela zákona o ochraně veřejného zdraví , kam bylo nově doplněno oprávnění pro vstup do obydlí osob - zdůrazňuji fyzických osob , ne právnických nebo ne podnikajících - za účelem kontroly , jak dodržují povinnosti v ochraně před hlukem , vibracemi nebo neionizujícím zářením ze strany orgánů ochrany veřejného zdraví , tedy např . krajskými hygienickými stanicemi , popř . Ministerstvem zdravotnictví , a tento vstup do obydlí fyzické osoby je možno si vynutit v přestupkovém řízení pokutou až 500 tis . Kč . Toto tato Sněmovna schválila , v rámci Senátu pak padl pozměňovací návrh , protože senátoři namítali , že by tím mohlo dojít k prolomení ústavního práva na ochranu obydlí , které je zatím možné pouze kvůli ochraně života , zdraví nebo majetku , a senátní verzi zákona , kde bylo dotčené ustanovení vypuštěno , Poslanecká sněmovna zamítla a pro senátní verzi hlasovalo jen 40 poslanců a proti verzi zákona hlasovalo jen 6 ze 181 přítomných poslanců . Takže pro přijetí této novely hlasovalo 148 poslanců . Já to říkám proto , že to je zcela analogická situace . Dokonce si troufám říct , že pokud je možno vstoupit do obydlí kvůli tomu , že tam dochází k překračování hlukových limitů , tak pokud je tam důvodné podezření na to , že dochází skutečně ke spalování odpadu a produkci karcinogenů , k čemuž v případě spalování například plastových lahví , těch populárních ostravských raket , naprosto jasně dochází , tak to je podle mého názoru podstatně horší provinění proti životnímu prostředí a proti ochraně zdraví . Chtěl bych v této souvislosti opravdu říct , že jsme zvažovali velmi dobře všechna omezení , která z toho vyplývají , a mj . jenom připomínám , že už v roce 2011 se ministr , tuším , Chalupa za ODS pokoušel o určitý návrh , protože prostě byl dlouhodobě tlak z obcí především z Moravskoslezského kraje , aby s touto situací , kdy zákonodárce dal obcím možnost něco vymáhat , ale nedal jim absolutně možnost kontroly , jakým způsobem to vymáhat , tak prostě tento tlak neustále z obcí a krajů vzrůstal . V roce 2013 se o něco podobného svou zákonodárnou iniciativou pokoušel Moravskoslezský kraj , ale neúspěšně , protože tenkrát Legislativní rada vlády - vlastně i v rámci projednávání ve vládě bylo řečeno , že ten systém nevyvažuje dobře kolizi ústavních práv . A já jsem přesvědčen , že se nám to poprvé povedlo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , je mi naprosto jasné , co bude zaznívat v diskusi , ale věřte , že jsme opravdu zvážili všechna pro a proti u těch metod . Chci zdůraznit , že se lidem nikdo nebude vlamovat do domácnosti . Samozřejmě žádné policejní komando v černých kuklách . Je tam samozřejmě možnost kontrolu odmítnout . Všechno bude probíhat podle zákona o kontrole a je v tom systému zakotvena podle mě velmi dobrá možnost obrany proti šikaně ze strany například sousedů nebo i úřadů . A přesto jsem přesvědčen , že je to dneska jediná , a tedy krajní možnost , protože já jsem pevně přesvědčen , že u většiny případů stálých čudilů , kteří dneska otravují život v mnoha obcích , tak už jenom fakt , že v zákoně bude možnost zakotvena , tak že je to od té činnosti odradí a nebude muset dojít k vlastní kontrole . Protože mi věřte , že není žádným naším plezírem , abychom dávali možnost vstupovat do domácností , ale je to opravdu krajní prostředek , a já si myslím , že k tomu krajnímu prostředku bude docházet opravdu v naprosto mimořádných případech , protože předtím budou muset být vyčerpány další určité možnosti . Vycházíme tak vstříc stovkám a troufám si říct tisícům lidí , kteří dneska marně upozorňují na to , že jim sousedé otravují životní prostředí , a nemohou se tomu bránit . Omlouvám se , že jsem se trošku delší dobu zdržel u tohoto bodu . Určitě dál můžeme diskutovat v rámci diskuse . Samozřejmě zvažovali jsme i možnost dalších technických řešení . Určitě tady padne možnost využití dronů atd . , nechci teď s tím zdržovat . Budu případně reagovat na dotazy . V rámci tohoto zákona nebo této novely rovněž dochází ke vzájemnému uznávání systému nízkoemisních zón , kdy v návaznosti na několikaleté bilaterální jednání mezi Německem a ČR se navrhuje doplnit ustanovení , dle kterého by se v nízkoemisních zónách v ČR , dosud ale tedy nebyla žádná vyhlášena , uznávaly i emisní plakety vydané ve státech , ve kterých je nastavení systému nízkoemisních zón obdobné jako v ČR , především tedy jde o Německo . Dále dochází k zakotvení imisního limitu pro prachové mikročástice z 25 mikronů na 20 mikronů , kde imisní limit pro ochranu zdraví v bodě jedna přílohy číslo jedna k zákonu se navrhuje změnit z hodnoty 25 mikrogramů na metr na 20 mikrogramů na metr . Účinnost tohoto novelizačního bodu se nicméně navrhuje až k 1 . lednu 2020 , od kterého je tento imisní limit dle směrnice 2008 / 50 / ES pro členské státy závazný . Rovněž dochází ke změně právní formy zřizování nízkoemisních zón z obecně závazné vyhlášky na opatření obecné povahy a dále je tam blok dalších věcných a legislativně technických úprav , které teď nechci zmiňovat .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities