ps2013-042-02-001-149.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-02 ps2013-042-02-001-149 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.10 hodin) Pokaždé když některá zájmová skupina ve zdravotnictví požaduje více prostředků , požaduje zároveň zvýšení této dotace ze státního rozpočtu . Prostředky zdravotních pojišťoven nadále zůstanou ve vlastnictví zdravotních pojišťoven a nehrozí , že by je nebylo možné použít na péči . Jen budou místo na účtech v komerčních bankách vedeny na souhrnném účtu státní pokladny v České národní bance . Pro plátce pojistného se prakticky nic nemění ani nezmění . Na pobočkách pojišťoven budou moci i nadále platit kartou prostřednictvím terminálu některé z bank , aniž by k tomu potřebovala pojišťovna účet v bance . Bude možné nadále přijímat hotovost . Vkládat ji bude možné na účty u České národní banky prostřednictvím poboček komerčních bank i tam , kde nesídlí pobočka České národní banky . Úhrada za bankovní služby u účtu zdravotních pojišťoven by byly výdajem státního rozpočtu . Takto je to napsáno i v návrhu novely zákona . Úroky ze souhrnného účtu jsou příjmem státního rozpočtu . Co se týče včasného odesílání peněz , vyjádřené obavy jsou přehnané . Například Česká správa sociálního zabezpečení už roky funguje s účty u ČNB , obhospodařuje větší částky a více plateb než všechny zdravotní pojišťovny dohromady a k výpadku příjmů ze sociálního pojištění z tohoto titulu nedošlo . V zásadě se tedy jedná o posunutí plateb o jeden den , což opravdu nepředstavuje problém , se kterým by nebylo možné se jednoduše vypořádat lepším plánováním cash flow . Jeden den zpoždění je pro každého příčetného finančního ředitele zdravotní pojišťovny zcela marginální problém , který je snadno řešitelný . To by také měla být nově priorita každého finančního ředitele - lepší plánovaný cash flow a aktivní komunikace s Ministerstvem financí v této oblasti . Na pracovní úrovni Ministerstvo financí celý systém plateb se zástupci zdravotních pojišťoven dlouhodobě detailně komunikuje . Navrhovaná novela dále nabízí nástroj na posílení konkurence pojišťoven prostřednictvím fondu prevence . U zaměstnaneckých pojišťoven činí aktuálně úrokové příjmy průměrně zhruba jednu desetinu zdrojů na financování preventivních programů z důvodu klesajících úrokových sazeb , takže se jedná o nevýznamný výpadek cca 50 milionů korun . Nicméně i tak navrhujeme v novele zákona o zaměstnaneckých pojišťovnách dva nové zdroje fondu prevence - převod promile ze základního fondu , úspora na poplatcích na bankovní služby z tohoto fondu a neomezený převod z provozního fondu . Čím efektivněji bude pojišťovna zajišťovat svůj provoz , tím více může přidat na preventivní programy . Tato opatření považujeme za dostatečná . Doufám , že jsem odpověděl na všechny dotazy z předcházejících čtení , a žádám vás , aby tento zákon byl schválen . Děkuji vám . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministrovi financí . Ptám se , jestli pan zpravodaj ještě před skončením rozpravy chce vystoupit . Není tomu tak . Budeme pokračovat v rozpravě . Nejdříve paní poslankyně Soňa Marková , připraví se pan kolega Jiří Skalický . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Soňa Marková Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , vážená vládo , kolegyně a kolegové , dovolte mi , abych přece jenom ještě řekla pár slov . Budu se možná trošku opakovat , protože minule jsem své vystoupení nedokončila . Nebudu už mluvit příliš obecně , pouze bych chtěla říct a i řekněme trochu polemizovat s panem ministrem ohledně toho , co se týká zdravotních pojišťoven . Domnívám se , že stát ani žádný zákon nedeklaroval , že zdravotní pojišťovny jsou státním podnikem , a proto jim může diktovat , kde mají mít účty , a i to , co s těmi penězi na účtech dělat . To je podle mne základní věc . Zdravotní pojišťovny nepracují s financemi státu , ale s pojistným , které platí zaměstnanci , zaměstnavatelé a další osoby , které platí pojistné . Návrh , který je tady předkládán , jde podle mého názoru proti logice vzniku veřejného zdravotního pojištění , kdy se zavedlo financování zdravotní péče odděleně od státu prostřednictvím zdravotního pojištění . A teď k problematickým okruhům . Zaměstnanecké , resortní , oborové , podnikové a další zdravotní pojišťovny mimo VZP přijdou podle mého názoru a podle názoru samotných pojišťoven o prostředky , které tvořily část příjmů jejich fondu prevence . To jsou úroky z účtů vedených u komerčních bank . Tato ztráta sice bude vykompenzována , ovšem doposud šlo o zdroje mimo systém veřejného zdravotního pojištění . Do budoucna by se měly tyto zdroje brát přímo z pojistného . Argument ve smyslu toho , že nyní jsou nízké úroky , je sice pravdivý , ale neřeší stav do budoucna ani se nevypořádává s výše uvedeným , tedy že se doposud nejednalo o zdroje z pojistného . Dále u zdravotních pojišťoven a u zdravotního pojištění , jakož i u jiných subjektů bude problém u plateb při transferu a ukládání hotovostí . Zatím se mohou řešit vkladem u komerčních bank . Česká národní banka nedisponuje pobočkovým systémem . Česká národní banka řeší tento problém dohodou s komerční bankou . Není mi ale známo , s jakými náklady a kdo tyto náklady ponese , zda jsou zahrnuty v položce za vedení účtů či zda je budou hradit subjekty , které mají povinnost vést účty podřízené státní pokladně . V navrženém znění pod státní pokladnu spadnou i účty zdravotních pojišťoven , které nejsou generovány ze zdravotního pojištění , ale z tzv . zdaňované činnosti . Není tedy důvod , aby spadaly pod státní pokladnu . To je řešeno pozměňovacím návrhem , který když bude přijat , tak vlastně se tento problém vyřeší . Česká národní banka nezvládá akceptovat příkazy ve stejný den , dojde tedy k prodloužení lhůty mezi zadáním příkazů a transferu prostředků . Majitelé účtů podřízených státní pokladně budou mít povinnost udělit České národní bance souhlas s poskytováním informací o stavu a pohybech peněžních prostředků na těchto účtech Ministerstvu financí . Doposud takové informace sdělovaly povinné subjekty Ministerstvu financí přímo . Není mi přesně znám rozsah informací , které budou mezi Ministerstvem financí a Českou národní bankou proudit . Za další . Majitelé některých účtů podřízených státní pokladně , mimo jiné kraje a obce , budou moci část svých prostředků po dohodě s Ministerstvem financí za účelem zvýšení efektivity řízení likvidity státní pokladny ponechat na účtu podřízeném státní pokladně v dohodnuté výši a na předem stanovenou dobu . Hrozí nátlak ze strany Ministerstva financí ? Když neponecháte , nedostanete ? Ministerstvo financí je na základě nově navrženého § 34 odst . 6 oprávněno stanovovat všem majitelům účtu státní poklady termíny a rozsah režimu realizace plateb a povolovat jeho výjimky pro provádění platebních operací na těchto účtech . Dosud se vztahovalo pouze na výdaje státního rozpočtu . Důvodová zpráva nepodává moc konkrétních údajů . Hovoří o tom , že se jedná o nezbytný předpoklad další racionalizace nakládání s disponibilními peněžními prostředky státu ve vztahu k financování státního dluhu a realizaci emisní činnosti na domácích a zahraničních trzích . U tohoto oprávnění tedy nemáme zákonem garantovaný postup ani rozsah takového oprávnění . Může tedy Ministerstvo financí selektivně určit termíny plateb jednotlivým subjektům či výši transferů a na jak dlouho ? Zástupci Ministerstva financí hovoří maximálně o výši jednotek dní , ale nikdo nebyl schopen zaručit , že se nejedná o zneužitelný nástroj . To jsou tedy ještě otázky , na které je potřeba odpovědět nebo znát jasné odpovědi , než bychom mohli přistoupit ke schválení tohoto zákona . Z výše uvedených důvodů je nutné podle mého názoru ve třetím čtení hlasovat pro pozměňovací návrhy schválené výborem pro zdravotnictví . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Soně Markové . Nyní pan poslanec Jiří Skalický , připraví se pan kolega Petr Bendl . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities